پرکاری غده تیروئید چه اثراتی بر بارداری دارد؟

jalalvand
فروغ صالحی- متخصص غدد گفت: پرکاری تیروئید مادر در سه ماهه اول بارداری منجر به سقط و در ماه‌های بعدی باعث زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین می‌شود.

فروغ صالحی با بیان اینکه غده تیروئید یکی از مهم‌ترین اعضای سیستم غدد درون‌ریز است، اظهار کرد: در صورت بروز بیماری پرکاری تیروئید، متابولیسم بدن افزایش می‌یابد و بدن شما حرارت بیشتری تولید می‌کند. این بیماری  در ۳ ماهه اول بارداری منجر به سقط و در ماه‌های بعدی باعث زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین می‌شود.

این متخصص غدد با بیان اینکه اکثر بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، تپش قلب دارند، ادامه داد: در پرکاری تیروئید شدید که مدت زیادی طول کشیده و درمان نشده باشد، بویژه در افراد سالخورده، ممکن است بی‌نظمی در ضربان قلب ایجاد شود.

صالحی با اشاره به اینکه در برخی از بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، کاهش وزن مشاهده می‌شود، بیان کرد: کاهش وزن در پرکاری تیروئید به علت سوختن بیش از حد کالری در بدن بر اثر افزایش هورمون تیروئید است.

وی با اشاره به سایر علائم پرکاری تیروئید، عنوان کرد: لرزش دست‌ها، قاعدگی نامنظم، اختلالات پوست و مشکلات چشمی نیز از علایم این بیماری به شمار می‌رود. همچنین تحریک‌پذیری و زودرنجی که بر اثر پرکاری تیروئید ایجاد شده در خانم‌ها بیشتر بروز می‌کند.

این متخصص غدد در استان با اشاره به اینکه سه راه درمان برای پرکاری تیروئید وجود دارد، یادآور شد: درمان دارویی، درمان جراحی و درمان با ید جزو سه راه درمان بیماری بوده که در درمان با داروهای ضد تیروئیدی برای بیماران جوان‌تر که با اولین دوره پرکاری خود مواجه شده‌اند، مناسب‌تر است.

صالحی با اشاره به عوارض ابتلا به پرکاری تیروئید، یادآور شد: برخی از جدی‌ترین عوارض پرکاری تیروئید مربوط به قلب و مشکلات قلبی است. همچنین پرکاری تیروئید درمان نشده، می‌تواند باعث ضعف استخوان‌ها شود.

وی یادآور شد: استحکام استخوان‌ها بسته به میزان کلسیم و مواد معدنی بوده و همچنین هورمون تیروئید زیاد در بدن می‌تواند بر توانایی بدن در جذب کلسیم تاثیر گذارد.

این متخصص غدد با بیان اینکه پرکاری تیروئید قابل درمان است، خاطر نشان کرد: این نوع بیماری در صورت درمان نشدن، عوارض زیادی داشته و برکیفیت زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: آیا سیگار و استرس عاملی برای پرکاری تیروئید هستند؟

در دوران بارداری چه داروهایی ممنوع است؟!

معاینات بارداری باید چگونه انجام شوند؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ