حقایق عجیب و جالب درباره تعادل

مهرناز زاوه
گوش‌ فقط برای شنیدن نیست؛ در حفظ تعادل هم کمک زیادی به شما می‌کند. ساختارهای متعددی در گوش داخلی شما وجود دارد که سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد که به شما کمک می‌کند خود را با شرایط تطبیق داده و تعادلتان را حفظ کنید.

اکثر مردم می‌توانند به راحتی در یک اتاق بایستند و در عرض آن راه بروند بی آنکه فشار چندانی به خود وارد کنند. اما برای انجام چنین کاری، مغز شما باید اطلاعاتی را از سیستم‌های مختلف و پیچیده بدن دریافت کند، سیستم‌هایی که در قالب فعالیت گروهی باعث حفظ تعادل شما می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم به حقایق جالبی درباره تعادل بپردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
گوش داخلی شما نقش مهمی در تعادل ایفا می‌کند
گوش‌ فقط برای شنیدن نیست؛ در حفظ تعادل هم کمک زیادی به شما می‌کند. ساختارهای متعددی در گوش داخلی شما وجود دارد که در کل به آن سیستم یا دستگاه دهلیزی می‌گویند و سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد که به شما کمک می‌کند خود را با شرایط تطبیق داده و تعادلتان را حفظ کنید. دو ساختار که آنها را اوتریکل (یا توبریزه) و ساکول (یا چنتیزه) می‌نامند مسئول نظارت و کنترل حرکات سر (از چپ به راست و بالا به پایین) بوده و از طرفی میزان جاذبه را هم مشخص می‌کند. بسیاری از مشکلات تعادلی ریشه در مشکلات و ناهنجاری‌هایی دارند که بر گوش داخلی تأثیر می‌گذارند. مثلا اگر کریستال‌های کلسیم در گوش داخلی در جای نامناسبی قرار بگیرد، باعث خواهد شد تا سیستم دهلیزی سیگنال‌هایی به مغز بفرستد که نشان دهد سر در حرکت است، در حالی‌که سر حالت ثابتی داشته و باعث می‌شود احساس سرگیجه داشته باشید.
عضلات، مفاصل و حتی پوست شما در تعادل نقش دارند
گیرنده‌های حسی در عضلات، مفاصل، رباط‌ها و پوست به شما کمک کرده و به مغز می‌گویند که بدن در کجا در حالت آزاد است –احساسی که آن را «انتقال حس» می‌نامند. این گیرنده‌ها مانند آنهایی که در کف پا یا در امتداد کمرتان قرار دارد نسبت به فشار و کشش حساس هستند. گیرنده‌های موجود در گردن می‌توانند به مغز بگویند که سر در کدام سمت حرکت می‌کند و گیرنده‌های موجود در قوزک پا به مغز می‌گویند که بدن نسبت به زمین چگونه حرکت می‌کند. 
تعادل با بالا رفتن سن بدتر می‌شود
وقتی سن‌مان بالا می‌رود، سه دستگاه اصلی بدن که مسئول حفظ تعادل هستند دچار مشکلاتی می‌شوند: بینایی، سیستم دهلیزی و سیستم انتقال حس. این اختلالات با کاهش انعطاف‌پذیری و مقاومت عضلات همراه بوده و باعث می‌شوند افراد سالخورده بیشتر در معرض خطر افتادن قرار داشته باشند. 
ممکن است احساس کنید در حال حرکتید؛ در حالی که این‌طور نیست
در قطاری نشسته‌اید و از پنجره دارید بیرون را نگاه می‌کنید و ناگهان حس می‌کنید قطار در حال حرکت است در حالی‌که این‌طور نیست. در این حالت شما دچار پدیده‌ای به نام «تصویر توهمی از حرکت خود» شده‌اید. علت این پدیده آن است که چیزی که بخش زیادی از حوزه دید شما را پوشش می‌دهد شروع کرده است به حرکت کردن و جبنیدن. در مثال قطار، چیزی که در واقع شما می‌بینید قطار دیگری است که شروع کرده به حرکت و این مسئله باعث شده فکر کنید قطار شما در سمت مخالف در حال حرکت است.
این پدیده می‌تواند مسبب گم کردن جهت‌ها شود چرا که مغز شما بین اطلاعات ورودی حسی از منابع مختلف دچار سردردگمی و اختلال می‌شود. در واقع بینایی به شما می‌گوید که شما در حال حرکتید، اما گیرنده‌های حسی در بدن به شما می‌گویند در حال حرکت نیستید. با این حال، اطلاعات بیشتر از سیستم دهلیزی می‌تواند این اختلال را تحت‌الشعاع قرار دهد.
انواع میگرن‌ می‌تواند با مشکلات تعادلی، پیوندی نزدیک داشته باشد
حدود ۴۰ درصد از افرادی که میگرن دارند از سرگیجه و مشکلات تعادلی رنج می‌برند که می‌تواند همراه با میگرن و یا در کل در زمان مجزایی رخ دهد. این اختلال را به نام سرگیجه مرتبط با میگرن می‌شناسند. علت این اختلال چندان مشخص نیست، اما ممکن است به این خاطر باشد که میگرن بر سیستم سیگنال‌دهی مغز تأثیر گذاشته و در نتیجه باعث کند شدن قابلیت مغز برای تفسیر و ترجمه اطلاعات حسیِ رسیده از چشم‌ها، گوش داخلی و عضلات شده و منجر به سرگیجه می‌شود.
بعضی از افراد تا چندین ماه بعد از سفر روی قایق، نسبت به هر نوع لرزش و تکانی حساسیت دارند
یکی از مشکلات شایع برای افرادی که قایق‌سواری می‌کنند این است که تا مدت‌ها بعد از آنکه از قایق پیاده می‌شوند احساس معلق و شناور بودن دارند. این حساسیت اغلب ظرف چند ساعت یا چند روز از بین می‌رود. اما برای برخی افراد، این حساسیت چند ماه تا چند سال ادامه می‌یابد. افرادی که دچار علائم این اختلال هستند از «سندروم ترس از فرود» رنج می‌برند. هنوز مشخص نیست چرا افراد دچار این سندروم می‌شوند. اما یکی از نظریه‌های موجود در این زمینه این است که افرادی که دچار این سندروم می‌شوند تغییراتی در متابولیسم و فعالیت مغزی‌شان رخ می‌دهد که باعث می‌شود زمانی که در دریا یا سوار قایق هستند بتوانند خودشان را با حرکات ناآشنای دریا وفق دهند اما زمانی که این حرکات متوقف می‌شوند قادر نیستند مجددا خودشان را با شرایط هماهنگ کنند.
منبع: msn 

چیزهای عجیب و جالبی که متخصصین پوست دیده‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ