بررسی روانشناسانه ی ماجرای تیراندازی در مونیخ

پانته آ توتونپیان
چرا نوجوان 18 ساله ی ایرانی،در مونیخ باعث مرگ ده ها نفر شد؟

غروب روز جمعه خبری از یک تیراندازی در مرکز خریدی در شهر مونیخ آلمان منتشر شد که شخض ضارب 14 نفر را کشته است که بیشتر کشته شدگان هم نوجوانان زیر 16 سال بودند.پس از بررسی های انجام شده مشخص شد که فرد قاتل نوجوانی ایرانی الاصل و 18 ساله بنام علی سنبلی بوده است.طبق گفته ی اطرافیان این نوجوان مدت ها از افسردگی حاد رنج می برده و در مدرسه بارها مورد تمسخر و اذیت و آزار قرار گرفته بوده است.

خانم فاطمه بهی،فوق لیسانس روان شناسی بالینی،در گفتگو با الودکتر،از تاثیر افسردگی بر بروز چنین رفتارهایی می گویند.

در نگاه بیشتر ما انسان های افسرده معمولا افرادی ساکت و گوشه گیر هستند.چه موقع افسردگی می تواند در فرد انگیزه ی قتل ایجاد کند؟

افسردگی در واقع سرماخوردگی روانشناسی نام دارد،به این معنی که ممکن است همه ی افراد در طول زندگی شان ممکن است در دوره هایی دچار افسردگی شوند.مثلا در اثر شکست یا از دست دادن شخصی در زندکی و… و احساس غم به فرد دست دهد.در افراد عادی این احساس می تواند چند روز یا چند هفته طول بکشد و از بین برود.اگر این افسردگی ادامه دار باشد و این احساس غم و ناامیدی در طولانی مدت در فرد پایدار باشد،روانشناس ها بر اساس راهنمای تشخیص آماری،کفته می شود که این شخص دچار افسردگی بالینی شده است.افسردگی بالینی در جنبه های هیجانی،رفتاری،شناختی و فیزیکی فرد تاثیر می گذارد.درست است که خیلی مواقع شخص افراد دچار کم تحرکی می شود اما گاهی هم افسردگی بالینی می تواند باعث بی تابی و بی قراری شود.از لحاظ شناختی،گاهی در این افراد بدبینی های شدیدی نسبت به اطرافیان دیده می شود و باعث ایجاد روابط تیره و تار می شود.این افراد اکثرا تفکر غلط و غیر منظقی درباره ی آینده شان دارند.

این شخص نوجوان احتمالا تفکرات بد و غلطی مانند خودکشی دارند وفکر می کنند افرادی مفیدی نیستند و زندگی شان بی فایده نیست.افراد افسرده معمولا دائم به مرگ فکر می کنند،همیشه احساس عذاب وجدان دارند.این افراد یا خیلی به صورت ناگهانی اقدام به قتل یا خودکشی می کنند و یا به صورت برنامه ریزی شده و از قبل تایین شده اینکار را انجام می دهند.در این مورد با توجه به اینکه این شخص با خرید اینترنتی اقدام به خرید سلاح کرده بوده،قتل را کاملا برنامه ریزی شده انجام داده است.

طبق گزارشات پلیس،این نوجوان از عکس یک قاتل معروف نروژی در پروفایل واتس آپ ش استفاده کرده بوده است.این کار چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

عکسی که در پروفایل افراد در شبکه های اجتماعی دیده می شود،می تواند نشان دهنده و بیان گر احساسات درونی و تفکرات فرد باشد.استفاده ی این نوجوان از عکس یک قاتل می تواند به دلیل نگاه بدبینانه ای که این فرد به خودش و آن قاتل داشته،باشد.

آیا مهاجرت و دوری از وطن،در بروز چنین افسردگی هایی می تواند موثر باشد؟

مهاجرت می تواند از جمله ریز فاکتورهای بروز افسردگی باشد.اما این فرد مدت ها در آلمان زندگی کرده،اما ممکن است احساس کم بینی،حقارت نسبت به اطرافیان در مدرسه،عامل بروز افسردگی باشد.

در روانشناسی،افسردگی مانند سکه ای است که در یک روی آن خشم قرار دارد.در طول سالیان اگر فرد مورد تحقیر و یا کم بینی واقع شود و یا همیشه حس قربانی شدن داشته باشد،افسردگی بروز می کند و اکثرا این افراد همیشه احساس خشم شدیدی دارند.

با توجه به گفته های شما آیا می توان به صورت قطعی گفت که این فرد دچار افسردگی بالینی بوده است؟

مدارک کافی برای تشخیص افسردگی بالینی در این فرد وجود ندارد.ممکن است این فرد دچار اختلال نامنظمی خلقی اخلال گرایانه بوده باشد. این افراد که معمولا بین 6 تا 18 سال تشخیص داده می شوند،معمولا زود از کوره در می روند و ویژگی اصلی تحریک پذیری دائم و شدید دارند.اکثر ساعات روز حالت عصبانیت و خشمگینی در این افراد دیده می شود.

در صورتی مشاهده چنین رفتارهایی در فرزندان،والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا از بروز چنین رفتارهایی پیشگیری کنند؟

ازجمله کارهاییکه والدین می توانند انجام دهند ارتقای سطح هوش معنوی،ارتقای هوش هیجانی،بالبردن اعتماد نفس و عزتنفس،وبالابردن پذیرش در فرزندان است

پسر ایرانی روانی عامل تیراندازی مونیخ! + عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ