فراتر از بوتاکس؛ 8 روش برای جوان‌سازی پوست-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا می‌توان گفت که لوازم آرایشی معدنی به راستی معجزه بازار این محصولات هستند یا اینکه صنعت زیبایی به سمت دیگری کشیده خواهد شد؟

آیا پوست‌تان درخشندگی‌اش را از دست داده و چین و چروک و خطوط اخم صورت‌تان را فرا گرفته‌ است؟ در این مطلب، جوانب مثبت و منفی 8 روش زیبایی را بررسی می‌کنیم که بدون اینکه زیر تیغ جراحی بروید، با علائم ظاهری پیری مبارزه می‌کنند.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند پوست‌شان برای همیشه جوان خواهد ماند؛ تا اینکه با علائم پیری مواجه می‌شوند. خوشبختانه، چندین متد غیرتهاجمی برای برگرداندن جوانی و طراوت پوست وجود دارد. رستیلان، ترماژ و و دیسپورت رایج‌ترین متدهای غیرتهاجمی هستند که در کمتر از 30 دقیقه شما را به نتایج دلخواه‌تان می‌رسانند.
اگر برای انجام این عمل‌ها نزد یک پزشک نه چندان مجرب بروید، ممکن است دچار کبودی، برآمدگی، تغییر رنگ و افتادگی پوست شوید. به علاوه، بازگشت جوانی کم‌هزینه نیست. بیمه خدمات درمانی این عمل‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. اما برخی پزشکان این امکان را فراهم می‌کنند که بیماران هزینه عمل را در اقساط ماهانه پرداخت نمایند. اگر به دنبال درمان هستید، باید با آخرین متدهای غیرتهاجمی آشنا شوید و یک پزشک مجرب را برای این کار انتخاب کنید.
در ادامه آنچه باید درباره این روش‌ها بدانید، آمده است.
1. ترماژ
حتما درباره چوپ جادویی چیزهای زیادی شنیده‌اید؟ در عمل ترماژاز یک چوب مخصوص برای انتقال انرژی گرمایی به نقاط پر چین و چروک استفاده می‌شود. این عمل نخستین بار برای درمان پف زیر چشم و خطوط پیشانی مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته بود.
چگونه عمل می‌کند: گرمای چوپ ترماژ پوست شما را می‌کشد و با تحریک تولید کلاژن، موجب کاهش چین و چروک سطحی پوست می‌شود.
جوانب مثبت: خیلی سریع نتیجه‌اش را خواهید دید. این عمل سرپایی کمتر از 30 دقیقه به طول می‌انجامد. معمولا بیماران با انجام 2 تا 3 نوبت درمان به نتیجه دلخواه‌شان می‌رسند. آثار کشیدگی پوست تا چند ماه دوام خواهد داشت.
جوانب منفی: نتایج نسبی هستند، پس انتظارات خود را پایین بیاورید. به علاوه، دوره نقاهت این عمل می‌تواند ناراحت کننده باشد، چون معمولا یک بانداژ الاستیکی روی صورت گذاشته می‌شود.
2. دیسپورت
دیسپورت یا تزریق سم بوتولینوم که یک عمل زیبایی است، قبلا برای درمان اختلالات عصبی و حرکتی مانند فلج مغزی به کار گرفته می‌شد.
چگونه عمل می‌کند: در هم کشیدن ابروها، اخم کردن و خندیدن باعث بروز چین و چروک در صورت شما خواهند شد. تزریق دیسپورت از انقباض این عضلات جلوگیری کرده و خطوط اطراف ابرو، چشم و لب‌های شما را برطرف خواهد کرد.
جوانب مثبت: دیسپورت سریع‌تر از بوتاکس نتیجه می‌دهد و آثارش دوام بیشتری از نتایج بوتاکس دارد. این متد درمانی باعث می‌شود که جوان‌ترجلوه کنید. این عمل به صورت سرپایی و در کمتر از 10 تا 15 دقیقه انجام می‌گیرد و آثار آن 3 تا 4 ماه دوام خواهد داشت.
جوانب منفی: ممکن است چهره شما سرد و بی‌‌احساس جلوه کند. اگر برای انجام عمل نزد یک پزشک ماهر نروید، ممکن است دچار ضعف موقت عضلانی، افتادگی پلک و ابرو و شل شدن پوست صورت شوید.
3. لایه‌برداری با گلیکولیک اسید
اگر گلیکولیک اسید را روی پوست‌تان بکشید، لایه‌های بیرونی پوست را بر خواهد داشت. در این لایه‌برداری فقط لایه فوقانی پوست (اپیدرم) برداشته می‌شود، اما ممکن است عمق اندکی از درم نیز برداشته شود.
چگونه عمل می‌کند: گلیکولیک اسید با تجزیه ترکیب چسبنده‌ای که سلول‌های پوست را در کنار هم نگه می‌دارد، لایه‌های مرده پوست را برمی‌دارد. با افزایش سن، سلول‌های مرده با سرعت کمتری جایگزین می‌شوند. در نتیجه ممکن است صورتی مات و بی‌روح داشته باشید. لایه‌برداری کمک می‌کند که دوباره جوان و سرزنده جلوه کنید.
جوانب مثبت: پوست صورت سفت‌تر شده و چین و چروک به حداقل می‌رسند. آیا کک و مک دارید؟ لایه‌برداری علائم کک و مک را نیز کم‌رنگ‌تر می‌کند. به علاوه، خیلی سریع عمل می‌کند. دکتر با استفاده از گلیکولیک اسید به کمک یک اپلیکاتور در کمتر از 2 تا 5 دقیقه شما را به نتایج دلخواه‌تان می‌رساند.
جوانب منفی: قرمزی پوست محتمل است؛ همچنین امکان دارد پوست‌تان به مدت 3 تا 4 روز پوسته‌پوسته بماند. اگر عمل لایه‌برداری به شکل یکنواخت انجام نگیرد، پوست برخی نقاط بیشتر برداشته می‌شود که ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود. این خطر در پوست‌های تیره بیشتر دیده می‌شود. اما تغییر رنگ‌های این چنینی دائمی نیستند. با این حال، اگر از یک اسید قوی استفاده کنید، ممکن است دچار مشکل شوید.
4. رستیلن
این پرکننده قابل تزریق از هیالورونیک اسید تهیه می‌شود؛ کربوهیدراتی که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. این اسید کمک می‌کند که پوست شما هیدراته بماند و همیشه جوان جلوه کند.
چگونه عمل می‌کند: تزریق رستیلن به صاف کردن چین و چروک پوست در اطراف لب، بینی، خطوط خنده و سایر مشکلات پوستی کمک می‌کند. همچنین از آن برای پر کردن جای جوش و فرورفتگی گونه استفاده می‌شود. این عمل به صورت سرپایی و در کمتر از 30 تا 60 دقیقه انجام می‌گیرد.
جوانب مثبت: نتایج فوری است و عوارضی ندارد. فقط ممکن است تا چند ساعت احساس ناراحتی کنید. تزریق رستیلن بر خلاف سایر متدهای تزریقی باعث بروز واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.
جوانب منفی: ممکن است بلافاصله پس از عمل دچار برآمدگی‌هایی در سطح پوست شوید؛ اما گرفتن ماساژ به رفع این برآمدگی‌‌ها کمک می‌کند. همچنین ممکن است تا یک هفته کبودی و یا به مدت 24 ساعت دچار تورم باشید. حتی ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها از یک التهاب آلرژیک به نام گرانولوما رنج ببرید که تنها از طریق جراحی برطرف خواهد شد.
منبع: lifescript

قسمت دوم را اینجا بخوانید

چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ