نکات مهم برای افرادی که شب‌ها کار می‌کنند

مهرناز زاوه
بیدار ماندن در طول شب به لحاظ جسمی کار بسیار طاقت‌فرسائی است. شما طول شب و روز خسته می‌شوید و وقتی صبح شنبه از راه می‌رسد، بیشتر به یک مرده متحرک می‌مانید.

بیدار ماندن در طول شب به لحاظ جسمی کار بسیار طاقت‌فرسائی است. شما طول شب و روز خسته می‌شوید و وقتی صبح شنبه از راه می‌رسد، بیشتر به یک مرده متحرک می‌مانید. مجبورید همه چیز را بنویسید چرا که ممکن است قرارهایتان را فراموش کنید. از سوی دیگر، در محل کارتان هیچ نوع سر و صدای خاصی وجود ندارد، اما این مسئله می‌تواند به طور چشمگیری بر سلامتتان تأثیر بگذارد. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که در ساعات شیفت شب حتما به دردتان خواهد خورد. 
ورزش
ورزش منظم نه تنها حس هوشیاری و تیزبینی شما را هنگام کار افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تا سر صبح خواب راحتی داشته باشید و از طرفی تغییر ریتم شبانه‌روزی بدن از شب به صبح راحت‌تر و بهتر رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید زمان مناسب برای این کار را ندارید، برنامه‌ریزی برای داشتن روندی فعال‌تر در زندگی نقش مهمی خواهد داشت. مثلا هر زمان در محل کار یا در خانه فرصت کردید راه بروید. یک ایستگاه قبل از ایستگاهی که قرار است برسید پیاده شوید و باقی راه را تا محل کار پیاده بروید یا مثلا به جای آسانسور از راه‌پله استفاده کنید.
رژیم غذایی
ریتم شبانه‌روزی داخل بدن شما طوری بر جسم‌تان تسلط دارد که نه تنها می‌تواند هاضمه شما را با مشکلاتی مواجه کند، بلکه ممکن است در روند بیداری‌تان هم اختلال ایجاد کند. اگر شیفت شب کار می‌کنید، احتمال بروز مشکلات معدی‌روده‌ای اعم از ترش‌کردگی، یبوست و اسیدی شدن معده بین ساعات ۹ شب تا ۵ صبح در شما بیشتر خواهد بود. داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای آن دسته از افرادی که شیفت شب کار می‌کنند می‌تواند بر روی غذا خوردنشان تأثیر بسزایی بگذارد. مثلا خوردن یک شام سنگین باعث می‌شود احساس بی‌حالی و خستگی داشته باشید، بنابراین سعی کنید به جای یک وعده حجیم و زیاد، چند وعده مختصر غذا بخورید.
خواب
اگر شیفت شب کار می‌کنید، باید بدانید که بیدار ماندن در شب همانقدر دشوار است که خوابیدن طی روز. بنابراین سعی کنید زیاد شیفت شبتان را تغییر ندهید تا ریتم شبانه‌روزی بدن‌تان مدام دچار تغییر نشود. اگر شیفت شب کار می‌کنید موقع برگشت به خانه عینک آفتابی بزنید چرا که مانع از برخورد نور خورشید شده و از فعال شدن ساعت درونی بدن‌تان پیشگیری می‌کند.
منبع: thehealthsite 

به این دلایل شغل‌تان شما را چاق می‌کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ