۱۲ عادتی که پیرتان می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
تابش نور خورشید روی پوست موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود. سیگار کشیدن نیز اثرات مخربی دارد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید چه کارهای دیگری سبب آسیب رسیدن به پوستتان می‌شوند!

تابش نور خورشید روی پوست موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود. سیگار کشیدن نیز اثرات مخربی دارد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید چه کارهای دیگری سبب آسیب رسیدن به پوستتان می‌شوند! در این مطلب به معرفی ۱۲ عادت اشتباه می‌پردازیم که سبب پیری زودرس می‌شوند. اینکه برای همیشه جوان بمانید غیرممکن است، اما با مراقبت از پوست خود می‌توانید این روند را به تعویق بیندازید و صورتی شاداب داشته باشید. اجازه ندهید این اشتباهات شما را مسن‌تر از سن واقعی‌تان نشان دهند.
۱. لاغری شدید
بله! لاغری ضررهایی هم دارد. از دست دادن چربی‌های صورت، ظاهری نحیف و پیر به شما خواهد داد. همچنین رژیم‌های یویویی و کم و اضافه کردن مرتب وزن نیز باعث پیری زودرس می‌شود. این که شما به طور مداوم وزن اضافه کنید و سپس رژیم بگیرید و بعد باز هم وزن اضافه کنید، باعث می‌شود پوستتان کش بیاید و به تدریج شل شود.
راه‌حل: با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم وزنتان را ثابت نگه دارید و مواد مغذی لازم برای صورت‌تان را به آن برسانید. مصرف برخی مواد غذایی مثل ماهی سالمون و گردو از بروز چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کنند.
۲. مالش دادن چشم‌ها
کشیدن، مالیدن و فشار دادن پوست حساس دور چشم‌ باعث ایجاد تیرگی در ناحیه اطراف چشم می‌شود. از آنجایی که با افزایش سن، رنگدانه‌های پوست تغییر رنگ می‌دهند، این مسئله باعث می‌شود چند سال پیرتر به نظر بیایید.
راه‌حل: اگر به طور مداوم در چشم خود احساس خارش و ناراحتی می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل این خارش را یافته و برطرف کنید. همچنین هنگام آرایش و گذاشتن و درآوردن لنزهای چشمی با پوست دور چشم‌تان با ملایمت رفتار کنید، تا از ایجاد تغییر رنگ و چروک در این ناحیه جلوگیری شود.
۳. کم‌خوابی
خواب کافی تاثیر زیادی بر انرژی، تمرکز و رنگ چهره شما دارد. هنگام خواب پوست شما به بازسازی خود می‌پردازد. نه تنها خودش را ترمیم می‌کند، بلکه میزان pH آن تغییر می‌کند و به همین دلیل محصولات ضدپیری بهتر جذب پوست می‌شوند. حلقه‌های سیاه دور چشم اصلا باعث جوان‌تر به نظر رسیدن شما نخواهند شد!
راه‌حل: برای اینکه خواب کافی داشته باشید طوری برنامه‌ریزی کنید که حتما ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. اتاق خواب‌تان را خنک، تاریک و آرام کنید. حداقل نیم ساعت پیش از خواب کامپیوتر و تلویزیون را خاموش کنید، نور صفحه این وسایل، میزان ترشح هورمون خواب‌آور ملاتونین را کاهش می‌دهد. یک برنامه آرام‌بخش قبل از خواب داشته باشید. این کار می‌تواند گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش، نوشیدن یک فنجان چای بابونه و یا روشن کردن عود باشد.
۴. خوابیدن به پهلو
وضعیت جنینی شاید برای خواب راحت باشد، ولی برای پوست‌تان بسیار مضر است. خوابیدن روی شکم هم همینطور. فشار دادن صورت روی بالش برای ساعت‌های طولانی که خواب هستید، به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک و بروز جوش روی پوست صورت‌تان خواهد شد. کافی است به سمتی از صورت‌تان که بیشتر روی بالش می‌گذارید توجه کنید.
راه‌حل: تمرین کنید که به پشت بخوابید و اگر نیمه شب بیدار شدید و دیدید که به پهلو و یا دمر خوابیده‌اید، وضعیت بدن‌تان را عوض کنید. این کار باعث کاهش تورم صورت و در نتیجه جلوگیری از کش آمدن و شل شدن پوست صورت می‌شود.
۵. استفاد از نی برای نوشیدن مایعات
اگر برای جلوگیری از جرم گرفتن و خراب شدن دندان‌هایتان و یا برای اجتناب از لب زدن به بطری و قوطی نوشیدنی‌ها، مایعات را با نی می‌نوشید، باید بدانید این کار باعث ایجاد خطوط پیری زودرس در کنار لب‌هایتان خواهد شد.
جمع کردن لب‌ها برای استفاده از نی باعث ایجاد چین و چروک در کناره‌های دهان می‌شود. لازم به ذکر است که کشیدن سیگار نیز همین حالت را ایجاد می‌کند.
راه‌حل: دنبال راه‌حل می‌گردید؟ از نی استفاده نکنید!
۶. استفاده از ترکیبات ضد‌پیری در محصولات نا‌مناسب
استفاده از محصولاتی که ترکیبات ضدپیری مانند رتینول، پپتاید و آنتی‌اکسیدان دارند، برای بهبود ظاهر پوست خوب است. اما اگر این ترکیبات در محصولاتی مثل پاک‌کننده پوست وجود داشته باشند، ضرر خواهد داشت. این کار فقط هدر دادن پول است. محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی هستند که دارای ترکیبات و عوامل ضدپیری هستند. این محصولات شامل کرم‌های مرطوب‌کننده، شیرپاک‌کن‌ها و حتی کرم پودرها می‌شوند. اما آنها از غلظت کافی برای مبارزه با روند پیر شدن پوست برخوردار نیستند.
راه‌حل: از پاک‌کننده‌های ملایم مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها یا سرم‌های ضدپیری استفاده کنید. این مواد به اندازه کافی روی پوست باقی می‌مانند و آنقدر در پوست نفوذ می‌کنند که شما را به نتیجه دلخواهتان برسانند.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

اشتباهات رایج هنگام خوابیدن که پیرتان می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ