7 روش ساده و طبیعی جهت درمان آفتاب سوختگی

a.mahammadi
روزهای گرم تابستان بهترین زمان برای رفتن به ساحل دریا است. البته خیلی از افراد نیز در این روزهای گرم علاقه زیادی به شنا در استخرهای روباز نشان می دهند. درست است که این تفریحات نشاط بخش است، اما ممکن است در اثر بی توجهی مشکلاتی نیز به بار بیاورد که مهم ترین آنها آفتاب سوختگی است. نور خورشید باعث سوختگی، قرمزی و التهاب پوست می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، ما در این مطلب، چندین روش ساده و طبیعی را برای مقابله با این مشکل و کاهش سوزش و التهاب آن داریم.
1- بلافاصله پوست را با آب سرد خنک کنید
خنک کردن پوست اولین کاری است که با مشاهده آفتاب سوختگی باید انجام دهید. توصیه ما این است که در ساعاتی که نور خورشید شدید است، یعنی ساعت 12 تا 4 بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهیزید. حتما کرم ضدآفتاب بزنید. از سایه بان، کلاه و عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. زمانی که احساس کردید پوستتان سوخت، بلافاصله وارد عمل درمانی شوید.
چه باید کرد؟
یک گاز یا دستمال تمیز برداشته و در آب سرد خیس کنید. سپس آن را به مدت یک ربع روی مناطقی که دچار آفتاب سوختگی است بگذارید. اگر محل آفتاب سوختگی وسیع بود، آب سرد روی آن بریزید یا دوش آب سرد بگیرید.
2- سرکه سیب برای تسکین سوزش پوست ناشی از آفتاب سوختگی
اگر در استخر یا کنار دریا دچار آفتاب سوختگی شده اید، به سراغ سرکه سیب بروید. البته یادتان باشد که موارد جدی تر نیاز به پزشک دارد.
عصاره روغنی اسطوخودوس شهرت زیادی در تسکین و احیای سلول های پوستی دارد. ترکیب آن با روغن درخت چای کمک زیادی به تسکین سوزش کرده و از ایجاد تاول پیشگیری می کند.
سرکه سیب می تواند به سرعت باعث تسکین سریع پوست شود.
این نوع سرکه، ضدعفونی کننده طبیعی است و باعث تسکین سوزش و خارش ناشی از آفتاب سوختگی می شود.
چه باید کرد؟
یک دستمال تمیز یا گاز استریل را داخل یک پیاله سرکه خیس کنید و آن را به صورت مستقیم روی پوست قرار دهید. زمانی که دستمال خشک شد، آن را از روی پوستتان بردارید. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید.
3- خمیردندان برای پیشگیری از تاول زدن
اگر به پماد و غیره دسترسی ندارید، خیلی زود به سراغ خمیردندان بروید. خمیردندان برای تسکین آفتاب سوختگی های جزئی درمان مناسبی است، چون باعث تسکین سوزش پوست و جلوگیری از تاول زدن می شود.
چه باید کرد؟
یک لایه نازک خمیردندان روی پوست سوخته بمالید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند. سپس پوست را شستشو دهید. این کار را زمانی که متوجه قرمزی پوست و آفتاب سوختگی شدید بزنید و نیازی به تکرار آن نیست.
4- ژل آلوئه ورا برای مقابله با التهاب پوست
گاهی آفتاب سوختگی از یک قرمزی ساده پوست گذشته و خبر از سوختگی جدی تر می دهد. اگر سوختگی از درجه یک و دو بیشتر باشد، می توانید به سراغ آلوئه ورا بروید. این گیاه خواص ضدالتهابی دارد، ضدعفونی کننده و مرهم است. ژلی که از این گیاه حاصل می شود، برای بهبود سوختگی های جزئی فوق العاده عمل می کند.
چه باید کرد؟
ژل (شیرابه) داخل برگ گیاه آلوئه ورا را درآورید و آن را روی قسمت هایی که دچار سوختگی شده است بمالید. گیاه آلوئه ورا عطاری ها به فروش می رسد. می توانید تا برطرف شدن سوختگی از این ژل استفاده کنید. یادتان باشد که قسمت سبز گیاه را به پوست نزنید، چون باعث سوزش بیشتر می شود. فقط از ژل خالص داخل آن استفاده کنید.
5- جوش شیرین به محض رسیدن به منزل
اگر چند ساعتی در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد. بهترین کار این است که به محض رسیدن به منزل، بدن تان را با محلول جوش شیرین شستشو دهید.
چه باید کرد؟
وان حمام را با آب ولرم پر کنید و به آن 4 تا 5 قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید. به مدت 20 دقیقه داخل وان حمام دراز بکشید. اگر وان ندارید، یک گاز استریل یا دستمال تمیز را به محلول جوش شیرین آغشته کرده و آن را روی مناطقی که دچار آفتاب سوختگی شده است قرار دهید و چندین بار این کار را تکرار کنید.
6- عصاره روغنی اسطوخودوس برای تسکین و احیای پوست
عصاره روغنی اسطوخودوس شهرت زیادی در تسکین و احیای سلول های پوستی دارد. ترکیب آن با روغن درخت چای کمک زیادی به تسکین سوزش کرده و از ایجاد تاول پیشگیری می کند. این ترکیب می تواند در عرض چند روز آفتاب سوختگی را برطرف کند.
چه باید کرد؟
5
میلی لیتر عصاره روغنی اسطوخودوس را با 5 میلی لیتر روغن درخت چای ترکیب کنید و به مدت چهار روز، 2 تا 3 قطره از این ترکیب روغنی را روی پوست بزنید. توجه داشته باشید که استفاده از این روغن ها برای کودکان زیر شش سال و خانم های باردار ممنوع است. علاوه بر این، روغن درخت چای برای افرادی که پوستی روشن دارند توصیه نمی شود.
7- ترکیب عصاره های روغنی
اگر آفتاب سوختگی تان جدی است به پزشک مراجعه کنید تا راهنمایی تان کند. می توانید از ترکیب عصاره های روغنی که خواص ضدالتهابی دارند نیز کمک بگیرید.
چه باید کرد؟
9
قطره عصاره روغنی اسطوخودوس، 2 قطره عصاره روغنی نعنا فلفلی و 1 قطره عصاره روغنی نعنای سبز را با هم ترکیب کنید. آن را داخل اسپری کوچکی بریزید و به آرامی روی نواحی سوخته اسپری کنید. این کار را تا زمانی که آفتاب سوختگی برطرف شود تکرار کنید.

منبع: سلامت نیوز

6 درمان خانگی برای تسکین آفتاب سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ