چگونه از تشخیص نادرست بیماری‌ها در امان باشیم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
بیماری تیروئید یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۲۷ میلیون آمریکایی دچار این بیماری هستند اما این بیماری در بیش از نیمی از آنها به اشتباه تشخیص داده شده است.

همانطور که در قسمت اول گفتیم فیبرومیالژیا یکی از بیماری‌هایی است که اغلب اشتباه تشخیص داده می‌شود.
چرا تشخیص فیبرومیالژیا دشوار است؟
باید گفت علائم این بیماری در افراد مختلف با هم متفاوت است. در واقع این بیماری با سایر بیماری‌ها به اصطلاح تداخل پیدا کرده و هیچ نوع آزمایش خون مشخصی برای آن وجود ندارد. فیبرومیالژیا را اغلب می‌توان با کنار زدن علائم سایر بیماری‌ها شناسایی کرد و شاید به خاطر همین است که اغلب آن را به اشتباه تشخیص می‌دهند.
سایر اختلالات هم همچون سندروم خستگی مزمن، افسردگی، سل پوستی، بیماری لایم و بیماری‌های تیروئید می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. از طرفی این بیماری نسبتا نادر بوده و تقریبا در ۲ درصد افراد این بیماری تشخیص داده شده است. 
هیچ روش درمانی پذیرفته‌شده‌ای برای فیبرومیالژیا وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان روش‌های درمانی زیر را با توجه به علائم این بیماری تجویز کرد:
-داروهای ضدتشنج
-داروهای شل‌کننده عضلات
-داروهای ضدافسردگی
-داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
ورزش مرتب، روش‌های کاهش استرس و خواب کافی باعث کاهش درد و خستگی خواهد شند. 
چطور می‌توان از تشخیص نادرست این بیماری پیشگیری کرد؟
بهترین روش برای اطمینان از تشخیص درست فیبرومیالژیا این است که فرد سمج و پیگیری باشید و درباره علائم آن از پزشک سؤال بپرسید، از او بخواهید که برایتان آزمایش خون بنویسد تا بتواند علائم سایر بیماری‌ها را تشخیص دهد و آنها را از این بیماری تفکیک کند. در صورت نیاز حتما به یک متخصص روماتیسم هم مراجعه کنید. 
اگر شک دارید که دچار فیبرومیالژیا شده‌اید یا نه، این هشت سؤال مهم را حتما از پزشکتان بپرسید:
-آیا علائم فیبرومیالژیا را چک کرده است؟
-برای کاهش این علائم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
-از چه داروهایی باید استفاده کنم؟
-از مصرف چه داروها، غذاها یا فعالیت‌هایی باید اجتناب کنم؟
-چه گزینه‌های درمانی یا روش‌های کنترل استرس می‌تواند به من کمک کند؟
-آیا توصیه می‌کنید پیش مشاور بروم؟
-آیا جلسات بالینی وجود دارد که در آنها شرکت کنم؟
۳.بیماری تیروئید
بیماری تیروئید یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۲۷ میلیون آمریکایی دچار این بیماری هستند اما این بیماری در بیش از نیمی از آنها به اشتباه تشخیص داده شده است.
در واقع از هر ۸ زن، ۱ زن در طول زندگی خود دچار بیماری تیروئید شده است. غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که سرعت متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند. کم‌کاری غده تیروئید با کاهش سرعت تیروئید مرتبط بوده و می‌تواند منجر به افزایش وزن و بروز سایر علائم شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که تیروئید در روند تولید دو هورمون – یعنی ترییدوتیرونین  (T3) و تترایودوتیرونین (T4) دچار اختلال شده و نمی‌تواند آنها را تولید کند.
بیش‌کاری تیروئید با بیش‌کاری متابولیسم مرتبط بوده و می‌تواند منجر به افزایش وزن با وجود سایر علائم شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید، T3 و T4 را بیش از حد عادی تولید کند. 
چرا تشخیص بیماری تیروئید دشوار است؟
علائم این بیماری چندان علائم خاصی نیستند و به مرور خود را نشان می‌دهند. این بیماری اغلب نوعی بیماری ژنتیکی بوده و هیچ نوع عامل خطرزای دیگری به همراه ندارد. اگر اختلالات تیروئید تشخیص داده نشده یا درمان نشوند باعث افزایش میزان کلسترول خون، بیماری قلبی، فشار خون بالا و افسردگی خواهند شد. خوشبختانه، پزشک شما می‌تواند با یک آزمایش خون این بیماری را تشخیص دهد. درمانی که روی شما انجام می‌شود بسته به تشخیص بیماری است. اگر دچار کم‌کاری تیروئید باشید، روش درمانی جایگزینی هورمون روی شما انجام خواهد شد.
پزشک مربوطه معمولا برای افرادی که دچار پُرکاری تیروئید هستند داروهایی تجویز می‌کند تا بتواند مانع از تولید بیش از حد هورمون تیروئید شود، یا از یُد رادیواکتیو برای از بین بردن بافت‌های بیش‌فعال تیروئید استفاده کرده و یا برای برداشتن غده، جراحی انجام خواهد داد. 
چطور می‌توان از تشخیص نادرست این بیماری پیشگیری کرد؟
-مراقب عوامل خطرزای آن باشید؛ عواملی که شامل سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید و یا انجام پرتودرمانی در گذشته و یا جراحی گردن است.
-خودتان هم می‌توانید بزرگ شدن تیروئیدتان را چک کنید. در مقابل آینه یک لیوان آب بنوشید. اگر روی تیروئید (تیروئید درست زیر حنجره و برآمدگی آن قرار دارد) و درست بالای استخوان ترقوه برآمدگی دیدید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
-حتما به علائم بیماری توجه کنید.
-دفتر یادداشتی داشته باشید و هر نوع تغییری که در سلامتان رخ می‌دهد بنویسید، چه خوب چه بد.
-سعی کنید به‌طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و همواره او را در جریان احساس خود طی دوران درمان قرار دهید. 
منبع: lifescript 

نشانه‌های سرطان تیروئید که نباید نادیده بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ