5 آزمایش مهم برای افراد مبتلا به دیابت-قسمت اول

مهرناز زاوه
کنترل و تست قند خون تنها یکی از چندین تست ضروری برای افراد مبتلا به دیابت است. با ما همراه باشید تا شما را با 4 تست مهم دیگر آشنا کنیم...

کنترل و تست قند خون تنها یکی از چندین تست ضروری برای افراد مبتلا به دیابت است. با ما همراه باشید تا شما را با 4 تست مهم دیگر آشنا کنیم… 
اگر دیابت نوع 2 دارید، قند خون تنها چیزی نیست که نیاز به کنترل دارد. پزشک ممکن است چند تست دیگر هم بگیرد تا از سلامت کبد، کلیه‌ها و قلب‌تان اطمینان یابد. وقتی دیابت دارید، بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری‌های قلبی عروقی شوید که به سکته قلبی و مغزی منجر می‌شود و عملکرد کلیه و کبد را با اختلال مواجه می‌کند.
کنترل تمامی این مسائل با هم کمی مشکل به نظر می‌رسد؛ اما آزمایش خون A1C، تست فشار خون و کلسترول به شناخت بیشتر این عارضه کمک می‌کنند. شما می‌توانید این آزمایشات را در یک کلینیک درمانی یا در مطب پزشک انجام دهید. با دکترتان صحبت کنید و از او درباره چند و چون این تست‌ها بپرسید.
در این مطلب قصد داریم 5 تست مهم را معرفی کنیم که به سلامت شما کمک می‌کنند. ما سعی داریم شما را با جزئیات این تست‌ها آشنا کنیم تا خودتان از اعداد و ارقام موجود در تست سر در بیاورید.
1. تست A1C 
تست هموگلوبین A1C سطح متوسط قندخون شما را طی یک دوره 2 تا 3 ماهه اندازه‌گیری می‌کند. این تست نشان می‌دهد که چه درصدی از هموگلوبین شما تحت پوشش قند قرار گرفته است. سطح بالای A1C به این معنی است که قند خون شما به خوبی کنترل نشده و شما در معرض ابتلا به دیابت قرار دارید.
اگر دیابت شما با رژیم غذایی قابل کنترل است، باید هر 6 ماه یک بار تست  A1Cرا انجام دهید. اما به طور کلی توصیه می‌شود که این تست را 3 تا 4 بار در سال انجام دهید، مخصوصا اگر مشکل قند دارید. سطح قند خون می‌تواند ظرف مدت چند ماه افزایش یابد، پس بهتر است به طور مکرر زیر نظر پزشک باشید تا او توصیه‌های لازم را در اختیارتان بگذارد.
اگر سطح A1C 6.5 درصد یا بالاتر باشد، به این معنی است که دیابت دارید. مقادیر بین 5.7 و 6.4 درصد نیز به این معنی است که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید. اگر دیابت نوع 2 دارید، باید سطح هموگلوبین  A1C خود را در حدود 7 درصد یا کمتر نگه دارید.
کاهش وزن و جایگزین نمودن کربوهیدرات‌های ساده (قند) با کربوهیدرات‌های پیچیده به کاهش مقدار  A1C در بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی و دارودرمانی نیز نقش قابل‌توجهی در کنترل قند خون دارند.
2. تست فشار خون
در این تست، فشار خون وارده بر دیواره عروق اندازه‌گیری می‌شود. اگر بتوانید فشار خون خود را پایین نگه دارید، از خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی و نارسایی کلیه در امان خواهید بود.
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید سطح فشار خون خود را به طور مرتب کنترل کنند و حداقل سالی یک بار به پزشک مراجعه کنند. اگر فشار خون شما بالای 13 روی 8 است، باید به فکر چاره باشید. تست فشار خون در بسیاری از داروخانه‌ها عرضه می‌شود. شما می‌توانید با خرید تست قابل حمل، فشار خون خود را به طور مرتب در خانه کنترل کنید.
اما این اعداد چه معنایی دارند؟ بر اساس انجمن دیابت آمریکا، فشار خون با اعداد زیر تعریف می‌شود:
فشار خون طبیعی: زیر 12/8
فشار خون غیرمعمول: بین12/8 و 14/9
فشار خون بالا: 14/9 یا بالاتر
اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، بهتر است نزد یک پزشک تغذیه رفته و وزن‌تان را کم کنید. رعایت توصیه‌های زیر نیز سودبخش است:
افزایش مصرف پتاسیم و ویتامین D به صورت روزانه
ترک سیگار یا تنباکو. نیکوتین شریان‌ها را باریک‌تر می‌کند و فشار خون را افزایش می‌دهد.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

افزایش خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به آپنه خواب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ