چه وقت نوشیدن قهوه به شنوایی‌تان آسیب می‌رساند؟

مهرناز زاوه
محققان می‌گویند این تحقیق نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه بعد از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خطراتی بیشتر از مزایای نوشیدن آن به همراه دارد.

صداهای مهیب چهارشنبه‌سوری، صدای بلند موسیقی راک در گوشی هدفون و بوق‌های ممتد و کَرکننده ماشین‌ها، همه و همه سطوح بالایی از صدا هستند که ممکن است افراد در معرض آن قرار داشته باشند و منجر به کم‌شنوایی آنها شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر دوست دارید از کم‌شنوایی موقت سریع‌تر بهبود پیدا کنید، باید دور قهوه را خط بکشید. 
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: زمانی‌که گوش در معرض صدایی بلند قرار می‌گیرد، ممکن است دچار کاهش موقت شنوایی شود که آن را «تغییر موقت آستانه شنوایی» می‌نامند. این اختلال اغلب در ۷۲ ساعت نخست بعد از قرار گرفتن در شرایط برگشت‌پذیر بوده اما اگر علائمش شدید شود، آسیب وارده می‌تواند دائمی شود.
با توجه به میزان شیوع مصرف قهوه و کم‌شنوایی مرتبط با صدا، محققان به دنبال آنند تا ببینند آیا عامل اول بر بهبودی دوران کم‌شنوایی تأثیر می‌گذارد یا نه. برای این کار، آنها ۲۴ خوک گینه‌ای را به سه گروه تقسیم کردند؛ به گروه اول کافئین دادند، گروه دوم در معرض صدا یا بیش‌تحریکی آکوستیکی صدایی قرار گرفت و گروه سوم در معرض هر دو عامل بود. خوک‌های گینه‌ای که در معرض صدا قرار گرفتند به کسی که در یک کنسرت راک و به مدت یک ساعت در معرض صدایی با ۱۱۰ دسی‌بل است، شباهت زیادی داشتند. روز بعد حیوانات دچار کم‌شنوایی شدند و هشت روز بعد از آن حیوانات گروه دوم تنها دسته‌ای بودند که وضعیت شنوایی‌شان به طور کامل بهبود پیدا کرد. 
محققان می‌گویند این تحقیق نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه بعد از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خطراتی بیشتر از مزایای نوشیدن آن به همراه دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری باید در این زمینه برای درک بیشتر آن صورت گیرد، اما همین یافته‌ها هم تا حدی امیدوارکننده است.
آمار نشان می‌دهد حدود ۱۵ درصد از آمریکایی‌های ۲۰ تا ۶۹ ساله دچار مشکلات شنوایی‌ هستند که به خاطر تماس با صداهای مختلف در محل کار و یا یک روز پرمشغله دچار آن شده‌اند. البته این کاهش به مرور رخ می‌دهد و بسیاری از افراد در مراحل اولیه متوجه آن نمی‌شوند. اگر نمی‌توانید صدا را کم کرده یا در برابر آن از گوشتان محافظت کنید، حتی وقتی گوشی مخصوص روی گوشتان می‌گذارید، بهتر است محل را ترک کنید و از آن فاصله بگیرید.
منبع: thehealthsite

آیا سلول‌های بنیادی می‌تواند باعث درمان مشکل ‌شنوایی شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ