پاسخ به پرسش‌های رایج درباره رژیم‌های غذایی سم‌زدا-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برخی از پزشکان معتقدند که شروع یک‌باره رژیم غذایی سم‌زدا می‌تواند عوارضی با خود به همراه داشته باشد. بنابراین از چهار یا پنج روز قبل از شروع این رژیم کم‌کم برخی از غذاها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به نکات مهمی درباره رژیم‌های غذایی سم‌زدا می‌پردازیم. 
نکات مهم 
در اینجا به چند نکته مهم پیش از شروع این رژیم می‌پردازیم که حتما برایتان مفید خواهد بود:
در رژیم غذایی فعلی خود، تغییر مختصری بدهید
برخی از پزشکان معتقدند که شروع یک‌باره رژیم غذایی سم‌زدا می‌تواند عوارضی با خود به همراه داشته باشد. بنابراین از چهار یا پنج روز قبل از شروع این رژیم کم‌کم برخی از غذاها مانند قهوه،‌ شکر، گندم، مواد شیرین‌کننده صنعتی، چربی‌های دوگانه و غذاهای کنسروی و بسته‌بندی را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. 
برخی از افراد هم میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی خود را کم می‌کنند؛ مانند گوشت گوساله، گوشت گاو، سوسیس و گوشت‌های کنسروی. سعی کنید میزان مصرف سالاد سبزیجات خام و کمی سبزیجات بخارپز را افزایش دهید. باید سعی کنید قبل از شروع این رژیم، آشپزخانه خود را از غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است شما را تحریک کنند، خالی کنید. 
مراقب ترک قهوه باشید
برای ترک قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار به این نکات توجه کنید:
-پیش از شروع رژیم‌های غذایی سم‌زدا، به مرور و کم‌کم میزان مصرف قهوه را کم کنید.
-سعی کنید بخشی از مصرف قهوه خود را با قهوه بدون کافئین با آب به روش سوئیسی جایگزین کنید. برای مثال قهوه‌ای بنوشید که ۷۵ درصد آن قهوه طبیعی و ۲۵ درصدش قهوه بدون کافئین باشد. رفته‌رفته میزان درصد قهوه بدون کافئین را افزایش دهید تا زمانی که بتوانید به طور کامل آن را کنار بگذارید.
-جریان نوشیدنی خود را به سمت نوشیدنی‌هایی هم‌چون چای سبز، چای سفید یا چای اولانگ تغییر دهید.
آب بیشتری بنوشید
بدن شما طی رژیم غذایی سم‌زدا به آب بیشتری نیاز دارد. نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود بدن‌تان هیدراته بماند و سموم از بدن‌تان دفع شود، بنابراین از این مسئله اطمینان حاصل کنید که حداقل ۸ لیوان آب تصفیه‌شده در روز می‌نوشید. هم‌چنین فراموش نکنید که صبح‌ها یک لیوان آب ولرم یا آب لیمو بنوشید.
برای موفقیت بیشتر به عوامل بیرونی متوسل شوید
برخی کارها روند پاکسازی بدن با رژیم‌های غذایی سم‌زدا را بهبود می‌بخشند، مثل لایه‌برداری پوست پیش از حمام کردن و با یک برس مخصوص. به منظور افزایش راحتی و احساس مطلوب طی این رژیم، کمی اسانس یا مواد معطر گیاهی به وان حمام بیافزایید یا برای ماساژ از آنها استفاده کنید. این اسانس‌ها به شکل باورناپذیری آرامش‌بخش‌اند‌. برای مثال، روغن اسطوخودوس برای افرادی که از سردردهای ناشی از ترک قهوه رنج می‌برند، تأثیر فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.
بسیاری از افراد در شروع این رژیم با واکنش‌های مختلفی روبرو می‌شوند و تغییراتی در سطح انرژی، هاضمه، اشتها و برخی موارد دیگر مشاهده می‌کنند. به‌جای امتحان کردن انواع غذاها و یا مقدار مختلف آنها که شاید دوست نداشته باشید به جای رژیم غذایی عادی خود امتحان کنید، بهترین کار این است که غذایی معمولی و به مقدار عادی بخورید.
مثلا در روز اول، می‌توانید گلوتن را به میزان کم و یک تا سه بار در روز مصرف کنید (مثلا یک تکه نان برای صبحانه، پاستا برای ناهار و غیره). بعد ببینید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از خوردن آن چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد. گندم را هم می‌توانید در روزی دیگر در قالب غذایی حاوی گلوتن امتحان کنید. 
لبنیات دسته دیگری از غذاهاست که اغلب با دقت معرفی و امتحان می‌شود. در چند روز اول سعی کنید یک لیوان شیر و یا چند تکه پنیر بخورید.
اگر دیدید غذایی به خوبی با بدنتان سازگاری ندارد، هنوز راهی هست که از خوردن آن لذت ببرید. بعضی از افراد برای مدتی آن غذای خاص را کنار می‌گذارند، در شرایطی که سایر افراد به سادگی میزان مختصری از آن را می‌خورند که واکنش مشابهی به همراه نخواهد داشت. از طرفی روش‌های خاصی وجود دارد که می‌توان هم‌چنان آنها را به همان اندازه خورد. (مثلا شیر بدون لاکتوز و یا مکمل‌های آنزیمی برای لوبیا). 
چند نکته کوتاه
-غذا را خوب بجوید تا آسان‌تر آن را هضم کنید.
-سعی کنید مقدار غذایی که برای خودتان می‌کشید کم باشد و از پُرخوری بپرهیزید.
-غذاهای جدید را امتحان کنید و این کار را به بخش عادی رژیم غذایی‌تان تبدیل کنید. 
-اگر به این نتیجه رسیدید که از رژیم‌های غذایی سم‌زدا استفاده کنید، حتما در وهله اول با پزشکتان مشورت کنید. خوددرمانی یک بیماری و پرهیز یا به تأخیر انداختن مراقبت‌های استاندارد می‌تواند تبعات حادی به همراه داشته باشد.  
منبع: prevention 

چگونه بدن‌مان را با تخم کتان سم‌زدایی کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ