آزمایشات پیشگیری از تولد نوزادان بیمار تحت پوشش بیمه نیست!

jalalvand
عضو انجمن علمی ژنتیک پزشکی کشور، از بیمه نبودن خدمات پیشگیری از تولد نوزادان با بیماری‌های ژنتیکی انتقاد کرد.

دکتر سیروس زینلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعرفه آزمایش‌های تشخیص ژنتیک در کشور پایین است، اظهار کرد: قیمت تشخیص بیماری‌های ژنتیکی در ایران به نسبت کشورهای غربی ارزان است و علت آن ظلم بیمه‌ها به ساختار تعرفه‌ها است. قیمت این آزمایش‌ها باید دو تا سه برابر امروز باشد.

در سال 92 که ارز سه برابر شد، تعرفه‌های این بخش تنها هشت درصد افزایش داشت که باعث تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه‌ها، تغییر فعالیت آنها و کار روی بیماری‌هایی با هزینه کمتر شد.

وی افزود: تعرفه‌ها از سال 88 تا امروز 2.5 برابر شده‌است. در همین فاصله حقوق کارمندان آزمایشگاه 3.5 برابر شد. به همین دلیل اگر کسی آزمایشگاه خصوصی تشخیص ژنتیک داشته باشد و از درآمد بیمار آزمایشگاه خود را اداره کند، به مشکل می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه‌های تست ژنتیک  پایین است، ادامه داد:  اگر این تشخیص از سوی پزشک اشتباه باشد، آزمایشگاه باید 250 میلیون تومان دیه پرداخت کند. در عین حال باید این موضوع را در نظر بگیریم که استفاده از تکنولوژی پیشرفته برای تشخیص این بیماری‌ها هزینه بالایی دارد و 90 درصد آن نیز از خارج وارد می‌شود.

 عضو انجمن علمی ژنتیک پزشکی کشور تصریح کرد: در کشورهای دیگر این قیمت از سه تا چهار میلیون تومان  آغاز می‌شود. به علت نداشتن تکنولوژی لازم برای آزمایش‌های جدید ژنتیک و نیاز به وارد کردن این تجهیزات، آزمایش‌ها گران هستند. در مجموع تعرفه آزمایش ژنتیک و تشخیص قبل از تولد و همچنین بیماری‌های نادر، پرهزینه است.

زینلی، همچنین از تعرفه نداشتن بسیاری از آزمایش‌های ژنتیک  انتقاد کرد و گفت: بیمه‌ها طی این سال‌ها فقط  بیماری “پی کی یو” را تحت پوشش قرار داده‌اند و طی 10 تا 12 سال گذشته، هیچ آزمایش تشخیص ژنتیکی بیمه نشده است. در حالی که این موضوع باعث وارد آمدن فشار به مردم می‌شود و آنها باید 100 درصد هزینه را پرداخت کنند.

وی، نتیجه افزایش نیافتن تعرفه این آزمایش‌ها به صورت منطقی و همچنین حمایت نکردن بیمه‌ها را پرداخت 30 درصد از هزینه‌ها توسط بیمه و 70 درصد توسط خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات ما این است که بیمه‌ها، خدمات درمانی را پوشش می‌دهند، نه پیشگیری.

هزینه نکردن در بخش پیشگیری باعث تولد نوزاد بیمار می‌شود  و بعد از آن ده‌ها تا صدها برابر به سیستم بیمه‌ای فشار وارد می‌شود. یک بیمار مبتلا به پی کی یو، باید هر هفته به بیمارستان برود که نتیجه آن می‌تواند از کارافتادگی خانواده و شاید اخراج پدر باشد.

 عضو انجمن علمی ژنتیک پزشکی کشورتاکید کرد: با تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری ژنتیکی، خانواده به سرعت به سمت فقر می‌رود. بیمه نیز هزینه تامین داروهای گرانقیمت و بستری و … را می‌دهد.  یک بیمار مبتلا به  تالاسمی یا هموفیلی، باید حدود 10 تا 100 برابر  هزینه پیشگیری، صرف درمان کند.

این به معنی وجود مشکل در نظام بیمه‌ای است. در کشورهای غربی قبل از هر اقدامی، آزمایش ژنتیک انجام می‌شود و این موضوع در آینده به شدت افزایش می‌یابد. بیمه‌ بارها گفته است که ما این مشکل را می‌دانیم و با مجلس نیز در میان گذاشته‌ایم. آنها هم گفتند قانون بیمه پیشگیری را تصویب کرده‌ایم، ولی بحث این است که اعتبار ی که در اختیار ما قرار می‌گیرد به درمان اختصاص دارد نه پیشگیری.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: کدام ورزش ها برای خانم ها خطر دارند؟! +دلایل پزشکی

دیابت در کمین مادران باردار!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ