چگونه از تشخیص نادرست بیماری‌ها در امان باشیم-قسمت اول

مهرناز زاوه
در این‌جا به سه بیماری‌ اشاره می‌کنیم که اغلب در زنان نادیده گرفته می‌شود و به نکاتی می‌پردازیم تا به کمک آنها بتوانید در برابر تشخیص نادرست از خود محافظت کنید.

در این‌جا به سه بیماری‌ اشاره می‌کنیم که اغلب در زنان نادیده گرفته می‌شود و به نکاتی می‌پردازیم تا به کمک آنها بتوانید در برابر تشخیص نادرست از خود محافظت کنید. 
بیماری‌هایی که اغلب اشتباه تشخیص داده می‌شوند:
۱.بیماری قلبی
حالت تهوع، کوتاه شدن نفس و درد سینه توأم با احساس سوزش، از علائم شایع بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند. با این حال در زنان علائم این بیماری بیشتر به خاطر تشویش یا سوزش معده رخ می‌دهد. بسیاری از پزشکان همچنان بر این باورند که زنان زیر ۵۵ سال به ندرت دچار حمله قلبی می‌شوند. این بدان معناست که زنانی‌که علائم بیماری قلبی در آنها بروز پیدا می‌کند تقریبا هفت برابر بیشتر از مردان این بیماری در آنها به شکل نادرست تشخیص داده می‌شود. بخشی از این مشکل به این خاطر است که تحقیقات کمی در این زمینه روی زنان انجام شده، هرچند که روال کلی آن رو به پیشرفت است.
چرا تشخیص بیماری قلبی دشوار است؟
بیشتر تمرکز مراقبت پزشکی در زنان از دیرباز بر تصویربرداری و آزمایش جهت تشخیص سرطان سینه، تخمدان، دهانه رحم و سایر سرطان‌ها بوده است. اما از قضا بیماری قلبی، قاتلِ شماره ۱ زنان بالای ۴۵ سال است. بیشتر حمله‌های قلبی به خاطر بیماری سرخرگ کرونری رخ می‌دهند. این بیماری اغلب نتیجه تصلب شرایین بوده که در واقع تجمع رسوباتی است که منجر به سفت شدن و تنگ شدن سرخرگ‌ها می‌شود. 
علائم بیماری قلبی در زنان بیشتر از مردان خود را نشان می‌دهد. این مسئله خصوصا زمانی صحت پیدا خواهد کرد که آنها دچار سندروم مویرگی کرونری (CMS) شوند. اغلب رسوب‌ها در مویرگ‌های قلب زنان مبتلا به این بیماری تجمع پیدا می‌کنند که معمولا در جریان‌ آزمایش‌های عادی برای تشخیص بیماری، نادیده گرفته شده و چندان به آن توجهی نمی‌شود.
چطور می‌توان از تشخیص نادرست این بیماری پیشگیری کرد؟
علائم شایع بیماری قلبی در زنان عبارت است از:
-فشار یا احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه
-کوتاه شدن تنفس
-ضربان قلب نامنظم
-سرگیجه
-تعرق
-خستگی
-حالت تهوع
اگر دچار هر یک از این علائم شدید از پزشکتان بخواهید تا تست استرس هسته‌ای یا پژواک‌نگاری قلبی استرس را انجام دهد. همچنین تصویربرداری قلبی انجام دهید و حواستان به عوامل خطرزای زیر باشد:
-اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌تان دچار بیماری قلبی بوده یا هستند.
-به طور مرتب فشار خون‌تان را چک کنید.
-سالانه میزان کلسترول خود را چک کنید و اگر دیدید میزان آن بالاست، دفعات چک کردن را کوتاه‌تر کنید.
-اگر سیگاری هستید، حتما آن را ترک کنید.
-اگر چاق هستید، وزن‌تان را کم کنید.
-حداقل چهار بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش کنید.
-اگر دیابت دارید، طبق دستور‌العمل پزشک از انسولین استفاده کنید، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که میزان قند آن کم باشد و ورزش روزانه را هم فراموش نکنید. 
۲.فیبرومیالژیا
تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۵ میلیون فرد آمریکایی – که اکثرشان زنان شاغل هستند – از بیماری فیبرومیالژیا رنج می‌برند. میزان بروز این بیماری در زنان، هفت برابر مردان است. این بیماری را اغلب به نام بیماری «نامرئی» هم می‌شناسند؛ چرا که علائم آن اغلب نامربوط بوده و آزمایش‌های عادی پزشکی اغلب چیز خاصی را نشان نخواهند داد. اما فیبرومیالژیا نوعی بیماری مزمن است که برخی نشانه‌هایش عبارتند از:
-درد فراوان
-خستگی شدید
-حساسیت بالا و احساس مورمور شدن روی پوست
-درد عضلانی و گرفتگی عضلات
-ضعیف شدن اندام‌ها
-درد عصب‌ها
افرادی که دچار این بیماری می‌شوند ممکن است مشکلات خواب داشته باشند و حافظه کوتاه‌مدت‌شان دچار کاستی‌هایی شود. علت اصلی این بیماری هنوز نامشخص است، هرچند برخی متخصصان بر این باورند که استرس یا عوامل ژنتیکی می‌تواند در این روند تأثیرگذار باشد. یکی از نظریه‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که کاهش سطح سروتونین شیمیایی مغز می‌تواند ناشی از عواملی باشد که مسبب این بیماری است. 
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ