ضدآفتاب عالی با ترکیب جدید!

faateme1366
تیم تحقیقاتی دانشگاه «باس» - Bath - در انگلیس به رهبری یک محقق ایرانی، موفق به شناسایی یک ترکیب جدید شده اند که آسیب ناشی از اشعه «یو.وی.ای» - UVA - را کاهش داده و علاوه بر جلوگیری از ابتلا به سرطان، از پیری پوست جلوگیری می کند.

به گزارش مدیکال ساینس، اشعه «یو.وی.ای» بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که طول موج 315 تا 400 نانومتر را شامل می شود. با وجودیکه این طول موج از نور خورشید سبب آسیب جدی به پوست می شود، کرم های ضد آفتاب کنونی محافظت محدودی در برابر چنین آسیبی دارند

محققان دانشگاه «باس» با سرپرستی «شراره پورزند» به تازگی موفق به شناسایی ترکیبی شده اند که قادر به محافظت کامل در برابر اشعه «یو.وی.ای» است و از سرطان و پیری پوست جلوگیری می کند.

اشعه ماورای بنفش خورشید به سه قسمت تفکیک می شود: «یو.وی.سی»UVC که طول موج 100 تا 280 نانومتر را تشکیل می دهد و توسط اتمسفر ازن جذب می شود. اشعه «یو.وی.ای» – UVAکه طول موج های 315 تا 400 نانومتر است و 90 درصد اشعه ماورای بنفشی که به زمین می رسد را تشکیل می دهد و «یو.وی.بی» – UVB که 10 درصد اشعه رسیده به زمین است و شدیدتر از «یو.وی.ای» است، البته «یو.وی.ای» قابلیت نفوذ بیشتری در پوست دارد.

زمانی «یو.وی.ای» از طریق نور خورشید یا سولاریوم به پوست می تابد، سبب آسیب به رشته های کلاژن شده و لکه های قهوه ای و چروک ایجاد می شود. همچنین «دی.ان.ای» – DNA – در سطح پوست آسیب می بیند و می تواند منجر به جهش و سرطان شود.

اشعه «یو.وی.ای»، آهن مازاد موجود در میتوکندری سلول (موتورخانه سلول) را تحریک می کند و سبب تولید گونه های اکسیژن فعال می شود که عامل اصلی آسیب به پوست است.

شراره پورزند و همکارانش موفق به شناسایی ترکیبی شده اند که از واکنش آهن مازاد در برابر اشعه «یو.وی.ای» جلوگیری می کند.

این ترکیب «میتوآیرون کلاو» – mitoiron claw – نام دارد و قرار است ظرف سه تا چهار سال آینده به کرم های ضد آفتاب اضافه شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه «این وستیگیتیو درماتولوژی»

Investigative Dermatology – منتشر شده است.

منبع: ایرنا

راز پوست جوان 4 بازیگر زن سینما و تلویزیون!

15 خطای آرایش مو و صورت که سنتان را بیشتر نشان می‌دهد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ