چطور می‌توانید در عین کار تمام‌وقت، تمرکزتان را حفظ کنید؟

مهرناز زاوه
حس می کنید خیلی پُرکار هستید؟ محققان معتقدند شاید علتش آن باشد که به نوعی ظرفیت مغزتان را بالا برده‌اید.

حس می کنید خیلی پُرکار هستید؟ محققان معتقدند شاید علتش آن باشد که به نوعی ظرفیت مغزتان را بالا برده‌اید. وقتی افراد ۴۰ سالگی را رد می‌کنند، کار کردن بیش از ۳۰ ساعت در هفته برای مغزشان فعالیت بسیار زیادی محسوب می‌شود.
در ارتباط با عملکردهای شناختی، کار کردن زیاد به مراتب بدتر از کار نکردن است. در آغاز، کار کردن باعث تحریک سلول‌های مغزی می‌شود. فشاری که به لحاظ فیزیکی و روان‌شناختی با کار مرتبط است در برخی مواقع تأثیراتی به همراه داشته و این مسئله باعث می‌شود از کار خود بهره ببرید.
در همین زمینه محققان عادت‌های کاری ۳۰۰۰ مرد و ۳۵۰۰ زن را در استرالیا مورد سنجش قرار داردند. هر شرکت‌کننده به منظور سنجش عملکرد حافظه، خواندن و توانایی رمزگشایی کلماتی که به طور غلط تلفظ می‌شدند یک تست شناختی انجام داد. آنها دریافتند شرکت کنندگانی که بیش از ۴۰ سال سن داشتند و بیش از ۳۰ ساعت در هفته کار می‌کردند، میزان توانایی شناختی آنها به شکلی منفی کاهش یافته بود. در واقع زنان در بهترین حالت بین ۲۲ تا ۲۷ ساعت در هفته کار می‌کردند در حالی‌که این میزان در مردان بین ۲۵ تا ۳۰ ساعت بود. بعد از گذشت این زمان، کار کردن باعث ایجاد خستگی و استرس در افراد شده و به اختلال در عملکرد شناختی آنها می‌انجامد.  
در هر سه نمونه، (یعنی تست‌های شناختی) حدود ۲۵ تا ۳۰ ساعت کار در هفته باعث افزایش مهارت‌های شناختی شما می‌شود. و ساعات کمتر یا بیشتر از این میزان این مهارت‌ها را کاهش خواهد داد. کار زیاد منجر به استرس و خستگی شده و همین مسئله عامل اصلی کاهش مهارت‌های شناختی است.
از طرفی آنها دریافتند کارمندانی که بیش از اندازه کار می‌کردند، وضعیتی بدتر از همه داشتند. کارمندی که بین ۵۰ تا ۶۰ ساعت در هفته کار می‌کرد عملکرد شناختی او به اندازه کسی بود که اصلا در طول هفته کار نمی‌کرد. به منظور حفظ عملکرد مشابه شناختی، محققان بر این باروند که کار نیمه‌وقت آن هم بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته می‌تواند ایده‌آل باشد. 
منبع: medicaldaily

آیا اعتیاد به کار، سبب بروز اختلال وسواس فکری می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ