دلایلی که نشان می‌هد چرا همیشه گرسنه هستید-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا تا به حال شده که تنها با دیدن عکس آب، گرسنگی‌تان را فراموش کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد در بیش از ۶۰ درصد موارد، افراد با خوردن به جای نوشیدن، به شکل نادرستی نسبت به تشنگی واکنش نشان می‌دهند.

در حالی‌که بسیاری از افراد عادت دارند وقتی از خانه بیرون می‌روند، دو یا سه بار چک می‌‌کنند ببینند کلیدهایشان را با خود آورده‌اند یا نه، شما هم دوست دارید مطمئن شوید که اسنک خود را خورده‌اید یا نه. و اگر فراموش کرده باشید؟ بیایید این‌طور فکر کنیم که کسی اطرافتان نیست تا ببیند چقدر گرسنه شده‌اید. خودتان فکر می‌کنید که به اندازه خورده‌اید، اما شاید این مسئله زیاد اهمیتی ندارد که چه چیزی خورده‌اید، شما همواره اشتهای زیادی برای خوردن دارید. خب، به نظرتان دقیقا چه اتفاقی این میان می‌افتد؟ گفته می‌شود که گرسنگی، کارکرد بسیار پیچیده بدن است که عوامل بیولوژیکی و روان‌شناختی بدن روی آن تأثیر می‌گذارد. در اینجا به برخی دلایل آن می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده زیاد می‌خورید
با این‌که در هر وعده غذایی چیزی می‌خورید، یعنی مثلا اگر روزتان چیزی در این حد باشد – یک فنجان غلات پوست‌کنده شیرین برای صبحانه، یک تکه پیتزا یا ساندویچ لای نان سفید برای ناهار، چیپس به عنوان اسنک، برنج سفید یا پاستا برای شام و بعد شیرینی شکلاتی به عنوان دسر – مشکلتان این خواهد بود که همواره سوخت مورد نیاز بدن را با کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده‌ای تأمین می‌کنید که فاقد مواد مغذی خاصی هستند. اگر وعده‌های غذایی‌تان فاقد فیبر‌های اشباع‌کننده در شکل اصلی خود باشد، کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه‌شده سریعا داخل بدن می‌سوزند و این مسئله باعث افزایش قند خون شده و در سطح آن اختلال ایجاد می‌کنند.
پیشنهاد:
برای کند شدن روند سوزاندن مواد غذایی در بدن و داشتن منبع خوبی از انرژی، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای مانند برنج قهوه‌ای، کوینولا و تریتیکال، سبزیجات چلیپایی، میوه‌ها و نان با جوانه‌های غلات کامل می‌تواند گزینه خوبی باشد.
۲.در واقع تشنه‌اید، نه گشنه!
آیا تا به حال شده که تنها با دیدن عکس آب، گرسنگی‌تان را فراموش کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد در بیش از ۶۰ درصد موارد، افراد با خوردن به جای نوشیدن، به شکل نادرستی نسبت به تشنگی واکنش نشان می‌دهند. علتش آن است که هیپوتالاموس شما مسئول تنظیم گرسنگی و تشنگی‌تان است و در برخی مواقع سیگنال‌هایش را با هم یکی می‌کند. نوشیدن آب راه‌حل سرکوب حس شدید گرسنگی بوده و در نهایت به شما کمک می‌کند لاغر شوید. در واقع نوشیدن آب پیش از وعده‌‌های غذایی منجر به صرفه‌جویی صدها کالری در وعده‌های روزانه‌تان می‌شود. 
پیشنهاد:
دفعه بعد که هوس خوردن میان‌وعده به سرتان زد، اول یک لیوان آب بنوشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. اگر هنوز گرسنه بودید، چیزی بخورید. 
۳.با حواس‌پرتی غذا می‌خورید
همه می‌دانند که ما با چشمانمان غذا می‌خوریم، اما بهتر است بدانید که گوش‌ها هم این میان نقش مهمی ایفا می‌‌کنند. محققان این مسئله را بررسی کرده‌اند که چگونه ادراک ما از صدای خوردن غذا بر عادت‌های خوردنمان تأثیر می‌گذارد. آنها در این زمینه دو گروه از افراد شرکت‌کننده را هنگام خوردن غذاهای ترد مور آزمایش قرار دادند، یک گروه با هدفن‌هایی که قابلیت پخش صداهای چندبسامدی داشتند و گروه دیگر بدون هدفن. تأثیر هدفن‌ها به شکلی بود که می‌شد رفتارهای روزانه ناشی از حواس‌پرتی یا گیجی مانند تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به موسیقی هنگام خوردن را به خوبی مشاهده کرد. اتفاقی که افتاد این بود که شرکت‌کنندگانی که کمتر به صدای غذا توجه می‌کردند به خاطر سطح صدای چندبسامدی، نسبت به افرادی که می‌توانستند صدای غذا خوردنشان را بشنوند غذای بیشتری خوردند.
پیشنهاد:
از تلویزیون، کامپیوتر یا وسایلی نظیر این، هنگام غذا خوردن فاصله گرفته و صدای موسیقی را هم کم کنید. اگر در رستوران شلوغی هستید و می‌خواهید غذا بخورید، سعی کنید چیزی سفارش دهید که ترد بوده و خوردنش با صدای قرچ‌قروچ همراه باشد. تا زمانی که بتوانید صدای خوردن غذا را بشنوید، از این مسئله آگاه خواهید بود که دارید چیزی می‌خورید. وقتی از این مسئله مطلع نباشید، اساسا فراموش می‌کنید که دارید چیزی می‌خورید.
۴.همواره تحت فشار روحی هستید
با اینکه استرس در کوتاه‌مدت می‌تواند اشتهایتان را کاهش دهد – از طرفی باعث تولید هورمون اپینفرین می‌شود (که آن را به نام آدرنالین می‌شناسند) که منجر به تحریک واکنش جنگ یا گریز شده و غذا خوردن را به تعویق می‌اندازد – اگر استرس ادامه پیدا کند، داستان شکل دیگری پیدا می‌کند. غدد فوق کلیوی هورمون متفاوتی به نام کورتیزول تولید می‌کنند که نه تنها هورمون‌های گرسنگی‌تان را تحریک می‌کند، بلکه لیپیدهای موجود در جریان خون را به سمت خود می‌کشد تا آنها را در سلول‌های چربی ذخیره سازد.
پیشنهاد:
در واقع شما نمی‌توانید به طور دقیق آنچه را که در زندگی‌تان رخ می‌دهد و منجر به بروز استرس می‌شود کنترل کنید، اما می‌توانید روی آنچه وارد بدن‌تان می‌کنید، کنترل داشته باشید. 
منبع: eatthis 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

چگونه هنگام کاهش وزن تقلب نکنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ