چگونه آفتاب‌سوختگی‌ پوست سر را سریع درمان کنیم؟

مهرناز زاوه
پوست سر یکی از نواحی‌ای است که اغلب زمانی که کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنیم، آن را نادیده می‌گیریم. حتی اگر موهای پرپشتی داشته باشید، پوست سرتان در معرض خطر آفتاب‌سوختگی قرار دارد.

پوست سر یکی از نواحی‌ای است که اغلب زمانی که کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنیم، آن را نادیده می‌گیریم. حتی اگر موهای پرپشتی داشته باشید، پوست سرتان در معرض خطر آفتاب‌سوختگی قرار دارد. در اینجا به نکات جالبی درباره تشخیص این آفتاب‌سوختگی روی سر می‌پردازیم.
۱.نحوه درمان
سعی کنید پوست آفتاب‌سوخته‌تان را مرطوب کنید تا شدت برخی از علائم آن کاهش یابد. قبل از خوابیدن از یک ژل قوی آلوئه‌ورا روی نواحی مورد نظر استفاده کنید. صبح‌ها که بیدار می‌شوید سرتان را با آب ولرم و شامپوهای بدون الکل بشویید.
۲.از چه چیزهایی باید اجتناب کرد
از مصرف محصولاتی که حاوی الکل هستند پرهیز کنید؛ چرا که آنها باعث بدتر شدن پوسته‌های سر می‌شوند. تا حد امکان سعی کنید چیزهایی مانند اسپری، ژل، شامپو برای موهای خشک، حالت‌دهنده و افشانک را روی نواحی مورد نظر نزنید. از آنجایی که محل سوزش بسیار دردناک بوده و نمی‌توانید به آن دست بزنید، ترجیحا از سشوار استفاده نکنید.
۳.چطور می‌توان دفعه بعد از بروز آن پیشگیری کرد
سعی کنید از کلاه‌های دارای عامل محافظ پرتو فرابنفش یا کرم‌های ضدآفتاب در نواحی مورد نظر استفاده کنید. اگر بنا به هر دلیل نمی‌توانید کلاه بگذارید، سعی کنید از کرم ضد‌آفتاب خصوصا در نواحی‌ای که بیشتر از سایر جاها در معرض نور خورشید است استفاده کنید. توصیه پزشکان، استفاده از کرم ضدآفتاب SPF 30 با عامل ضدآفتاب بالاتر همراه با طیف محافظت گسترده است. باید سعی کنید کرم ضدآفتاب را هر دو ساعت و نیز بلافاصله بعد از تماس با آب یا عرق بمالید.
۴.چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد
اکر دچار آفتاب‌سوختگی شَدید و دردناک در پوست سرتان شدید یا آنکه تب داشتید و آفتاب‌سوختگی‌تان بدتر شد، حتما باید به متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید.
منبع: health

۱۲ راهکار خانگی موثر برای درمان آفتاب‌سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ