غذاهایی که اشتباه می‌خورید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آیا شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که سیر را چند دقیقه قبل از افزودن به ماهی‌تابه می‌پزید و آن را تکه‌تکه یا ریزریز می‌کنید؟ پس بهتر است حدود پنج تا ده دقیقه پیش از پختن سیر صبر کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به غذاهایی اشاره می‌کنیم که نقشی اساسی در رژیم غذایی شما دارند و از طرفی بهترین روش‌ها برای بریدن، ریزریز کردن، پختن و خوردن آنها را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید از تمام ویتامین و مواد مغذی موجود در آنها استفاده کنید.
اسفناج
اسفناج خام بهترین گزینه برای سالاد است، اما بهتر است اسفناج‌تان کمی گرم و بخارپز شده باشد. پختن اسفناج باعث کاهش اسید اُکسالیک و افزایش میزان دسترسی‌زیستی ویتامین A و E ، پروتئین، فیبر، روی، کلسیم و مهم‌ترین ماده مغذی آن یعنی آهن می‌شود. برای آنکه بدن بهتر بتواند آهن موجود در اسفناج را جذب کند سعی کنید آن را همراه با مواد حاوی ویتامین C (مثل نارنگی، پرتقال و غیره) بخورید.
سیر
آیا شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که سیر را چند دقیقه قبل از افزودن به ماهی‌تابه می‌پزید و آن را تکه‌تکه یا ریزریز می‌کنید؟ پس بهتر است حدود پنج تا ده دقیقه پیش از پختن سیر صبر کنید. اتفاقی که می‌افتد این است که در این مدت آلین و آنزیم آلیناز موجود در سیر که طی فرآیند کاتالیز، آلین را به آلیسین تبدیل می‌کند – ترکیب ارتقاء‌دهنده سطح سلامت شما – از هم جدا شده و تنها زمانی با هم در تماس خواهند بود که سیر خرد شود. اگر بلافاصله بعد از خرد کردن سیر آن را بپزید، هیچ فرصتی برای چنین واکنشی به جا نخواهد ماند.
موز
موز یکی از ساده‌ترین میان وعده‌هاست. اما اگر آن را به تنهایی بخورید در واقع کار اشتباهی کرده‌اید. سعی کنید همیشه موز را با یک چیز چربی‌دار مانند کره بادام زمینی بخورید چرا که این چربی باعث می‌شود تا بدن راحت‌تر بتواند میزان شیرینی بالای آن را در روند متابولیسم بسوزاند.
آب‌ میوه‌ها و سبزیجات
آیا به عصاره‌ای که گرفته‌اید دانه‌های چیا اضافه می‌کنید، حتی به آب سبزیجات؟ خیر؟ پس اشتباه می‌کنید. چیا یک نوع چربی بسیار سالم است که حاوی ۵۰ درصد اسیدهای چرب امگا۳ و ۲۰ درصد پروتئین است. تمام انواع عصاره‌ها، از جمله نوشیدنی‌های سبزیجات حاوی آلکالین، میزان کمی قند دارند؛ چرا که به عنوان کربوهیدرات‌های پیچیده تلقی می‌شوند. چیا باعث کاهش روند متابولیسم این قندها در بدن شده و در نتیجه از افزایش میزان انسولین در خون پیشگیری می‌کند. 
ماست
سعی کنید ماست خود را با دانه‌های کنف، کتان یا چیا مخلوط کنید. ماست سرشار از قند و مخمر است که هر دوی آنها برای بدن موادی بسیار اسیدی هستند. چیا، کنف و کتان ترکیباتی بسیار قلیایی‌اند. آنها محیط اسیدی ایجاد‌شده توسط ماست را در بدن خنثی می‌کنند و از طرفی از تخمیر قندهای موجود در ماست در بدن پیشگیری می‌کنند – قندهایی که می‌توانند در سیستم هاضمه شما مشکلاتی ایجاد کنند. به خاطر داشته باشید که ماست می‌تواند کارکرد سیستم گوارش‌تان را با مشکلاتی مواجه کند. در این میان فیبرِ موجود در چیا، کنف یا کتان به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ماست را هضم کرده و از بروز یبوست جلوگیری کنید.
غلات کامل و لوبیا
غلات کامل و لوبیا بسیار خوشمزه و چندکاره هستند. شما می‌توانید آنها را در قالب غذای اصلی و یا کنار غذای اصلی بخورید؛ چرا که سرشار از مواد مغذی‌اند. اما سعی کنید بلافاصله بعد از خارج کردن آنها از بسته‌شان روی اجاق قرار ندهید و نپزید. تحقیقات نشان می‌دهد بهتر است آنها را شب در آب بگذارید تا خیس بخورند و صبح از آنها استفاده کنید. این غذاهای سالم حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام فیتات‌ها هستند. اما مشکلی که در ارتباط با این ترکیب وجود دارد این است که به ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌چسبد و نمی‌گذارد بدن آنها را جذب کند. برای انتشار فیتات‌ها، غلات کامل و لوبیا را از شب در آب بگذارید که تا فردا صبح خیس بخورد. 
توت‌فرنگی
هیچ چیز تازه‌تر و خوشمزه‌تر از یک ظرف توت‌فرنگی نیست. اما اگر آنها را از وسط ببرید، باعث می‌شوید ترکیبات خوب از آن خارج شوند. میزان ویتامین C موجود در یک توت‌فرنگی کامل، ۸ تا ۱۲ درصد بیشتر از یک توت‌فرنگی بریده‌شده است. علتش آن است که ویتامین C به نور و اکسیژن حساس است و زمانی که توت‌فرنگی را می‌برید، این ترکیب شروع می‌کند به تجزیه شدن. سعی کنید این میوه را در یخچال نگهداری کنید و دفعه بعد حتما آن را درسته بخورید.
منبع: eatthis 

۲۰ چربی سالم که شما را لاغر می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ