درمان‌های خانگی برای خونریزی لثه

مهرناز زاوه
در این‌جا به برخی از درمان‌های خانگی به منظور بهبود سلامت دهان و پیشگیری از رشد عفونت باکتریایی می‌پردازیم.

آماس یا التهاب لثه، در واقع نوعی التهاب است که به خاطر تجمع جرم‌ها رخ داده و لایه نازکی از باکتری است که بر روی دندان‌های شما و در امتداد دیواره لثه‌ها شکل گرفته و زیر خط لثه پیشروی می‌کند. این عفونت باکتریایی می‌تواند مسبب علائمی مانند خونریزی، درد هنگام جویدن غذا، تورم لثه‌ها، شل شدن دندان‌ها و بوی بد دهان شود. در این‌جا به برخی از درمان‌های خانگی به منظور بهبود سلامت دهان و پیشگیری از رشد عفونت باکتریایی می‌پردازیم.
۱.انار
تحقیقات نشان می‌دهد که انار، دارای ترکیبات ضدباکتری است که می‌تواند با جرم‌های دندانی مبارزه کرده و سلامت دندان را حفظ کند. محققان طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد دریافتند که با یک شستشوی ساده دهانی به کمک ۳۰ میلی‌لیتر عصاره انار به مدت چند دقیقه و طی چند روز، می‌توانید رسوبات دندانی را از بین برده و خطر عفونت باکتریایی را کاهش دهید.
۲.روغن‌کشی
روغن‌کشی، روشی مربوط به طب سنتی هندی به نام آیورودا است که در آن روغن را به درون دهانتان می‌مالید. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از روغن نارگیل می‌تواند در پیشگیری و تاحدی مبارزه با علائم التهاب لثه بسیار تأثیرگذار باشد.
۳.آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا را باید یکی از شناخته‌شده‌ترین درمان‌های خانگی دانست چرا که دارای اثرات خنک‌کننده و تسکین‌دهنده است. حقیقتی که درباره آلوئه‌ورا وجود دارد این است که برای سلامت موها و پوستتان هم بسیار مفید بوده و در عین حال تحقیقات نشان می‌دهد در مبارزه با التهاب لثه بسیار تأثیرگذار است. شما می‌توانید با شستن دهانتان با دهان‌شویه حاوی آلوئه‌ورا دوبار در روز، به طور طبیعی لثه‌هایتان را سالم‌تر نگه دارید. برای این کار، نصف فنجان آب مقطر را با دو قاشق جوش شیرین و آلوئه‌ورا ترکیب کرده تا دهان‌شویه درست کنید.
۴.عسل
اگر اخیرا به خاطر التهاب لثه، از روش درمانی ارتودنسی استفاده کرده‌اید، یکی از راه‌ها برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی این است که بر روی نواحی مورد نظر، عسل بمالید. عسل دارای ترکیبات ضدباکتریایی بسیار قوی بوده و به خاطر همان، یکی از مواد شناخته‌شده در درمان‌های خانگی است.
۵.آب‌نمک
محلول گرم آب‌نمک در کاهش علائمی مانند خونریزی لثه و دندان‌درد تأثیر بسزایی دارد. این محلول را به طور مداوم و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان غرغره کنید، بعد آن را تف کرده یا قورت دهید و حداقل دو تا سه بار دیگر این کار را تکرار کنید.
منبع: thehealthsite 

آیا لاغری موجب التهاب لثه می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ