آیا برنج واقعا برای دیابتی‌ها مضر است؟

مهرناز زاوه
برخی از افراد دیابتی علاقه شدیدی به برنج دارند. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا این مسئله دلیل آن است که این افراد نمی‌توانند دیابت خود را کنترل کنند؟ آیا درست است که افراد دیابتی نباید اصلا برنج بخورند؟

برخی از افراد دیابتی علاقه شدیدی به برنج دارند و اغلب ناهارها و شام‌ها و گاهی صبحانه هم برنج می‌خورند. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا این مسئله دلیل آن است که این افراد نمی‌توانند دیابت خود را کنترل کنند؟ آیا درست است که افراد دیابتی نباید اصلا برنج بخورند؟
در جواب باید گفت این سؤال بسیار شایعی است که اکثر افراد درباره خوردن برنج می‌پرسند. اگر مدت‌ زمانی طولانی است که برنج می‌خورید پس جای نگرانی نیست چرا که این میزان در مقایسه با افرادی که اخیرا شروع کرده‌اند به خوردن برنج، بر گلوکز خون شما تأثیری نخواهد داشت. هم‌چنین مواردی هم وجود دارد که گلوکز خون حتی بعد از خوردن نان هم بالا رفته است. با این حال، از آنجایی که افزایش جزئی در میزان گلوکز می‌تواند در وضعیت افراد دیابتی اختلال ایجاد کند، توصیه می‌شود که این افراد مصرف غذاهای نشاسته‌دار مانند برنج را کم کنند. در چنین مواردی، بهترین کار جایگزین کردن این غذاها با غذاهایی است که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل، راگی، ذرت خوشه‌ای و جو صحرایی هستند. به منظور کنترل گلوکز خون بهتر است به این نکات توجه کنید. 
-اگر نمی‌توانید در خوردن برنج جلوی خود را بگیرید، بهتر است به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید که سرشار از فیبر بوده و منجر به انتشار کُند گلوکز در جریان خون می‌شود و در کنترل دیابت به شما کمک خواهد کرد. 
-حجم برنجی را که می‌خورید کنترل کرده و سعی کنید در وعده‌های غذایی‌تان از سبزیجات تازه همراه با پنیر کم چرب و حبوبات استفاده کنید. علتش آن است که افزودن سبزیجات به وعده‌های غذایی نه تنها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید گلوکز خون‌تان را کنترل کنید بلکه میزان کلی قند بدن را هم کم می‌کند.
-از این مسئله مطمئن شوید که میزان مصرف برنج را کم کرده‌ و میزان مصرف سالاد و سبزیجات را در غذاهایتان افزایش داده‌اید در نتیجه خیلی زود گرسنه نخواهید شد.
منبع: thehealthsite

آیا می‌دانستید دیابت می‌تواند باعث عفونت‌های دهانی شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ