حقایق و باورهای نادرست درباره لوازم آرایش معدنی-قسمت اول

مهرناز زاوه
تلاش همیشگی خانم‌ها برای یافتن یک محصول زیبایی مناسب که صورت‌شان را بی‌عیب و نقص جلوه دهد، به انتخاب محصولات طبیعی ختم شده است که عمدتا از مواد معدنی تهیه می‌شوند.

لوازم آرایش معدنی یکی از جدیدترین محصولاتی هستند که در بازار رو به رشد محصولات آرایشی بهداشتی عرضه شده‌اند. تلاش همیشگی خانم‌ها برای یافتن یک محصول زیبایی مناسب که صورت‌شان را بی‌عیب و نقص جلوه دهد، به انتخاب محصولات طبیعی ختم شده است که عمدتا از مواد معدنی تهیه می‌شوند. لوازم آرایش معدنی حدودا ۳۰ سال پیش در بازار عرضه شدند، اما محبوبیت آنها در همین چند سال اخیر افزایش یافته است. شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی معدنی با ارائه محصولات گوناگون، ادعاهای بی‌نظیری را مطرح کرده‌اند. آیا می‌توان گفت که لوازم آرایشی معدنی به راستی معجزه بازار این محصولات هستند یا اینکه صنعت زیبایی به سمت دیگری کشیده خواهد شد؟ در این مطلب، به ۴ حقیقت و باور نادرست درباره این لوازم می‌پردازیم تا به پاسخ مناسبی برای این سوال‌ها برسیم.
باور نادرست ۱# لوازم آرایش معدنی تماما از مواد طبیعی ساخته شده‌اند
این ادعا تا حدی درست است، اما می‌تواند گمراه‌کننده باشد. لوازم آرایش معدنی به محصولاتی اشاره دارد که فاقد عطر، رنگ و مواد مصنوعی هستند. برخی از برندهای تجاری از مواد فانتزی مانند پودر طلا شده استفاده می‌کنند. با این حال، محصولاتی که با برندهای تجاری مختلف عرضه می‌شوند، آنطور که در تبلیغات گفته می‌شود خالص و طبیعی نیستند. برخی از شرکت‌های تولید کننده از مواد مصنوعی مختلف در تهیه محصولات‌شان استفاده می‌کنند و در عین حال، از برچسب معدنی نیز استفاده می‌کنند. حتی خالص‌ترین محصولات آرایشی بهداشتی معدنی نیز نواقصی دارند.
گرایش فعلی خانم‌ها در بازار لوازم آرایشی به سمت محصولاتی است که طبیعی باشند و چهره آنها را صمیمی جلوه دهند. از این رو، شرکت‌های لوازم آرایشی بهداشتی نیز به این سمت رفته و در تبلیغات خود از مزایای طبیعی و غیرشیمیایی بودن محصولاتشان می‌گویند. با این حال، یک دانشجوی شیمی به خوبی می‌داند که همه چیز در این جهان از مواد شیمیایی ساخته شده است. آب هم یک ماده شیمیایی است. انسان هم از مواد شیمیایی ساخته شده، همانطور که خود جهان شیمیایی است.
استفاده از واژه «مواد شیمیایی» توسط بازاریابان لوازم آرایشی بهداشتی باعث می‌شود که ترس بزرگی در دل مشتریان رخنه کند. اما هر چیز شیمیایی و مصنوعی لزوما مضر نخواهد بود. بسیاری از این مواد برای شما بی‌خطر هستند. باید بدانید که طبیعی بودن همیشه به معنای کامل بودن نیست.
بیسموت اکسی کلرید یکی از عناصر مشترک در لوازم آرایش معدنی است و معمولا در صدر ترکیبات معرفی شده روی برچسب محصولات قرار دارد. این عنصر به مواد آرایشی معدنی ظاهری مرواریدگون می‌بخشد. بیسموت اکسی کلرید در طبیعت یافت نمی‌شود، بلکه به طور مصنوعی از سرب و مس یا مخلوط کلرید و آب به دست می‌آید. اما از آنجایی که با ترکیب چند ماده معدنی ساخته می‌شود، بازاریابان می‌گویند که یک ماده طبیعی است. اما آنچه باید بدانید این است که بیسموت اکسی کلرید می‌تواند باعث سوزش پوست‌های حساس شود. میکا نیز که یک ماده معدنی طبیعی است، می‌تواند باعث ساییده شدن جزئی پوست در پوست‌های حساس به آکنه شود.
حقیقت: برخی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی بهداشتی محصولاتی ساخته‌اند که روی پوست ملایم هستند. از این رو، اکثر خانم‌ها می‌توانند بدون آنکه دچار مشکل خاصی شوند از آنها استفاده کنند. البته برای مشتری خیلی مهم نیست که محصول مورد نظرش طبیعی باشد یا معدنی، تا زمانی که از نتایج راضی باشد، خوشحال خواهد بود.
باور نادرست ۲# لوازم آرایش معدنی می‌تواند پوست را التیام ببخشد
اکسید روی به عنوان یک عنصر شفابخش شناخته می‌شود. این ترکیب به عنوان یک ماده فعال در محصولات مورد استفاده برای رفع بثورات پوشک و ضد آفتاب‌ها به کار گرفته می‌شود. اکسید روی نقش به‌سزایی در رفع بثورات پوشک در نوزادان دارد، اما هیچ تحقیقی مبنی بر شفابخش بودن این ترکیب ارائه نشده است. برخی از لوازم آرایش معدنی از SPF ۲۰ و بالاتر برخوردارند. با این حال، برای آنکه از پوست خود به اندازه کافی محافظت کنید، باید یک لایه ضخیم از محصول را روی پوست‌تان بمالید. در حالیکه هدف از آرایش کردن این است که طبیعی جلوه کنید.
حقیقت: لوازم آرایش معدنی به دلیل آنکه فاقد عناصر محرک هستند، انتخاب خوبی برای پوست‌های حساس محسوب می‌شوند؛ خانم‌هایی که از روزاسه رنج می‌برند، می‌توانند از مزایای این محصولات استفاده کنند. لوازم آرایش معدنی برای خانم‌های مبتلا به آکنه نیز خوب است، چون همان‌طور که گفتیم فاقد ترکیبات محرک است. اما کمکی به رفع خود آکنه نمی‌کند. ملایم بودن این محصولات به خانم‌ها اجازه می‌دهد که روی پوست‌های حساس خود هم از آنها استفاده کنند. استفاده از لوازم آرایش معدنی به عنوان کرم ضد آفتاب نیز توصیه می‌شود. اما اگر به دنبال محافظت بیشتر از پوست خود هستید بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

راهکارهایی برای ماندگاری بیشتر لوازم آرایش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ