۷ راه رسیدگی به کودک نوپا هنگام تولد نوزاد جدید

مهرناز زاوه
استقبال از ورود یک نوزاد جدید به خانواده برای والدین خیلی هیجان‌انگیز است؛ این هیجان درباره خواهر و برادرها نیز صدق می‌کند. اما، مراقبت همزمان از دو یا چند کودک می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد.

استقبال از ورود یک نوزاد جدید به خانواده برای والدین خیلی هیجان‌انگیز است؛ این هیجان درباره خواهر و برادرها نیز صدق می‌کند. اما، مراقبت همزمان از دو یا چند کودک می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد. در این مطلب، به معرفی ۷ روش می‌پردازیم که والدین می‌توانند از آنها برای کنترل فرزندان خود به طور همزمان استفاده کنند.
۱. کودک بزرگ‌ترتان را در مهد کودک ثبت‌نام کنید
حتی اگر یک کلاس پاره‌وقت هم باشد، ورود یک فرزند جدید به خانه زمان خوبی برای فرستادن بچه بزرگ‌تر به مهد کودک است. با این کار، نه تنها پدر و مادر فرصت رسیدگی به نوزادشان را می‌یابند،بلکه کمک می‌کند که بچه بزرگ‌تر نیز موقعیت فعلی را راحت‌تر بپذیرد. از او درباره کارهایش در مدرسه بپرسید و به حرف‌هایش گوش دهید تا مطمئن شود که رفتن به مهد کودک یک اتفاق ویژه است و به علاوه شما حواستان به او هست.
۲. یک محدوده مشخص برای کودک بزرگ‌تر تعیین کنید
اگر در حال مراقبت از نوزاد تازه به دنیا آمده‌تان هستید، توصیه می‌شودیک محدوده مشخص برای کودک بزرگ‌تر تعیین کنید تا در آن محدوده بازی کند و نزدیک نوزاد نشود. مثلا می‌توانید قفسه اسباب‌بازی‌ها را مناسب قد او درست کنید تا به راحتی ازاسباب‌بازی‌هایش استفاده کند، بدون آنکه نیازی به کمک شما داشته باشد. سعی کنید از میز و صندلی هم‌قد کودک استفاده کنید.
۳. زمان خواب بچه‌ها را با هم هماهنگ کنید
شاید فکر کنید گفتنش راحت است، اما هماهنگ کردن زمان خواب بچه‌ها در یک زمان مشخص کمک می‌کند که یک وقت خالی برای خودتان داشته باشید و به امورات‌تان رسیدگی کنید. زمان چرت روزانه نوزاد معمولا مشخص و قابل پیش‌بینی است. از این رو، سعی کنید زمان چرت بچه بزرگ‌تر را با همین زمان هماهنگ کنید.
۴.برای کودک داستان بگویید
وقتی نوزاد را در آغوش گرفته‌اید، برداشتن یک کتاب و خواندن آن برای کودک غیرممکن خواهد بود. پس سعی کنید به جای داستان خواندن از روی کتاب، خودتان برایش داستان بگویید. شما می‌توانید درباره هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد یک داستان بسازید. مثلا می‌توانید درباره ابرقهرمانان و شاهزاده خانم‌هایی داستان بسازید که کودک به آنها علاقه دارد. همچنین می‌توانید داستانی از دوران بچگی‌اش را برای او بازگو کنید. بچه‌ها دوست دارند داستان دوران کودکی‌ خود را از زبان شما بشنوند.خوبی داستان گفتن در این است که می‌توانید به طور همزمان از نوزادتان هم پرستاری کنید.
۵.از کیف بازی استفاده کنید
قطعا وقتی یک نوزاد در خانه دارید، نمی‌توانید تمام مدت به کودک بزرگ‌ترتان هم برسید. پس بهتر است از کیف‌های مخصوص بازی کودکانکه معمولا در آن چیزهای مختلفی برای سرگرمی پیدا می‌شود، استفاده کنید. این کیف می‌تواند اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک را در خود جای دهد و همیشه هم در دسترش او باشد.
۶. نوزاد را با پارچه به خودتان ببندید
گاهی اوقات بچه بزرگ‌تر هم به توجه نیازد دارد و این مهم است که نیازهایش را برطرف کنید. اگر پایین گذاشتن نوزاد مناسب به نظر نمی‌رسد، حوله لباسی را امتحان کنید. با این حوله‌ها می‌توانید نوزادتان را دائما نزدیک خود نگه دارید و در عین حال با فراغ بال به خواسته‌های بچه بزرگ‌تر هم رسیدگی کنید.
۷. از دیگران تقاضای کمک کنید
گاهی اوقات اعتراف به اینکه به کمک نیاز دارید دشوار است، اما این کار کمک می‌کند که از پس رسیدگی به دو یا چند بچه راحت‌تر برآیید. «اگر دوست، پدر و مادر یا یکی از اعضای خانواده پیشنهاد کمک داد، درخواست آنها را بپذیرید تا زمان بیشتری برای رسیدگی به خواسته‌های بچه‌ها داشته باشید. همچنین می‌توانید از کسی بخواهید که در خانه مراقب نوزادتان باشد تا بتوانید بچه بزرگ‌تر را برای گردش بیرون ببرید. البته برنامه‌ریزی برای داشتن زمان خالی به همراه هر دو فرزند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
داشتن یک نوزاد جدید پس از یک بچه بزرگ‌تر کار دشواری خواهد بود، اما خبر خوب این است که دوران نوزادی و بچگی یک دوره زودگذر است. پستا می‌توانید تلاش کنید و از این دوره لذت ببرید، چون عمر بچگی فرزندان کوتاه خواهد بود.
منبع: parenting 

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ