رابطه عجیب شوره سر و استرس!

faateme1366
استرس یکی از مهم‌ترین عوامل است؛ چه استرس روانی، چه استرس فیزیکی مثل خستگی و بی‌خوابی که باعث بروز تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و در بیشتر شدن شوره سر نقش ایفا می‌کند

شاید شمایی که این مقاله را می‌خوانید، جزو کسانی باشید که سرتان شوره دارد و از پوشیدن لباس مشکی و تیره خودداری می‌کنید، چون سرشانه لباستان در عرض چند دقیقه پر از پوسته‌های سفیدرنگ می‌شود و نمای زشتی دارد. شاید هم مژه‌هایتان درگیر این ماجراست و خارش آن کلافه‌تان کرده است. در گفت‌وگویی با دکتر زهره تهرانچی، متخصص پوست و عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی از علت‌های تشکیل شوره سر و روش‌های پیشگیری و درمان آن پرسیده‌ایم.

: در مورد شوره برایمان بگویید؟ شوره‌سر چیست و چرا تشکیل می‌شود؟

شوره‌سر پوسته‌های ریزی کف سر است که گاهی حتی ساقه مو را هم درگیر می‌کند. شوره‌سر از حوالی سن بلوغ با ترشح هورمون‌های جنسی در برخی افراد و به‌ویژه آقایان شروع می‌شود و تا دهه 8 زندگی ادامه پیدا می‌کند. عامل ایجادکننده شوره سر، یکی از میکروارگانیسم‌هایی است که به‌طور طبیعی روی پوست تمام افراد وجود دارد اما با تغییرات هورمونی بیماری‌زا شده و می‌تواند زمینه‌ساز بروز شوره سر، جوش و خارش و التهاب کف سر شود.

: آیا درمانی هم وجود دارد؟

بله در صورتی که شوره‌سر خشک باشد، استفاده از شامپوهای کلاسیک ضدشوره می‌تواند تا حدی به بهبود و کمتر شدن مشکل کمک کند اما شوره‌سر چرب نیاز به درمان‌های اختصاصی‌تری دارد.

: شوره سر چرب و خشک چه تفاوتی با هم دارند؟

موهای چرب، شوره‌ چرب و موهای خشک معمولا شوره خشک دارند. شوره خشک بیشتر در سن بلوغ دیده می‌شود و همان پوسته‌هایی است که روی سرشانه می‌ریزد و اهمیت‌ ندارد و با مصرف شامپوی ضدشوره رفع می‌شود. شوره چربی که اغلب با خارش همراه است «درماتیت سبوره» نام دارد که گاهی داخل ابرو، لبه پلک، گوش، زیر بغل، وسط سینه، بالای پشت و کشاله ران را هم درگیر می‌کند و گاه با لکه‌ای قرمز در سینه یا جوش‌هایی چرکی در کف سر همراه می‌شود. گاهی همه نواحی با هم درگیر می‌شوند و گاه تنها یک ناحیه دچار درماتیت می‌شود.

: برای درمان درماتیت سبورییک چه باید کرد؟

از شامپوهای ضدقارچ مثل کتوکونازول، سلنیوم، پیریتیون زینک یا تار باید استفاده کرد. مصرف داروهای ضدقارچ موضعی یا خوراکی و استروئیدهای ملایم و در صورت لزوم داروهای موضعی ضدخارش یا آنتی‌هیستامین هم لازم است.

: آیا شوره می‌تواند علامت بیماری دیگری غیر از درماتیت سبورییک باشد؟

بله. در افراد مبتلا به پسوریازیس هم شاهد بروز پوسته‌های درشت همراه با پلاک‌های قرمز برجسته و با خارش هستیم. این شوره‌ها گاهی تنها محدود به سر نمی‌شوند و آرنج و زانو و سایر نقاط بدن را هم درگیر می‌کنند.

: آیا شوره سر می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

خیر، معمولا ریشه مو آسیب نمی‌بیند که بریزد اما به هر حال در صورتی که التهاب و قرمزی و خارش وجود داشته باشد، برای پیشگیری از ریزش مو باید سریع آن را درمان کرد.

: چه مسائلی باعث تشدید شوره سر می‌شود؟

استرس یکی از مهم‌ترین عوامل است؛ چه استرس روانی، چه استرس فیزیکی مانند خستگی و بی‌خوابی که باعث بروز تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و در بیشتر شدن شوره سر نقش دارند. ساعت‌های متمادی زیر نور آفتاب بودن و خشک شدن پوست سر هم از عوامل موثر در تشدید شوره است. خاراندن کف سر هم به همین ترتیب در انتقال میکروب‌های موجود در ناخن به فولیکول مو و بروز عفونت و بدتر شدن اوضاع نقش موثری ایفا می‌کند.

منبع: هفته نامه سلامت

از بین رفتن مو با این اشتباهات رایج!

شامپوها تاثیری در بهبود موخوره دارند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ