هرآنچه باید درباره ژل‌های تزریقی بدانید ( قسمت اول )

پانته آ توتونپیان
. اگر شما هم قصد تزریق ژل دارید، بهتر است، قبل از تصمیم به تزریق، بدانیدکه کدام ژل برای شما مناسب است و چه تزریقی برای شما بهترین است و ژل‌ها چگونه می‌توانند پوست شما را صاف کنند و بیشتر درباره عوارض و مراقبت‌های بعد از آن بدانید

برای چه مناطقی مفید است؟
با تزریق ژل، بلافاصله حجم از دست رفته به پوست بازمی‌گردد و چین‌هایی مانند خطوط لبخند و چین‌هایی که از کناره‌های تحتانی بینی در دوطرف شروع شده و تا گوشه‌های دهان ادامه پیدا می‌کنند، از بین می‌رود. ضمنا با برخی انواع آن می‌توان گود افتادگی‌های زیرچشم یا فرورفتگی‌های برخی قسمت‌های پوست را کاهش داد. علاوه بر اینها برای افزایش حجم لب، گونه و برای خط اخم که با بوتاکس برطرف نمی‌شود هم از آن استفاده می‌کنند.

ژل‌های تزریقی چگونه عمل می‌کنند؟ 
تمام پوست‌های صاف و جوان در یک چیز مشترک هستند؛ اسید هیالورونیک. این ماده در بافت پوست هر نقطه بدن و در همه نژاد‌ها وجود دارد. اسید هیالورونیک فضای بین الیاف کلاژن و الاستین را پر می‌کند، آب را در پوست نگه داشته و حجم پوست را حفظ می‌کند. با افزایش سن،  میزان اسید هیالورونیک موجود در پوست کاهش می‌یابد و بنابراین در نهایت ما با شیارها، چین و چروک و اغلب نازک‌تر شدن لب مواجه می‌شویم. با تزریق اسید هیالورونیک به پوست، ما می‌توانیم اثرات اسید هیالورونیک طبیعی را تقلید کنیم و ظاهر و حالت پوست آبدار را ایجاد نماییم. با پر کردن فرو رفتگی‌های پوست، چین‌ها و چروک‌ها به‌طور قابل‌توجهی کم شده یا برطرف می‌شوند. با اینکه بوتاکس هم دارویی تزریقی است ولی مکانیسم اثر و نوع چین و چروک‌های هدفش کاملا با ژل‌های تزریقی متفاوت است. 

تزریق کدام ژل خطرناک است؟
برخی ژل‌ها عوارض غیرقابل جبرانی به همراه دارند. مثلا تزریق برخی  ژل‌های  دائمی در بسیاری از افراد عوارض سوء شدیدی ایجاد کرده و آنها را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. مثلا عده‌ای از پزشکان می‌گویند در این ژل‌ها از مونومرهای سرطان‌زا استفاده شده ‌است که می‌تواند احتمال ایجاد سرطان را در افرادی که این ماده را تزریق می‌کنند، ایجاد کند. همچنین بعضی از افراد که این ماده را تزریق می‌کنند دچار حساسیت شده و سیستم ایمنی‌شان در مقابله با این ماده به مبارزه می‌پردازد. در بعضی دیگر نیز این ماده می‌تواند ایجاد گرانولوما کند؛ در واقع این امر زمانی اتفاق می‌افتد که ژل سفت شده و به‌طور کامل درصورت ایجاد تورم کند. بنابراین قبل از تزریق حتما با پزشک‌تان درباره انتخاب ژل مناسب و استاندارد مشورت کنید.

آیا تزریق ژل عوارضی هم دارد؟
 عوارض ناشی از تزریق ژل کاملا بستگی به نوع ژل دارد. ژل‌هایی خوب هستند که نخست بدن به آنها واکنش ندهد و بعد به مرور زمان قوام و شکل خود را زیر پوست محل تزریق از دست ندهند. مثلا ژل‌هایی وجود دارند که بعد از تزریق تا چند ماه هیچ مشکلی ندارند ولی بعد از چند سال گلوله گلوله می‌شوند و در این صورت تخلیه آنها از پوست هم بسیار مشکل است لذا مراجعه‌کننده باید از پزشک خود نوع و مارک ژل را بپرسد.  البته مواردی از عارضه هم وجود دارد که ربطی به کیفیت بد آن ژل تزریقی ندارد بلکه به‌علت تکنیک غلط تزریق است. مثلا اگر موضع خوب ضد‌عفونی نشود و شرایط تزریق استریل رعایت نشود در محل تزریق ممکن است عفونت ایجاد شود که البته در این موارد می‌توان با درمان مناسب ضد‌میکروبی مشکل را حل کرد. البته در بعضی موارد عوارض جزئی  کوتاه مدتی در 2 تا3 روز اول تزریق نیز به‌وجود می‌آید مثل تورم و التهاب محل تزریق یا حتی کبودی و خون مردگی که بعد از چند روز خوب می‌شود. 
منبع : مجله ی سیب سبز
قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

نکاتی که در تزریق ژل به لب باید جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ