توصیه‌های مهم برای والدین بعد از طلاق

مهرناز زاوه
اگر از همسرتان جدا شده‌اید، با ما همراه باشید تا نکاتی را در راستای حمایت از کودکان پس از طلاق در اختیارتان بگذاریم.

حداقل نیمی از تمام ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شوند و اغلب این کودکان هستند که بیشترین آسیب را می‌‌بینند. اما والدین جدا شده نیز نقش موثری در حمایت از کودکان دارند. اگر از همسرتان جدا شده‌اید، با ما همراه باشید تا نکاتی را در راستای حمایت از کودکان پس از طلاق در اختیارتان بگذاریم.
شکی نیست که طلاق اثرات مخربی بر کودکان می‌گذارد. با این حال، آنچه بیشترین تاثیر مخرب را دارد این است که والدین پس از طلاق مسئولیت خود را در قبال فرزندان به فراموشی می‌سپارند. نه تنها نحوه برخورد والدین با فرزندان پس از طلاق اهمیت دارد، بلکه تصمیمات شخصی آنها برای زندگی‌شان نیز باید به دقت گرفته شوند.
طلاق می‌تواند زندگی کودک را از این رو به آن رو کند. بسیاری از کودکان پس از طلاق والدین دچار خشم، غم، ناامیدی و استرس می‌شوند. طلاق می‌تواند نیاز کودکان به امنیت و آسایش را چند برابر کند. والدینی که قصد دارند از یکدیگر جدا شوند، معمولا به رفاه عاطفی، روانی و مالی خود می‌اندیشند. این در حالی است که تمرکز اصلی آنها می‌بایست بر رفاه کامل کودک باشد.
۱. عادی بمانید
اگر بتوانید روال زندگی خود را مثل گذشته حفظ کنید، کودک بیشترین بهره را خواهد برد. حتی اگر برایتان سخت است، سعی کنید همه چیز را عادی جلوه دهید. برخی رفتارها و عقاید حین جدایی و طلاق تغییر پیدا می‌کنند، اما رفتار نامناسب به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.
انتظارات‌تان را از کودک قطع نکنید، چون انتظارات شما به او می‌آموزد که باید در هر شرایطی برای رسیدن به اهدافش تلاش کند. آنچه کودک می‌خواهد این است که هنوز پدر و مادری داشته باشد که از او با عشق مراقبت کنند. یکی دیگر از اشتباهات ویرانگر والدین طلاق گرفته این است که به یک خانه جدید نقل مکان می‌کنند که بعضا از خانه اصلی کودک بسیار دور است. محدود کردن امکان تماس با کودک بر اساس دلایل خودخواهانه یک کار ناعادلانه و غیرمنصفانه است که کودک انتظارش را ندارد. این کار می‌تواند زندگی او را مختل کند.
۲. مثل یک تیم کار کنید
ممکن است از همسرتان طلاق گرفته باشید، اما این بدان معنا نیست که باید به عنوان دو تیم مختلف عمل کنید، مخصوصا وقتی که پای تربیت فرزند به میان می‌آید. پس از طلاق، والدین باید بنشینند و درباره تربیت فرزندشان با هم صحبت کنند و تصمیمات درستی بگیرند. آنها باید تفاوت‌ها را کنار بگذارند و به خاطر کودک هم که شده، نظم و انضباط معمول را در خانه رعایت کنند.
اگر برای این کار تلاش نکنید، کودک به شدت احساس ناامنی خواهد کرد. سهل‌انگاری نکنید. اگر کودک خودش را به ندانستن زده است، با رعایت محدودیت‌های معمول و با رفتاری قابل قبول با او صحبت کنید. از او بخواهید از احساساتش به شما بگوید. اگر کودک نسبت به شما رنجیده خاطر شده است، به احساساتش دامن نزنید، بلکه با عشق و محبت به حمایت از او بپردازید.
۳. با کودک مثل یک انسان بالغ رفتار نکنید
یکی از اشتباهات بزرگ والدینی که از هم جدا می‌شوند این است که کودک را مجبور به داشتن رفتارهای نامناسب می‌کنند و از او انتظار دارند سریع‌تر بزرگ شود. رفتارهای نامناسب می‌توانند کودک را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. استفاده از کودکان به عنوان سپر، بد صحبت کردن از شریک زندگی در مقابل کودک، پرس‌وجو کردن درباه شریک زندگی از طریق کودک، برخورد کردن با کودک مثل یک فرد بزرگسال و داشتن انتظارات بی‌جا از او از جمله رفتارهای نامناسب والدین جدا شده در قبال کودک هستند. هیچ‌وقت نگذارید کودک درباره شریک زندگی‌تان در مقابل شما بدگویی کند. بگذارید کودک بچگی‌اش را بکند.
طلاق برای تمام افراد درگیر در ماجرا دردناک است، اما پدر و مادر مسئول حفظ آرامش و رفاه کودکان هستند. والدین موظف هستند که با ترتیب صحیح کودک، او را از پیامدهای طلاق در امان نگه دارند.
آیا فرزندتان بین انتخاب شما و همسر سابقتان گیر کرده است؟
هیچ چیز دردناک‌تر از این نیست که همسرتان به قصد انتقام‌جویی و به هر قیمتی که شده، فرزندتان را از شما بگیرد. با این حال، شناسایی علائم از خود بیگانگی والدین و کشف بهترین عمل ممکن کمک می‌کند که از تشدید وخامت اوضاع جلوگیری کنید.
منبع: lifescript 

مراقبت از کودکان در زمان طلاق والدین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ