مقایسه نوشیدنی‌های عطش‌زدا!

faateme1366
در این روزهای داغ تابستان، آب و سایر نوشیدنی‌های خنک در حکم سلاح سرد هستند. طبیعتا یکی از مشکلات رایجی که با گرم شدن هوا برای خیلی‌ها پیش می‌آید، تعریق بیش از اندازه و به دنبال آن، از دست دادن آب بدن است. این کم‌آبی می‌تواند عوارضی مانند ابتلا به خستگی، یبوست یا کاهش تمرکز را برای فرد در پی داشته باشد. از این رو، باید در روزهای گرم سال دنبال راه‌هایی برای تامین آب و املاح از دست رفته بدنمان باشیم. در این مقاله به بررسی خوب و بد انواع نوشیدنی‌های پرمصرف در تابستان می‌پردازیم و آنها را براساس رفع تشنگی رتبه‌بندی می‌کنیم.

1. آب

نوشیدن آب ساده، همواره بهترین گزینه برای جبران آب از دست رفته بدن در روزهای گرم سال است. با این حال، نوشیدن بیش از اندازه آب هم می‌تواند با به هم زدن تعادل آب و الکترولیت‌های بدن، باعث ایجاد مسمومیت شود. اگر می‌خواهید برای رفع تشنگی در تابستان آب بنوشید، دور آب خیلی سرد را خط بکشید. آب یخ با ایجاد انقباض در عضلات دستگاه گوارش، باعث ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی، دل‌درد و دل‌پیچه می‌شود. بهتر است آب خنک را جایگزین آب یخ کنید و اگر تحمل نوشیدن آب ساده ندارید، یکی-دو قطره آبلیمو داخل آن بریزید. یادتان باشد که آب ساده، تنها باعث جبران آب از دست رفته بدن می‌شود و کمکی به تامین املاح از دست رفته نمی‌کند.

2. شربت آبلیمو

شربت آبلیمو یا لیموناد خانگی، دومین نوشیدنی پیشنهادی برای روزهای گرم سال است. اگر این شربت با آب، آبلیموی تازه و مقدار بسیار کمی عسل تهیه شده باشد، می‌تواند علاوه بر رفع عطش، باعث تامین بخش قابل‌توجهی از املاح از دست رفته بدن در اثر تعریق هم بشود.

3. آبمیوه‌های طبیعی

آبمیوه‌های طبیعی، در رده سومین نوشیدنی‌های مناسب برای جبران آب از دست رفته بدن در تابستان قرار می‌گیرند. فقط حواستان باشد آبمیوه‌ها، دارای کالری بالاتری نسبت به میوه‌ها هستند. بنابراین، آبمیوه‌های طبیعی و خانگی را جایگزین آبمیوه‌های صنعتی حاوی شکر کنید. برای کاهش کالری آبمیوه‌ها هم نصف لیوان آبمیوه را با نصف لیوان آب، مخلوط و میل کنید. به این ترتیب، هم املاح و ویتامین کافی همراه با آب به بدنتان می‌رسانید و هم کمتر نگران افزایش وزنتان می‌شوید.

4. کوکتل‌های خانگی

تهیه انواع نوشیدنی‌ها و کوکتل‌های خانگی (مخلوط آبمیوه‌ها با هم) می‌تواند علاوه بر تامین آب بدن، بخش بزرگی از املاح مورد نیاز آن را هم فراهم کند. بهترین پیشنهاد ما، کوکتل خیار و لیمو است. برای تهیه این کوکتل خانگی باید برش‌هایی از خیار و لیمو را با کمی عسل مزه‌دار کنید و همراه برگ‌های تازه نعناع داخل آب خنک بریزید. به این ترتیب، یک نوشیدنی بسیار مغذی برای رفع عطش و جبران آب و املاح از دست رفته بدنتان خواهید داشت.

5. شربت‌های سنتی

انواع شربت‌های سنتی مانند شربت خاکشیر، نعناع، زعفران و بهارنارنج، به شرطی که بیش از اندازه شیرین نباشند هم می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی برای رفع عطش و جبران آب از دست رفته بدن در تابستان باشند. اگر به هر کدام از این شربت‌ها، کمی آبلیموی تازه هم اضافه کنید، می‌توانید املاح از دست رفته بدن در اثر تعریق را نیز تا حدی جبران کنید.

6. دوغ و شیر

دوغ و شیر هم به شرطی که کم‌نمک و کم‌چرب باشند، می‌توانند نوشیدنی‌های خوبی برای تامین آب بدن در این روزهای گرم سال محسوب شوند. بهتر است در روزهای گرم‌تر، دوغ کفیر را جایگزین دوغ معمولی کنید یا خودتان در خانه، دوغ بدون نمک تهیه کنید. برای طعم دادن به دوغ‌های بدون نمک می‌توان از شوید، نعناع و پونه کمک گرفت. سدیم موجود در دوغ‌های آماده، می‌تواند تا حدی به تنظیم الکترولیت‌های از دست رفته بدن کمک کند. اگر احساس کردید دوغ مصرفی‌تان بیش از اندازه نمک دارد، کمی آب به آن اضافه کنید. یادتان باشد مصرف دوغ شور، باعث ایجاد عطش بیشتر خواهد شد.

7. چای سرد

چای سرد که با ترکیب چای ترش یا چای سبز همراه آبلیمو و گاهی عصاره شیرین‌کننده‌های طبیعی تهیه می‌شود هم می‌تواند جایگزین خوبی برای چای و قهوه یا نوشیدنی‌های گازدار در روزهای گرم سال باشد. این محصول در حال حاضر به وفور در بازار پیدا می‌شود. برای تهیه چای سرد خانگی هم می‌توانید مقداری چای سبز یا چای ترش را رقیق تهیه کنید و کمی آبلیموی تازه، عسل و یخ در آن بریزید. زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی با افت فشار خون همراه خواهد بود.

8. قهوه و چای داغ

انواع چای و قهوه دارای حجم بالایی از کافئین هستند. به همین دلیل جزو نوشیدنی‌های مدر محسوب می‌شوند که می‌توانند دفع‌کننده آب از بدن در روزهای گرم سال باشند. از این رو، احتمال کم‌آبی بدن در افرادی که عادت به نوشیدن چای و قهوه بیش از حد در گرما دارند، بسیار زیاد است. اگر جزو طرفداران چای و قهوه هستید، باید مصرف آن را به 4 فنجان در روزهای گرم سال، محدود کنید. چای را رقیق بنوشید و قهوه را با شیر کم‌چرب، میل کنید. سعی کنید ساعات نوشیدن این نوشیدنی‌ها را هم به ساعت‌های استراحت در خانه اختصاص دهید که کمتر در معرض گرما، کار و تعریق باشید.

9. نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای رفع عطش در هیچ زمانی از سال، مخصوصا روزهای گرم‌تر سال نیستند. این محصولات، قند فراوانی دارند و کافئین برخی از آنها هم بالاست. از این رو، تنها می‌توانند ما را با دریافت کالری اضافی مواجه کنند و به‌دلیل خاصیت مدری که دارند، آب بدنمان را هم دفع کنند.

منبع: هفته نامه سلامت

چه بخوریم تا در تابستان گرممان نشود؟!

2 خنک‌کننده‌ سنتی!

چرا در هوای گرم بد اخلاق میشویم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ