غذاها در آینده چگونه خواهند بود؟ +تصاویر

jalalvand
فرآیند های تولید غذا می تواند بسیار پیچیده و گران باشد و منجر به تولید گاز های گلخانه ای فراوان شود به همین دلیل دانشمندان در تلاشند تا با استفاده از فناوری های مختلف این مشکلات را کاهش دهند.

فرآیند های تهیه، تولید و حمل و نقل مواد غذایی نیازمند مصرف میزان عظیمی از گاز های گلخانه ای بوده و همچنین به طور معمول موجب هدر رفتن مقادیر بسیار بالایی از مواد غذایی در اقسا نقاط جهان می شود در حالی که بسیاری از مردم دنیا از کمبود غذا رنج می برند.

خوشبختانه دانشمندان و مهندسان کشاورزی با تلاش فراوان در حال افزایش تولید مواد غذایی و خلق فرآیند های کشاورزی با کیفیت تر و توسعه بسته بندی های سبز تر هستند. با پیشرفت های فناوری کنونی ممکن است امکان کاهش شدید تولید دی اکسید کربن در صنایع کشاورزی و غذایی بوده و همزمان مشکلات منابع غذایی را مورد توجه قرار دهیم.

با هم به مرور شش فناوری خواهیم پرداخت که آینده صنایع غذایی را تغییر خواهد داد:

مزارع گلخانه ای عمودی محصولات محلی تولید می کند

در حالی که خشکسالی و سیل در بخش های مختلف کره زمین، بر اثر تغییرات آب و هوایی، مکررا به وقوع می پیوندد، کشاورزی بیش از پیش به صنعتی کم ثبات تبدیل شده است.

به احتمال فراوان بهترین جایگزین گسترش زراعت و کشت گلخانه ای خواهد بود. کشاورزی ای که انبار های هیدروپونیک را به مراکز شهری آورده، میزان تولید مواد غذایی در هر متر مربع را افزایش داده و از هزینه ها و تاثیرات محیطی بر اثر حمل و نقل می کاهد.

شیگهارو شیمامورا، گیاه شناس ژاپنی و رئیس شرکت میرای اقدام به ساخت بزرگترین مزرعه گلخانه ای جهان در شهر میاگی ژاپن کرده است. این مکان که تا پیش از این محل یک کارخانه شرکت سونی بوده است هم اینک مملو از تجهیزات با فناوری برتر هیدروپونیکی است که به کارکنان این مجموعه اجازه برداشت هزاران کاهو در روز را می دهد.

چاپ سه بعدی مواد غذایی میزان کار نیروی انسانی را کاهش می دهد

فیلم های علمی تخیلی تاکنون بارها آینده ای از مواد غذایی متصور می شود که در آن این مواد با اشاره یک دکمه سر میز ظاهر می شود. البته ما فاصله زیادی با چنین موقعیتی داریم اما ما اکنون می توانیم با ماشین های فودینی غذا هایمان را به صورت سه بعدی چاپ کنیم.

به سادگی مواد اولیه را درون این دستگاه قرار داده و سپس آن را مطابق برنامه خود تنظیم کنید تا فرآیند های سخت و زمانبری چون درست کردن راویولی برایتان آسان شود. این وسیله می تواند پیتزا و یا همبرگر درست کند و یا حتی شکلات های تزیینی برای مراسم مختلف تولید کند.

باغ های فضایی خود را پرورش دهید

ممکن است در آینده نزدیک تعریف ‘غذای فضانوردان ‘ به نحوه بزرگی تغییر کند. بله فناوری های غذایی در حال ظهور به دنبال راه هایی برای پرورش محصولات غذایی در فضا هستند که در نتیجه آن فضانوردان از تغذیه بهتری برخوردار شوند. ناسا مدتی را مصروف به کار بر روی فناوری های هیدروپونیک کرد اما این فناوری ها برای این سازمان در مقابل فناوری های کاوش فضا از اولویت پایین تری برخوردار بود.

در نهایت این پروژه ها متوقف شدند. با این حال پیشرفت ها در این حوزه الهام بخش شرکت دیساین لیبرو برای طراحی و اجرای ‘چرخ سبز ‘ شد. این چرخ یک باغ جامع گردان برای خانه داران است. هنوز نمی توان گفت که آیا این فناوری در فضا به کار خواهد رفت اما به طور حتم می توان گفت که این وسیله کمی از فناوری های عصر فضا را به خانه هایمان می آورد.

بسته بندی های قابل تجزیه زیستی از جلبک دریایی

هنگامی که سخن از تاثیرات زیست محیطی مواد غذایی به میان می آید نمی توان از بسته بندی ها و بطری های پلاستیکی صرف نظر کرد. آنها از منظر اقتصادی ارزان هستند اما فرآیند های بازیافت بسیار پیچیده ای و گرانی دارند. در ضمن حجم بسیار بالایی از زباله های پلاستیکی از چرخه بازیافت خارج شده و تهدیدی برای طبیعت هستند.

آری جانسون، طراح ایسلندی جایگزینی برای بطری های یکبار مصرف یافته که از آگار به دست می آید. ماده ای خوراکی و ژله ای که از خزه های دریایی درست می شود. آگار به طور معمول در تهیه غذا به عنوان یک ماده ژلاتینی مورد استفاده قرار می گیرد اما می توان با ترکیب با آب و قالب ریزی از آن برای ساخت بطری های آب استفاده کرد. این ترکیب ها به راستی قابل تجزیه زیستی هستند.

گوشت های تولید شده در آزمایشگاه در مصرف آب و فضا صرفه جویی می کند

در مباحث پیرامون تاثیرات زیست محیطی غذا، معمولا گوشت بسیار مورد توجه قرار می گیرد عمدتا به دلیل منابع مورد نیاز برای پرورش دام. در این راستا چند سال پیش دانشمندان امور تغذیه در هلند راه حلی برای این موضوع یافتند: گوشت های تولید شده در آزمایشگاه.

ماهیچه های تولید شده و پرورش یافته از سلول های بنیادی در چندین لایه به هم بافته شده و در قالبی قرار می گیرد تا تبدیل به برگر گوشت گاو شود. این فرآیند بسیار پیچیده و گران است اما نتیجه آن برگر بدون چربی ای است که بسیاری مزه آن را قابل قبول می دانند. در عین حال ما دیگر شاهد مشکلات زیست محیطی سنتی پرورش دام نخواهیم بود.

محصولات کشاورزی پربارتر به مبارزه با گرسنگی در جهان خواهد پرداخت

رسیدگی به مشکل گرسنگی در جهان به نظر می رسد که یکی از اهداف طبیعی فناوری های تولید غذا باشد و بسیاری بر این باورند که ذرت های تغییر پذیر ممکن است که پاسخ مورد نظر باشد. دانشمندان به دنبال راهی برای تغییرات ژنتیکی طبیعی بودند و تا کنون توانسته اند ذرت های اصلاح شده ژنتیکی ای تولید کنند که بلال های بزرگتری دارند در حالی که همه ویژگی های ذرت را حفظ می کنند. نتیجه چنین تحقیقاتی افزایش ۵۰ درصدی تولید ذرت بوده است.

منبع: کلیک جام جم

لینک مرتبط: این غذاها دشمن میل جنسی شما هستند!

همه خرافاتی که درباره لاغری ها و غذاها وجود دارد!

سلفی خوراکی های تابستانی از همه جای دنیا!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
لیلا صادقی

لیلا صادقی

1399-01-31 - 08:02 پاسخ

خیلی. خوب است