کاهش نشانه‌های ظاهری یائسگی-قسمت اول

مهرناز زاوه
گُرگرفتگی و بی‌خوابی‌های شبانه تنها نشانه‌ها و مشکلات یائسگی نیستند. کم شدن میزان استروژن، بدن را دستخوش تغییرات محسوسی ساخته و منجر به خشکی بیشتر پوست، روییدن مو روی چانه و حتی عقب‌تر رفتن رستنگاه مو یا محو شدن آن می‌شود.

گُرگرفتگی و بی‌خوابی‌های شبانه تنها نشانه‌ها و مشکلات یائسگی نیستند. کم شدن میزان استروژن، بدن را دستخوش تغییرات محسوسی ساخته و منجر به خشکی بیشتر پوست، روییدن مو روی چانه و حتی عقب‌تر رفتن رستنگاه مو یا محو شدن آن می‌شود. بنابراین افرادی که دچار یائسگی می‌شوند، سوای نیاز به هوایی به مراتب خنک‌تر به یک برنامه رژیم زیبایی هم نیاز دارند. رونا بِرگ، متخصص زیبایی در اینجا به این مسئله می‌پردازد که در دوران یائسگی چه اتفاقاتی می‌افتد و چطور باید از پسِ تغییرات آن برآمد.
یک روز در آینه به خود نگاه می‌کنید و می‌بینید زنی پیرتر به شما خیره شده است. صورت او پر است از چین‌خوردگی؛ اطراف چشمانش را حلقه‌های سیاه پوشانده و پوستش حالت شل و بی‌رنگی پیدا کرده است.
شاید هر کس از اتفاقاتی که در دوران یائسگی برایش می‌افتد حیرت کند. میزان خط و خطوط، چین و چروک و افتادگی پوست شما در این دوران بیشتر می‌شود. زمانی که به ناگهان کس دیگری را در آینه می‌بینید، انگار تجربه‌ای سخت را می‌گذرانید.
عامل مضر: کم شدن میزان استروژن. زمانی که میزان این هورمون کاهش پیدا می‌کند، پوست شما خشک‌تر شده و میزان انعطاف‌پذیری‌اش کمتر می‌شود. موهای سرتان کم‌پشت‌تر شده و به جایش روی چانه و پشت لبتان شاهد رشد بیشتری خواهید بود. از طرفی حجم عضلات گردن‌تان هم کاهش پیدا می‌کند.
خوشبختانه می‌توان کارهایی برای درمان این موقعیت انجام داد. در اینجا به این مسئله می‌پردازیم که در ارتباط با هر یک از مشکلاتی که برای وضعیت ظاهری‌تان پیش آمد چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.
علائم یائسگی: خط و خطوط و چین و چروک
طی آماری که در سال ۲۰۱۱ از ۱۰۷۴ خانم صورت گرفت و در «کنگره بین‌المللی داروهای زیبایی‌شناختی ضدسالخوردگی» اعلام شد، نگرانی پوستی شماره ۱ که زنان بیشتر دچار آن می‌شوند، خشکی است. نگرانی شماره ۲ در این زمینه چین و چروک صورت است.
زنانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند در واقع پوستشان چربی کمتری ترشح می‌کند، و همین مسئله باعث می‌شود تا میزان هیدراته بودن و انعطاف‌پذیری آن کمتر شود. از طرفی ضخامت پوست کمتر شده و میزان آسیب‌پذیری آن هم افزایش می‌یابد. 
کم شدن خاصیت کشسانی، همراه با تجزیه و از بین رفتن کلاژن و الاستین که پروتئین‌های افزایش‌دهنده میزان سفتی پوست هستند، منجر به ایجاد خط و خطوط و چین و چروک‌هایی روی پوست می‌شوند.
در دوران یائسگی باید از مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تری روی پوست استفاده کرد. در واقع این مرطوب‌کننده‌ها، فضای بین سلول‌های پوستی را پُر کرده و در نتیجه باعث از بین رفتن خشکی پوست می‌شوند. هر آنچه را که قبلا استفاده می‌کردید، در این دوران مقدار بیشتری از آن را استفاده کنید؛ مثلا می‌توانید لوسیون‌تان را به کرم تغییر داده یا به‌جای کرم از صمغ بلسان استفاده کنید.
به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی باشید که مواد افزودنی تأییدشده‌ای داشته باشند مانند نیاسینامید موضعی، ایزوفلاون‌های سویا، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آلفا-لیپوئیک اسید و ویتامین A ، C و E ، لیکوپن، بتاکاروتن و سلنیوم.
اما در تحقیقات مشخص شده بسیاری از ترکیباتی که بازار خوبی دارند، عملا هیچ تأثیر مثبتی با خود به همراه ندارند. این ترکیبات شامل چای سبز، آلوئه‌ورا، آرنیکا، کالندولا، بابونه و مواد معدنی است. رتینول‌های موضعی و آنتی‌اکسیدان‌ها روش‌های درمانی بسیار مؤثری برای از بین بردن چین و چروک‌ها محسوب می‌شوند. 
از طرفی سعی کنید رژیم غذایی سالمی برای پوست‌تان داشته باشید. در واقع بهتر است سبد خرید‌تان سرشار از هویج، زردآلو و سایر میوه‌های زرد و نارنجی باشد. مصرف اسفناج و سبزیجات سبز برگ‌دار، گوجه‌فرنگی و زغال‌اخته را فراموش نکنید. در عین حال از مصرف غذاهای فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده هم پرهیز کنید چرا که به روند سالخوردگی سرعت می‌بخشند.
علائم یائسگی: مات و پوسته‌پوسته شدن پوست
وقتی سن‌مان بالا می‌رود، سلول‌های پوستی با آن سرعتی که قبلا داشتند تغییر پیدا نکرده و سلول‌های جدید با سرعت قبل رشد نمی‌کنند. نتیجه کار می‌شود داشتن پوستی با ظاهری مات و پوسته‌پوسته. متخصصان توصیه می‌کنند که برای رفع این حالت از روش‌های درمانی‌ای استفاده کنید که حاوی آلفا‌هیدروکسی اسید باشند تا سطحی‌ترین لایه پوست را صاف و همراه سازد.
اگر مشکلتان حاد است، بهتر است با متخصص پوست درباره عمل میکرودرم‌ابریژن صحبت کنید که طی آن با استفاده از دستگاهی با پُرزهای زبر یا کریستال، می‌تواند سطح پوست را از وجود پوسته‌ها، پاکسازی کند. از طرفی استفاده از لوازم آرایشی برای هایلایت یا براق کردن گونه‌ها و ابروها باعث می‌شود که پوست کدر و مات شما، جوان‌تر و بشاش‌تر شود؛ کاری که یک مرطوب‌کننده رنگ‌دار هم می‌تواند انجام دهد.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

۸ عامل موثر در افزایش بروز یائسگی زودرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ