ضربان طبیعی قلب جنین چقدر است؟

مهرناز زاوه
این سؤالی است که وقتی برای اولین بار ضربان قلب نوزادتان را می‌شنوید به ذهن‌تان می‌آید. شاید چیزی که می‌شنوید واقعا شما را شگفت‌زده کند.

این سؤالی است که وقتی برای اولین بار ضربان قلب نوزادتان را می‌شنوید به ذهن‌تان می‌آید. شاید چیزی که می‌شنوید واقعا شما را شگفت‌زده کند. حقیقت این است که ضربان طبیعی قلب نوزاد در دوران بارداری مدام در حال تغییر است.
در هفته پنجم بارداری، قلب بچه شروع می‌کند به تپیدن. در این زمان، میزان ضربان طبیعی قلب جنین تقریبا برابر ضربان قلب مادر است: یعنی حدود ۸۰ تا ۸۵ بار در دقیقه (BPM). از این زمان، این ضربان هر روز و در ماه نخست حدود ۳ تپش بیشتر خواهد شد.
پزشک یا متخصص ماما می‌تواند با استفاده از ضربان قلب، مدت زمان بارداری و سن جنین را با استفاده از پرتوهای فراصوتی تشخیص دهد. میزان سقط جنین برای بارداری‌های که مادر در آن صدای قلب بچه را شنیده یا آن را دیده باشد به مراتب کمتر است؛ با این حال اگر پزشک متوجه شود که حدود یک هفته یا بیشتر صدای ضربان قلب نوزاد شنیده نمی‌شود، احتمالا باید سقط جنین صورت گیرد.
یکی از مادرها از تجربه خود چنین می‌گوید: «نخستین باری که صدای ضربان قلب بچه را شنیدم، با خود فکر کردم شاید یک جای کار مشکل دارد، انگار که بچه‌ام دچار حمله قلبی شده باشد. چون قلبش خیلی سریع می‌زد. بعد پزشک برایم توضیح داد که این سرعت ضربان کاملا طبیعی بوده و درست شبیه اسب‌هایی است که چهارنعل می‌تازند و به هیچ وجه آسیبی به بچه وارد نمی‌کند.»
با شروع هفته نُهم بارداری، ضربان طبیعی قلب جنین به چیزی حدود ۱۷۵ ضربه در دقیقه می‌رسد. 
در این زمان، سرعت ضربان کاهش یافته و در میانه دوران بارداری به میزان طبیعی ضربان یعنی ۱۲۰ تا ۱۸۰ تپش در دقیقه می‌رسد. این کاهش در ده هفته آخر بارداری هم در ارتباط با ضربان طبیعی قلب نوزاد رخ می‌دهد، هرچند که ضربان طبیعی قلب نوزاد هنوز دوبرابر ضربان قلب یک فرد بزرگسال است.
ضربان طبیعی قلب نوزاد شما به طور طبیعی در حال تغییر است درست به مانند ضربان قلب شما. حرکت، خواب و سایر فعالیت‌ها می‌تواند منجر به این تغییرات طبیعی شود. اما اگر هر نوع نگرانی‌ در مورد ضربان قلب نوزاد خود داشتید، سعی کنید با پزشک متخصص یا ماما مشورت کنید.
منبع: thehealthsite

چه عواملی باعث سکسکه جنین می‌شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ