راهنمای استفاده از لایه‌بردار برای داشتن پوستی نرم و درخشان-قسمت اول

مهرناز زاوه
قفسه‌های بهداشتی و آرایشی داروخانه‌ها همواره پر است از محصولاتی که ادعا می‌کنند به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند، اما بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند که چگونه و چه زمانی باید لایه‌برداری پوست را انجام دهند یا این محصولات چه تغییری در وضعیت ظاهری پوست ایجاد می‌کنند.

آیا فکر می‌کنید که محصولات لایه‌بردار پوست، فریبی بیش نیستند؟ متخصصان پوستی می‌گویند این محصولات به شما کمک می‌کنند تا پوستی براق و درخشان داشته باشید. در اینجا به نکاتی درباره داشتن پوستی براق می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
قفسه‌های بهداشتی و آرایشی داروخانه‌ها همواره پر است از محصولاتی که ادعا می‌کنند به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند، اما بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند که چگونه و چه زمانی باید لایه‌برداری پوست را انجام دهند یا این محصولات چه تغییری در وضعیت ظاهری پوست ایجاد می‌کنند.
اما بهتر است بدانید که این روش، یکی از روش‌های داشتن پوستی نرم و براق است. شاید برایتان سؤال پیش بیاد که چرا؟ خب در پاسخ باید گفت که لایه‌ بالایی پوست (در واقع روپوست) از لایه‌های مرده و سلول‌های صاف تشکیل شده است. تقریبا طی چهار هفته، این سلول‌ها از انتهای روپوست به سطح آن حرکت کرده و جابه‌جا می‌شوند، یعنی به جایی که به طور طبیعی تعداداشان کاهش یافته و سلول‌های جدیدتری خود را نشان داده و پوست زیرین آن که تازه‌تر و جوان‌تر است به چشم خواهد آمد.
اما با بالا رفتن سن، توانایی بدن برای از بین بردن سلول‌های مرده کاهش می‌یابد و در نتیجه پوست ما، خسته و افتاده به نظر می‌رسد. به خاطر همین است که پوست بچه‌ها درخشندگی قرمزمانندی دارد و در بزرگسالان این‌گونه نیست.
با از بین رفتن بالاترین لایه پوستی، فرآیند لایه‌برداری پوست سرعت بیشتری پیدا می‌کند. اما لایه‌برداری زیاد و یا استفاده از محصولات اشتباه باعث خشک شدن پوست و یا حساسیت آن خواهد شد. بنابراین سؤالی که پیش می‌‌آید این است که از کجا می‌توانید مطمئن شوید که دارید پوستتان را به شکل درستی می‌مالید؟ بهتر است به برخی از نکات مهمی که متخصصان پوستی در این زمینه اشاره کرده‌اند توجه کنید.
بهتر است بدانید که لایه‌برداری چه کاری برای پوستتان انجام می‌دهد
معمولا سایش خفیف پوستی تأثیری به مراتب بیشتر از درخشندگی موقت دارد و پوستی نرم‌تر و صاف‌تر را برایتان به همراه می‌آورد. در طولانی‌مدت، لایه‌برداری مرتب می‌تواند به شکل بارزی تعداد منافذ پوستی را کاهش داده و سطح پوست را جوان سازد. در واقع این کار باعث می‌شود سلول‌های جوان‌تر و شاداب‌تر با بافت‌ها و حجمی صاف‌تر و نرم‌تر –از جمله زخم‌های ناشی از آکنه– بیشتر به چشم آمده و گرفتگی منافذ را از بین می‌برد و از طرفی باعث می‌شود تا رنگدانه‌های پوستی و خط و خطوط ریز آن کمتر خود را نشان دهند؛ چرا که شما با این کار (با استفاده از محصولات لایه‌بردار) به نوعی تعدادی از‌ سلول‌های پوستی رنگ‌رفته و آسیب‌دیده به خاطر نور خورشید را از بین می‌برید.
هم‌چنین لایه‌برداری می‌تواند باعث افزایش نفوذ سایر محصولات پوستی به داخل آن شود – در واقع محصولاتی که باعث مرطوب شدن پوست شده یا به از بین رفتن چین و چروک‌ها، آکنه و رنگ‌رفتگی پوستی کمک می‌کنند. از طرفی باعث می‌شود استفاده از محصولات برنزه‌کننده، طبیعی‌تر به نظر بیاید و دوام بیشتری داشته باشد.
تمام محصولات لایه‌بردار، ترکیبات مشابهی ندارند
محصولات لایه‌بردار به دو دسته تقسیم می‌شوند: فیزیکی و شیمیایی. به منظور درک تفاوت بین این دو، یک ظرفشویی پر از دیگ‌ها و ظرف‌های کثیف را تصور کنید. هر دوی آنها با اسفنج مخصوص شستشو و مایع ظرفشویی پاکِ پاک خواهند شد، اما به شیوه‌های مختلف. لایه‌بردارهای فیزیکی (که آنها را به نام لایه‌بردارهای مکانیکی هم می‌شناسند) ترکیباتی زبر و زمخت هستند – در واقع دانه‌های فلز، اسکراب‌های دانه‌دانه، لوفاها و حتی مواد اصلاح – که باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند.
لایه‌بردارهای شیمیایی یا مایع دارای مواد اسیدی خفیفی هستند که باعث از بین رفتن ترکیبات چسبنده‌ای می‌شود که به سلول‌های مرده موجود در سطح پوست متصل می‌شود. این ترکیبات شامل اسید هیدروکسی بتا (یکی از آنها سالیسیلیک است) و اسید هیدروکسی آلفا مانند گلیکولیک و لاکتیک هستند. 
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

ترفندهای زیبایی با استفاده از روغن نارگیل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ