۱۲ ماده مضر در محصولات مراقبت از پوست-قسمت دوم

مهرناز زاوه
پمادها و محصولات مبتنی بر پترولاتوم بعضا روند مرطوب ماندن طبیعی پوست را مختل می‌کنند. در مطالعات دولتی سازمان سم‌شناسی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست عنوان شده است که این محصولات باعث ابتلا به سرطان می‌شوند.

در ادامه‌ی قسمت اول مواد مضر موجود در محصولات آرایشی را به شما معرفی می‌کنیم.
۶. سدیم لوریل/لورات سولفات (SLS)
کفی که از مواد شوینده حین شستن دست‌ها ایجاد می‌شود، به علت وجود SLS است. SLS یک ماده شوینده است که در تهیه انواع شامپو، شوینده بدن و خمیر دندان استفاده می‌شود. نام این ماده شیمیایی اغلب به عنوان یکی از مشتقات پوست نارگیل روی برچسب محصول ذکر می‌شود.
متاسفانه کنار گذاشتن این محصولات خیلی دشوار است. بسیاری از شامپوها، خمیر دندان‌ها، صابون‌ها و ژل‌های طبیعی نیز حاوی SLS هستند. اما سعی کنید دنبال محصولی باشید که برچسب «بدون SLS» داشته باشد.
۷. ۱، ۴-دی‌اکسان
دی‌اکسان، گریس را در خود حل می‌کند و باعث افزایش قوام محصولات می‌شود. از این ترکیب در اغلب لوسیون‌ها، کرم‌ها، خمیر دندان‌ها و شامپوها استفاده می‌شود. ترکیبات دی‌اکسان با نام‌هایی مانند پلی اتیلن گلیکول یا لورث روی برچسب محصولات ذکر می‌شوند.
۸. متیل سالیسیلات
این داروی شبه‌آسپرین موضعی، معمولا با منتول ترکیب می‌شود. متیل سالیسیلات برای تسکین درد عضلات و رگ‌به‌رگ شدن استفاده می‌شود. اما ممکن است منجر به تحریک پوست شود. استفاده از این کرم‌ها روی پوست آسیب‌دیده یا ترک‌خورده می‌تواند عوارض جانبی آسپیرین را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است موجب یبوست یا اسهال، سرگیجه، خواب‌آلودگی و یا معده‌درد شود.
خود را سرد و گرم کنید. سازمان بهداشت ملی توصیه می‌کند در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول پس از آسیب‌دیدگی از یخ برای کاهش درد و التهاب استفاده کنید. پس از آن، گرما درد شما را تسکین خواهد داد.
۹. تولوئن
این ماده شیمیایی در اکثر عطرهای مصنوعی، لاک‌ ناخن و محصولات درمان کوتیکول یافت می‌شود. بوتیل‌هیدروکسیتولوئن (BHT) نیز حاوی تولوئن است. تولوئن یک محصول شیمیایی است که بلعیدن یا جذب آن از این طریق خطرات زیادی دارد. تماس پوست با این ماده در طولانی مدت موجب کم‌خونی می‌شود. کاهش تعداد سلول‌های خون، مشکلات کبد و کلیه و نواقص مادرزادی نیز به این ماده شیمیایی نسبت داده می‌شوند.
لاک ناخن رولون یک جایگزین مناسب است که فاقد BHT است.
۱۰. تریکلوزان
تریکلوزان یک عامل ضد باکتریایی است که در تهیه مواد پاک‌کننده، صابون و مواد شوینده استفاده می‌شود. کلرفنزین یک ترکیب ضد باکتریایی مشابه است.
ساختار شیمیایی تریکلوزان مشابه ساختار شیمیایی عامل نارنجی (نوعی سم قوی) است. سازمان حفاظت از محیط‌زیست (EPA) تریکلوزان را در لیست آفت‌کش‌‌های بسیار سمی قرار داده است. این ماده شیمیایی در ابتلا به سرطان و اختلالات هورمونی دخیل است. ترکیبات ضد باکتریایی مانند تریکلوزان و کلرفنزین در چربی بدن انباشته نمی‌شوند. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ۷۵٪ از مردم آمریکا در ادرار خود تریکلوزان دارند.
مطالعات نشان داده است که استفاده منظم از آب و صابون بهترین جایگزین ممکن برای محصولات ضد باکتریایی است.
۱۱. پترولاتوم (وازلین)
پمادها و محصولات مبتنی بر پترولاتوم که از نفت خام به دست می‌آیند، به خاطر خواص نرم‌کنندگی‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ژل معدنی، کهربا، وازلین سفید، وازلین زرد، روغن‌های معدنی و پارافین از جمله محصولات مبتنی بر پترولاتوم هستند. از این ترکیب شیمیایی معمولا در تهیه رژ لب، نرم‌کننده‌ها و کرم‌های ضد پیری استفاده می‌شود.
پمادها و محصولات مبتنی بر پترولاتوم بعضا روند مرطوب ماندن طبیعی پوست را مختل می‌کنند. در مطالعات دولتی سازمان سم‌شناسی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست عنوان شده است که این محصولات باعث ابتلا به سرطان می‌شوند.
برای جایگزین کردن این محصولات باید به طبیعت برگردید. محصولات تهیه شده از زیتون گزینه خوبی هستند. روغن نارگیل هم به طور مستقیم روی پوست استفاده می‌شود و نقش مرطوب‌کنندگی دارد. به علاوه، از رشد قارچ جلوگیری می‌کند.
۱۲. بنزوئیل پراکسید
این ماده ضد عفونی‌کننده خواص ضد التهابی و اکسید‌کنندگی دارد و از آن برای درمان آکنه خفیف و حاد استفاده می‌شود؛ اما برای استفاده از آن مراقب باشید. چون ممکن است باعث خشکی و سوزش پوست شود. بنزوئیل پراکسید یک ماده شیمیایی مضر است که دوز بالای آن سلامت دستگاه تناسلی را به خطر می‌اندازد. از به کارگیری آن در نقاط حساس، در اطراف چشم و دهان خودداری کنید. از بنزوئیل پراکسید در کنار محصولات محرک مانند الکل موضعی و پاک‌کننده‌های ساینده پوست استفاده نکنید.
در عوض، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی سالیسیلیک اسید هستند. این محصولات نیز به درمان جوش و آکنه کمک می‌کنند. محصولات اکسی، ژل و پد ضد جوش نوکزما و استریدکس گزینه‌های خوبی هستند. محصولات ضد آکنه حاوی الکل و استون، از جمله مایع ضد آکنه و پاک‌کننده تیروسوم و گلیتون نیز جایگزین مناسبی برای محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید هستند.
منبع: lifescript 

چگونه مواد مراقبت از پوست مضر و سمی را تشخیص دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ