آیا لیزر موهای زائد سرطان‌زاست؟

مهرناز زاوه
زدودن مو با لیزر، یکی از معروف‌ترین و راحت‌ترین روش‌های زدودن مو بوده و هزینه آن هم نسبت به گذشته به مراتب ارزان‌تر است. با این حال، متخصصان در حال حاضر از این مسئله نگرانند که زدودن مو با لیزر می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد.

زدودن مو با لیزر، یکی از معروف‌ترین و راحت‌ترین روش‌های زدودن مو بوده و هزینه آن هم نسبت به گذشته به مراتب ارزان‌تر است. با این حال، متخصصان در حال حاضر از این مسئله نگرانند که زدودن مو با لیزر می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد. این مسئله به خاطر استنشاق دود ناشی از آن و ترکیب سوزش مو و مواد شیمیایی‌ای است که تولید می‌شود. 
طی تحقیقی که در این زمینه صورت گرفت محققان دریافتند که این دود که شبیه بوی موی سوخته است حاوی موادی شیمیایی بوده که باعث ایجاد حساسیت و التهاب در مجاری هوایی شده و مسبب سرطان خواهد بود. محققان هشدار دادند در صورتی که فرد متخصص و مجرب این عمل را انجام ندهد، خطر سرطان به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.
محققان در این زمینه، نمونه موی دو داوطلب را داخل ظرف‌های شیشه‌ای قرار داده و بعد در آن را محکم بستند و بعد لیزر به آنها تاباندند. بعد از ۳۰ ثانیه، توده‌ای ابری‌شکل از مواد شیمیای و موی سوخته ایجاد شد. آنها حدود ۳۷۷ ترکیب شیمیایی در این دود پیدا کردند که حاوی عوامل مسبب سرطان بود.
محققان معتقدند مویی که می‌سوزد نوعی عامل زیست‌آسیب محسوب شده و مستلزم دستگاه مکنده دود، تهویه مناسب و محافظت از سیستم تنفسی است.
این اتفاق برای پرستاران و کادر پزشکی هم خطرناک است، در واقع برای افرادی که روزانه حدود ۸ ساعت کار می‌کنند و در معرض این مواد شیمیایی قرار دارند. با این حال هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته که نشان دهد تماس زیاد با این مواد شیمیایی دقیقا تا چه حد است. محققان بر این باورند که این روش تنها باید در مکان‌هایی انجام شود که به «سیستم تهویه مناسب هوا و دستگاه‌های مکنده دود» مجهز باشد. 
البته باید گفت گزارش‌هایی مبنی بر افزایش فراگیر بیماری ریوی و یا سایر سرطان‌ها در بین تکنیسین‌ها یا متخصصان پزشکی‌ای که از این روش با لیزر استفاده می‌کنند یا افرادی که این عمل را در کلینیک پزشک متخصص با لیزر انجام می‌دهد و یا بیمارانی که به کرات از روش‌های لیزری برای زدودن مو استفاده می‌کنند اعلام نشده است. 
منبع: health

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ممنوع است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ