افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در افراد مو قرمز و کک‌و‌مکی

مهرناز زاوه
برخورداری از ژن‌هایی که باعث داشتن موی قرمز، پوست رنگ‌پریده و کک‌ومک می‌شود، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این تاثیر به اندازه قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید به مدت ۲۱ سال است.

برخورداری از ژن‌هایی که باعث داشتن موی قرمز، پوست رنگ‌پریده و کک‌ومک می‌شود، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. این تاثیر به اندازه قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید به مدت ۲۱ سال است. مطالعه محققان نشان می‌دهد این ژن‌ها با ایجاد چندین جهش ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند.
از قدیم تصور می‌شد که افراد مو قرمز بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند، اما این نخستین بار است که علم ژنتیک این فرضیه را ثابت کرده. محققان معتقدند حتی افرادی که یک نسخه از ژن موی قرمز را دارند، در مقایسه با سایرین در معرض خطر بیشتری هستند.
مو قرمزها ۱ تا ۲ درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شوند که ۶ درصد از آنها در بریتانیا زندگی می‌کنند. آنها از دو نسخه از ژن MC1R برخوردارند که بر نوع رنگدانه‌های ملانین تولید شده در پوست‌شان اثر می‌گذارد و باعث داشتن موی قرمز، کک‌ومک و پوست رنگ‌پریده می‌شود. قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش باعث آسیب دیدن DNA می‌شود. دانشمندان معتقدند نوع رنگدانه پوست افراد مو قرمز به گونه‌ای است که باعث نفوذ اشعه فرابنفش بیشتری به DNA می‌شود.
محققان با بررسی و تجزیه و تحلیل توالی‌های DNA در بیش از ۴۰۰ نفر به این نتایج دست یافتند. آنها در مطالعات خود دریافتند که به طور متوسط ۴۲ درصد از جهش‌های تومورها که با نور خورشید مرتبط است در افراد حامل این نوع ژن دیده می‌شود. از این رو، این افراد و نیز افراد مو قرمز باید خود را از نور خورشید محفوظ نگه دارند و از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر محافظت کنند.
تحقیقات آنها نشان می‌دهد که ژن MC1R نه تنها باعث افزایش تعداد جهش‌‌های خودبه‌خودی ناشی از نور خورشید می‌شود، بلکه سطح سایر جهش‌های مرتبط با تومور را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل، به افراد مو قرمز توصیه می‌شود تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

منبع: health

پاسخ به سوالات رایج درباره جراحی ماز برای درمان سرطان پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ