آیا ماساژدرمانی تأثیری در تسکین اضطراب دارد؟

مهرناز زاوه
اگر با یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روانی یعنی تشویش در کشمکش هستید، شاید یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند، ماساژدرمانی باشد.

اگر با یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روانی یعنی تشویش در کشمکش هستید، شاید یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند، ماساژدرمانی باشد. استفاده طولانی و مرتب از این روش باعث افزایش حس آرامش شده و اثرات مضر استرس را از بین برده و از طرفی ماساژ می‌تواند اثرات فیزیکی و روان‌شناختی ناشی از تشویش را تسکین دهد.
روش‌های زیادی وجود دارد که طی آن افراد می‌توانند از مزیت‌های ماساژدرمانی بهره‌مند شوند. برای مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد ماساژ مداوم و مرتب باعث تسکین سیستم عصب سمپاتیک می‌شود.
همانطور که می‌دانید در واکنش به استرس، تغییراتی در سیستم‌های بیولوژیکی بدن رخ می‌دهد (مثلا ضربان قلب زیاد شده و تنفس تندتر می‌شود)، علاوه بر آن سیستم عصب سمپاتیک هم طی دوره‌های بروز تشویش، فعالیت بیشتری خواهد داشت. گفته می‌شود که ماساژدرمانی می‌تواند به شما کمک کند تا از شرّ یک سری مشکلات سلامت مرتبط با تشویش (از جمله سردرد و بی‌خوابی) خلاص شوید.
تحقیقات انجام‌شده روی مقوله ماساژ برای کاهش تشویش
تحقیقات انجام‌شده بر روی ماساژ‌درمانی برای افرادی که از تشویش رنج می‌برند شامل تحقیق مختصری است که در نشریه‌ Depression and Anxiety  در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. در این تحقیق، ۶۸ نفر که از اختلال تشویش فراگیر رنج می‌بردند (نوعی اختلال مربوط به سلامت روانی که از ویژگی‌های آن نگرانی دائمی است که به شکلی منفی بر روی عملکردهای روزانه تأثیر می‌گذارد) انتخاب شدند تا در ۱۰ جلسه ماساژدرمانی، گرمادرمانی و یا اتاق‌های مخصوص ریلکسیشن شرکت کنند (نوعی روشی درمانی که شامل دراز کشیدن، گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش و انجام تمرینات تنفسی است).
در پایان دوره ۱۲ هفته‌ای این آزمایش، علائم تشویش اعضای تمام گروه‌ها به مراتب کمتر شده بود. در شرایطی که تحقیقات بیشتری در زمینه ماساژ و اختلال تشویش هنوز صورت نگرفته است، اما در تعدادی از تحقیقات مشخص شده که انجام ماساژ می‌تواند باعث کاهش تشویش مرتبط با سایر بیماری‌های سلامت شود. 
شواهد دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد انجام ماساژ باعث کاهش تشویش در افرادی می‌شود که دچار فیبرومیالژیا (یا سندروم درد عضلانی) بوده و در افرادی که سابقه سکته مغزی دارند و نیز افرادی که از روش‌های درمانی مختلف مانند رادیوتراپی و شیمی‌درمانی برای درمان سرطان استفاده می‌کنند، به کاهش علائم تشویش می‌انجامد.
منبع: health 

۳ تمرین ساده برای تسکین تشویش ذهنی تنها در ۲ دقیقه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ