چه وقت می‌توانم کودکم را به مراسم خاکسپاری ببرم-قسمت اول

مهرناز زاوه
این مسئله یکی از نگرانی‌های عمده والدین محسوب می‌‌شود و ربط زیادی هم به سن خاص فرزندتان ندارد بلکه بیشتر به میزان درک و بلوغ و نوع گفتگوی شما با او ارتباط پیدا می‌کند.

یکی از سؤالاتی که اغلب پدر و مادرها می‌پرسند این است: «سال گذشته، شاهد مرگ تعدادی از دوستانمان بودیم و صحبت‌های کوتاهی درباره مرگ و مراسم خاکسپاری داشتیم. با این حال، به تازگی یکی از بستگان نزدیکمان فوت کرده است. ما با او و بچه‌هایش رابطه نزدیکی داشتیم، الان نمی‌دانم که آیا باید فرزندم را به مراسم خاکسپاری ببرم یا نه. او فقط ۲ سال دارد. آیا این سن، سن کمی برای این کار است؟»
فرقی نمی‌کند که بردن بچه‌ها به مراسم خاکسپاری امری عادی و پیش پا افتاده باشد یا نه، در هر صورت این مسئله یکی از نگرانی‌های عمده والدین محسوب می‌‌شود و ربط زیادی هم به سن خاص فرزندتان ندارد بلکه بیشتر به میزان درک و بلوغ و نوع گفتگوی شما با او ارتباط پیدا می‌کند.
برای تصمیم‌گیری، تنها به سن و سال کودک اکتفا نکنید
این مسئله یعنی شما نکته‌ای را تشخیص دهید که از سن کودک اهمیت بیشتری داشته باشد: میزان نزدیکی و صمیمیتی که کودک شما با فردی داشت که به تازگی مرده است. مثلا در مراسم خاکسپاری سال گذشته، دختر کوچتان را با خود نبردید چرا که این مراسم تنها با حضور دوستانی برگزار شد که دخترتان نه آنها را می‌شناخته و نه نزدیکی خاصی با آنها داشت. با این حال، اکنون شاهد مرگ یکی از دوستانی هستید که با دخترتان بسیار صمیمی و نزدیک بوده و فهمیدن این موضوع در آینده طبعا او را دچار بهت و پریشانی خواهد کرد. این مسئله قطعا دلیلی موجه و محکم برای صحبت با کودک درباره مراسم خاکسپاری است.
رفتار کودک‌تان را در نظر بگیرید
از دیگر نکات حائز اهمیت، رفتار کودک‌تان است. اگر او می‌تواند برای مدتی طولانی در جایی ساکت بنشیند و ورجه‌وورجه نکند، بنابراین احتمال خیلی کمی وجود دارد که بخواهد در مراسم خاکسپاری آزار و دردسر ایجاد کند. اگر او خیلی فعال است و یا وقتی خسته می‌شود یا حوصله‌اش سر می‌رود به سختی می‌توان حواسش را پرت کرد و او را از این حال و هوا در آورد، احتمالا مجبور خواهید شد در مراسم خاکسپاری، یک پرستار مخصوص کودک هم همراه خود ببرید. نخستین و مهم‌ترین نکته در این میان، حفظ آبرو و احترام شما نزد خانواده آن مرحوم است.
احتمالا خانواده خود شما نسبت به رفتار طبیعی سرکشانه فرزندتان در مقایسه با خانواده همکارتان، صبر و تحمل بیشتری دارند. احتمال دارد که کودکان دیگری هم در این مراسم حضور داشته باشند.
یکی از کارهای مؤثر و خوبی که می‌توانید در ارتباط با فرآیند تصمیم‌گیری‌تان انجام دهید این است که با آن دسته از افرادی که مطمئن هستید در مراسم حضور می‌یابند تماس بگیرید.
رفتار دیگران را در نظر بگیرید
احتمالا کودک شما تنها کسی نیست که باید به رفتارش توجه کنید. در حالی‌که مراسم خاکسپاری باید ساکت و آرام و جدی برگزار شود، با این حال انتظار می‌رود که در بعضی جاها، افرادی حضور داشته باشند که به شدت احساساتی و متأثر باشند.
احتمالا در این مراسم افرادی هستند که در حال سوگواری‌اند، از جمله افرادی که با صدای بلند گریه می‌کنند یا از شدت غم شیون می‌زنند، از حال می‌روند و چیزهایی می‌گویند که شاید برای کودک‌تان خوشایند نباشد. اگر می‌دانید که کودکتان با حس هم‌دلی عمیقی نسبت به اطرافیان خود واکنش نشان می‌دهد، بهترین کار این است که در چنین شرایطی مراسم را ترک کنید. اگر نمی‌دانید که کودک‌تان چه‌جور واکنشی خواهد داشت، بهترین کار این است که بلافاصله درباره این مسئله با او صحبت کنید. 
منبع: webmd 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

کودک هم به روانشناس نیاز دارد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ