سرطان‌هایی که مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا می‌شوند

مهرناز زاوه
سرطان، نوعی بیماری کشنده است که هم مردان و هم زنان دچار آن می‌شوند. با این حال، تعداد معدودی از سرطان‌ها در مردان بیشتر از زنان رخ داده و کشنده‌تر است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

سرطان، نوعی بیماری کشنده است که هم مردان و هم زنان دچار آن می‌شوند. با این حال، تعداد معدودی از سرطان‌ها در مردان بیشتر از زنان رخ داده و کشنده‌تر است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
سرطان پروستات: تنها مردان این عضور را دارند و مسلما زنان دچار سرطان آن نمی‌شوند. در حالت مطلوب، هر مردی باید بعد از ۵۰ سالگی تست PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) را انجام دهد تا مطمئن شود که آیا پروستاتش سالم است یا نه، چرا که سرطان پروستات قاتلی صامت بوده و در بسیاری از مواقع شخص متوجه وجود آن نمی‌شود و زمانی می‌فهمد که سرطان به مراحل پیشرفته خود رسیده است.
سرطان ریه: در حالی‌که گفته می‌شود مصرف سیگار و تنباکو یکی از علل اصلی سرطان ریه در مردان است، اما اخیرا این مسئله در زنان هم به وفور گزارش شده است. با این حال، تحقیقات نشان داده است مردان سیگاری بیشتر از زنان سیگاری در معرض خطر سرطان ریه هستند. 
سرطان مثانه: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که سرطان مثانه در مردان بیشتر از زنان شایع بوده و باید گفت که همین‌طور است. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ و بر اساس اطلاعات مربوطه در این زمینه بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۷ از مردان و زنانی که دچار سرطان مثانه بودند جمع‌آوری شد، محققان دریافتند نسبت مردان به زنان ۲.۲ به ۱ بوده و نیز میزان پیشروندگی تومورهای آن در زنان کمتر از مردان گزارش شد.
سرطان کلیه: این هم نوعی سرطان است که در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. در واقع خطر پیشرفت سرطان کلیه در مردان سه برابر زنان گزارش شده است. محققان بر این باورند سیگار کشیدن، عوامل ژنتیکی و سایر عوامل کاری می‌تواند احتمال بروز کارسینوم سلول کلیوی را در مردان بیشتر از زنان افزایش دهد. هم‌چنین سرطان کلیه در مردان با تومورهای بزرگ‌تری همراه بوده که در حالت طبیعی میزان پیشروندگی‌ آنها بیشتر از تومورهای زنان است. 
منبع: thehealthsite

مردان این ۱۵ نشانه سرطان را جدی نمی‌گیرند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ