خوردن نان کپک‌زده چقدر مضر است؟

مهرناز زاوه
این اتفاق برای هر کسی رخ می‌دهد؛ مخصوصا وقتی که فصل تابستان با دما و رطوبت بالای‌اش از راه می‌رسد. ممکن است وقتی به یک تکه نان یا ساندویچ گاز می‌زنید، به جای طعم و عطر یک چاشنی سالم، طعم تلخ و تند کپک را بچشید.

این اتفاق برای هر کسی رخ می‌دهد؛ مخصوصا وقتی که فصل تابستان با دما و رطوبت بالای‌اش از راه می‌رسد. ممکن است وقتی به یک تکه نان یا ساندویچ گاز می‌زنید، به جای طعم و عطر یک چاشنی سالم، طعم تلخ و تند کپک را بچشید. آن موقع است که به نان نگاهی می‌اندازید و متوجه کپک‌های روی آن می‌شوید. حالا چه باید بکنید؟
از مصرف هر گونه مواد غذایی از جمله نان، که نشانه‌هایی از رشد کپک روی خود دارند، خودداری کنید. با وجود اینکه در عصر غذاهای فرآوری‌شده و پاستوریزه زندگی می‌کنیم، کپک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند. اگر نان به نظر کپک زده می‌آید، فکر نکنید با دور ریختن بخش سبز و گندیده می‌توانید آن را بخورید. کپک ریشه‌های میکروسکوپی زیادی دارد که در سطح زیرین نان جا خوش می‌کنند و کل نان را از بین می‌برند. بنابراین، قبل از مصرف هر ماده غذایی بهتر است نشانه‌های رشد کپک را در آن بررسی کنید.
با اینکه کپک نان نسبتا بی‌ضرر است، برخی افراد پس از خوردن آن دچار عوارض جانبی ناشی از مسمومیت می‌شوند. رایج‌ترین کپک آن، پنی‌سیلیوم است که از آن برای تولید پنی‌سیلین استفاده می‌شود. افرادی که به کپک آلرژی دارند، با خوردن آن ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک شدید شوند یا افت فشار خون پیدا کنند. در موارد نادر، فرد دچار مشکل تنفسی می‌شود یا حتی حمله قلبی را تجربه می‌کند. اگر فکر می‌کنید نان کپک‌زده خورده‌اید، مراقب علائم خطرناک باشید و از یک پزشک متخصص نیز مشورت بگیرید. اما اگر به کپک آلرژی ندارید و به طور اتفاقی یک تکه نان کپک‌زده خوردید، وحشت نکنید. تاثیر کپک در اغلب موارد یک امر زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت مشکلی ایجاد نمی‌کند.
دقت کنید قبل از خرید، علائم کپک روی محصول غذایی مورد نظرتان نباشد. همچنین، هیچ‌وقت برای تشخیص کپک غذا را بو نکنید. بوییدن کپک نیز می‌تواند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک مانند عطسه، خارش، جاری شدن اشک، آب‌ریزش، احتقان و خارش بینی، دهان و لب‌ها شود.
منبع: thehealthsite

ترفندهای جالب برای مقابله با کپک مواد غذایی 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ