روش‌هایی برای حفظ سلامت دست‌ و پاها-قسمت دوم

مهرناز زاوه
زمانی که روپوست‌ها وضعیت سالمی دارند، شاید چندان به چشم نیایند، اما بریدگی‌های کوچکی که معمولا به خاطر ریشه ناخن یا خشکی ایجاد شده باعث می‌شود که ناحیه مورد نظر نسبت به انواع عفونت‌هایی که می‌تواند به تورم دردناک منتهی شود، آسیب‌پذیر شود.

در ادامه‌ی قسمت اول به مواردی اشاره می‌کنیم که کمک‌تان می‌کند پوست این نواحی از بدن را نرم و سالم نگه دارید.
۴.روپوست‌ها را نادیده نگیرید
زمانی که روپوست‌ها وضعیت سالمی دارند، شاید چندان به چشم نیایند، اما بریدگی‌های کوچکی که معمولا به خاطر ریشه ناخن یا خشکی ایجاد شده باعث می‌شود که ناحیه مورد نظر نسبت به انواع عفونت‌هایی که می‌تواند به تورم دردناک منتهی شود، آسیب‌پذیر شود.
هیدراته نگه داشتن ناحیه حساس با کرم مخصوص روپوست یا مرطوب‌کننده دست، یک سد دفاعی در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد خواهد کرد. از دیگر کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از «از بین برنده پوست ناخن» است که باعث صاف شدن و از بین رفتن پوست شده و بعد به کمک چوب مخصوص مانیکور می‌توان آن را به سمت عقب آورد.
۵.استفاده از مرطوب‌کننده مناسب
هیچ جای تعجب نیست که هوای بادی و سرد باعث خشک شدن پوست و دست‌ها شده و در موارد شدید به ایجاد ترک‌های دردناک و خشکیدگی این نواحی منتهی می‌شود. خورشید، در حالی‌که باعث گرم شدن دست‌ها خواهد شد، در این وضعیت تأثیری روی نرم و صاف شدن پوست نخواهد گذاشت.
وقتی از خانه بیرون می‌روید، برای مقابله با کمبود آب و پرتوهای مضر خورشید، از کرم ضد آفتاب با عامل محافظت حداقل ۱۵ استفاده کنید. بزرگ‌ترین خطری که پوستتان را تهدید می‌کند سرطان است، اما به خاطر داشته باشید که پرتوهای خورشید هم باعث خشکی پوست خواهند شد.
پرتوهای فرابنفش باعث ایجاد اختلال و از بین رفتن سد پوستی می‌شود که پوست را با کم‌آبی مواجه کرده و عامل مرطوب‌کننده طبیعی پوست را کاهش خواهد داد. اگرچه پاها در معرض این عناصر قرار ندارند، قرار دادن آنها در کفش یا پوشیدن جوراب و تحمل وزن بدن در تمام طول روز منجر به خشکی آنها خواهد شد.
راه درمان ترک‌خوردگی و پوسته‌پوسته شدن دست‌ و پاها این است که به طور مرتب و به میزان زیاد آنها را مرطوب نگه دارید. مرطوب‌کننده‌ای که بیشتر با آب درست شده برای شما گزینه خوبی خواهد بود؛ چرا که بلافاصه جذب پوست شده و دست‌ها را چرب نمی‌کند. شب‌ها هم می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده تقریبا روغنی استفاده کنید. سعی کنید به دنبال ترکیبات هیدراته‌کننده‌ای مانند دایمیتیکون، پترولاتوم و گلیسیرن باشید. برای آنکه کرم مرطوب‌کننده بیشتر به داخل پوستتان نفوذ کند، سعی کنید شب‌ها پیش از خواب لایه ضخیمی از آن را روی پاها و دست‌هایتان بمالید. از طرفی می‌توانید دستکش‌ها و جوراب‌های نخی بپوشید که به تنفس پوست هم کمک می‌کنند.
۶.سعی کنید کفش مناسب و اندازه پایتان بپوشید
چپاندن پا در کفش بسیار تنگ یا کفش‌های نوک تیز نه تنها اصلا راحت و مطلوب نیست، بلکه باعث خواهد شد نوک ناخن‌هایتان رشد کرده و وارد پوست اطرافش شود. این مسئله می‌تواند به فرورفتن ناخن در گوشت بیانجامد که با درد، تورم و عفونت همراه است. در واقع باید گفت این واکنشی التهابی بوده و به این دلیل رخ می‌دهد که پوست، ناخن را به عنوان جسمی خارجی تلقی می‌کند.
بلند بودن ناخن‌های پا هم می‌تواند منجر به بروز مشکل شود. اگر آنها دائما به جلوی کفش برخورد می‌کنند، به تدریج زیر ناخن‌هایتان کبود خواهد شد. این کبودی‌ها منجر به بروز تَرک بین ناخن و انگشت زیر آن شده و شرایط را برای ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها به درون آن و ایجاد عفونت فراهم می‌‌آورد. 
۷.پابرهنه به مکان‌های عمومی نروید
وقتی در جاهای عمومی هستید (مثلا در استخر شنا، اتاق‌های سرپوشیده، کفش‌فروشی‌ها و غیره) حتما کفش بپوشید تا از بروز عفونت‌های قارچی ناخن پیشگیری کنید. این محیط‌ها  زمینه بروز نیمی از مشکلات ناخنی را فراهم می‌کنند. در واقع این فضاهای گرم و نمناک، بستر زاد و ولد قارچ‌ها و ویروس‌ها تلقی می‌شوند. در واقع قارچ‌ها از کف زمین به پاها انتقال پیدا کرده و می‌توانند از راه بریدگی‌های کوچک یا فواصل بین ناخن و زیر ناخن وارد این فضا شوند. اگر دچار عفونت قارچی ناخن شده‌اید، این عفونت می‌تواند از یک ناخن به ناخن دیگر و پوست منتقل شود.
اگر آن را درمان نکنید، می‌تواند مسبب آسیب‌های دائمی ناخن شده و یا به عفونت‌های حاد در سایر نقاط بدن بیانجامد. علائم خطرناکی که باید به آن توجه داشته باشید عبارتند از: ناخنی که در حال ضخیم شدن است، زرد شدن ناخن، تکه‌تکه شدن یا بلند شدن ناخن نسبت به ته آن. اگر شک دارید که دچار عفونت شده‌اید یا نه، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و فراموش نکنید که درمان با استفاده از داروهای بدون نسخه به اندازه تجویز دارو توسط متخصص، تأثیرگذار نخواهد بود.
منبع: lifescript 

چگونه از پاهایمان مراقبت کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ