صاحب کدام رنگ مو، مستعد ابتلا به کدام بیماری است-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطی قوی میان رنگ طبیعی موهای یک زن و احتمال پیشرفت بیماری و اختلالات مختلف در او وجود دارد.

در ادامه‌ی قسمت اول به این مسئله می‌پردازیم که رنگ طبیعی موهایتان چه ارتباطی با سلامتتان دارد.
موبلوندها
افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی
بیماری تباهی جسم زرد چشم که می‌تواند منجر به کوری هم بشود، در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد و در افرادی با موهای بلوند به مراتب بیشتر از افرادی با رنگ موهای دیگر دیده می‌شود.
هرچه موهایتان روشن‌تر باشد، این خطر در شما بیشتر خواهد بود. اگر چشم‌هایتان هم آبی باشد، این خطر باز هم بیشتر در شما دیده می‌شود. اگرچه ارتباط دقیق بین این دو هنوز به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، اما کمبود رنگ‌دانه برای محافظت از چشم افراد بلوند به خاطر آسیب ناشی از نور خورشید به شبکیه چشم آنها باعث می‌شود تا بیشتر در معرض این خطر قرار داشته باشند. 
افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست
خطر بروز ملانومای پوست در افرادی با موهای روشن به مراتب بیشتر است، اما افرادی که موهایشان به مراتب کم‌رنگ‌تر است، این خطر در آنها هم وجود دارد. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند مهم نیست پوستتان چه رنگی دارد، افراد با رنگ‌موهای بلوند باید به خاطر داشته باشند که همیشه پیش از خارج شدن از خانه، حتما از کرم‌های ضدآفتاب طیف وسیع ضد پرتو فرابنفش نوع A یا B استفاده کنند.
در موی افراد بلوند، ملانین کمتری تولید می‌شود؛ در واقع سلول‌هایی که مسبب رنگ پوست و موی شما هستند. این مسئله باعث می‌شود که آنها حساسیت بیشتری نسبت به سوختگی‌های ناشی از نور خورشید و پیشرفت سرطان پوست داشته باشند. اگر دیدید هوا ابری‌ست اصلا به این معنا نخواهد بود که از دست پرتوهای نور خورشید در امان هستید. حتی اگر هوا تا حدودی ابری باشد، باز هم ممکن است دچار سوختگی ناشی از نور آفتاب شوید.
افراد بلوند در مقایسه با افرادی که موهای خرمایی یا قرمزی دارند، به مراتب شخصیت‌های متفاوت‌تری داشته و این به آنها این قدرت را می‌دهد تا راحت‌تر واکنش نشان دهند. 
موخرمایی‌ها
تمایل بیشتر به سیگار کشیدن
تحیقات نشان می‌دهد افرادی که موهایی نزدیک به مشکی دارند، وابستگی بیشتری به نکوتین در آنها دیده می‌شود. در واقع ملانین که رنگ شکلاتی موی این افراد را ایجاد می‌کند منجر به کند شدن توانایی کبد برای متابولیسم نیکوتین شده و باعث می‌شود نیکوتین مدت زمان بیشتری در سیستم شما بماند. این مسئله باعث می‌شود که وابستگی بیشتری به آن پیدا کنید.
کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست
تحقیقات زیای نشان داده است احتمال پیشرفت خطر برخی بیماری‌ها، از ملانومای پوستی گرفته تا اندومتروز در افراد موخرمایی نسبت به سایر افراد کمتر است. طی تحقیقی که محققان استرالیایی در سال ۲۰۰۸ در این زمینه انجام دادند مشخص شد افرادی که موهای خرمایی دارند، خطر پیشرفت ام‌اس هم در آنها کمتر خواهد بود.
اقزایش احتمال ابتلا به لنفوما
بر اساس تحقیقات انجام‌شده در مرکز ملی سرطان، هرچه موهایتان تیره‌تر باشد، خطر پیشرفت بیماری‌ لیمفومای غیرهاجکینی (NLH) در شما بیشتر خواهد بود. زنانی که موهای تیره دارند اغلب کدگذاری DNA خاصی دارند که نه تنها بر رنگدانه مو تأثیر می‌گذارد، بلکه خطر این بیماری را هم افزایش خواهد داد. اما نکته جالب اینجاست که میزان این خطر در افراد موسیاه به نسبت افراد موخرمایی بالا نیست.
کاهش خطر ابتلا به افسردگی
تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که موهایی تقریبا سیاه دارند خطر بروز علائم افسردگی  در آنها کمتر بوده یا کمتر احساس نیاز دارند.
موجوگندمی‌ها
سابقه خانوادگی و سن و سال عوامل اصلی‌ای هستند که زمانی که رنگ مویتان تغییر می‌یابد، روی آن اثر می‌گذارد. اما اگر موهایتان نسبت به هم‌سن و سالانتان زودتر سفید شد، می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های دیگری باشد.
استرس، سیگار کشیدن – که با آسیب سلولی مرتبط است – کمبود ویتامین B12 و اختلالات تیروئیدی باعث می‌شود تا بدن تولید رنگدانه را متوقف کرده و این مسئله منجر به سفیدشدن زودهنگام یا ناگهانی موها خواهد شد.
منبع: lifescript

۱۰ حقیقت جالب در مورد موهایتان که مطمئنیم نمی‌دانستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ