بچه‌ها پیش از رفتن به مدرسه یا مهدکودک باید چه چیزهایی بدانند؟

مهرناز زاوه
پیش از شروع مدرسه، زمان آن است که کودک را برای دوران پیش‌دبستانی آماده کرده و از این مسئله اطمینان حاصل کنید که در برخی از امور مربوط به مدرسه پیش از رفتن به آن، مهارت‌های کافی را دارد.

بعد از اِعمال اقدامات لازم، به این نتیجه رسیدید که فرزندتان آمادگی آن را دارد که دوره پیش‌دبستانی را آغاز کند. خلاصه تحقیقاتتان را انجام داده و مدرسه‌ای را که فکر می‌کنید برای کودک‌تان مناسب است انتخاب کردید. حالا تنها کاری که باید بکنید این است که بنشینید و تا زمان باز شدن مدارس صبر کنید. 
پیش از شروع مدرسه، زمان آن است که او را برای دوران پیش‌دبستانی آماده کرده و از این مسئله اطمینان حاصل کنید که در برخی از امور مربوط به مدرسه پیش از رفتن به آن، مهارت‌های کافی را دارد.
بهداشت شخصی
وقتی کودکستان آینده فرزندتان را بررسی می‌کنید، باید بدانید که کجا پوشک بچه را عوض می‌کنند. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که بچه نسبت به استفاده از لگن مخصوص خود، آموزش لازم را دیده باشد، اما بعضی‌ والدین هم لزومی نمی‌بینند که این مسئله را به او آموزش دهند. در هر صورت، اگر کودک‌تان با لگن آشناست، باید در استفاده از مهارت‌های مخصوص به آن احساس راحتی داشته باشد. این‌که آیا خودش به تنهایی می‌تواند توالت برود؟ آیا می‌داند بعد از پایان کار باید دست‌هایش را کجا بشوید و خشک کند؟
برای تحریک حس استقلال و اعتماد به نفس در بچه، او را تشویق کنید تا خودش بتواند عادت‌های مربوط به توالت رفتن و شستن را در خود پرورش دهد. رفتن به سرویس بهداشتی مدرسه ممکن است برای بسیاری از بچه‌ها توأم با استرس باشد، خصوصا برای انهایی که عادت نداشته‌اند مدت زمان زیادی از خانه دور باشند یا به وفور از توالت‌های عمومی استفاده کنند.
بچه‌های ۳ تا ۵ ساله هنوز کنترل کاملی بر مثانه خود نداشته و ممکن است ناخودآگاه خود را خیس کنند. اگرچه احتمالا آموزگاران به کودکان خواهند گفت که اگر نیاز به توالت رفتن دارند، می‌توانند در فواصل درس از فرصت‌های استراحت استفاده کنند، با این حال شما باید به فرزند‌تان یاد بدهید تا بتواند این مسئله را تشخیص دهد که هر زمان ادرار داشت، بلافاصله به دستشویی برود. هم‌چنین او را از این موضوع آگاه کنید که هیچ مشکلی نخواهد داشت اگر از معلم اجازه بگیرد تا به دستشویی برود، حالا چه از راه نزدیک شدن به او یا بلند کردن دستش. 
اگر بنا به هر دلیل بچه نتوانست خودش را نگه دارد یا نگران این مسئله بود، به او بگویید که اصلا جای نگرانی نیست. در واقع برایش توضیح دهید که این‌ مسائل برای همه پیش می‌آید و معلم به خاطر همین ‌چیزها در کلاس حاضر است.
چطور بدون وجود شما با این مسئله کنار بیاید
برای بچه‌هایی که در مهدکودک بوده یا در فعالیت‌های سازمان‌یافته‌ای که در آن والدین دخالت چندانی نمی‌کنند حضور داشته‌اند، این موضوع اصلا مسئله بغرنجی نخواهد بود، اما برای بچه‌هایی که تمام روز در خانه هستند، این مسئله ممکن است نگران‌کننده باشد.
اگر فرزند‌تان را با سایر بچه‌ها تنها بگذارید، خیلی برایش راحت‌تر خواهد بود تا خودش را با شرایط پیش‌دبستانی وفق دهد. می‌توانید کار را خیلی راحت آغاز کنید – مثلا یک ساعت او را با فردی که نسبت یا آشنایی با او دارد تنها بگذارید – مثلا با پدربزرگ، آشنای مورد علاقه‌اش و یا با یک دوست – و بگذاید کل صبح یا یک بعد از ظهر را با آن فرد سپری کند.
مهم نیست که بچه چقدر از گذراندن وقت و دور بودن از شما حس و حال خوبی داشته و چقدر با شرایط کنار آمده است، نکته مهم این‌جاست که به خاطر داشته باشید وقتی بچه‌ها با کسی که می‌شناسند تنها می‌مانند دوره سازگاری و وفق دادن خود را در فضای پیش‌دبستانی بهتر سپری می‌کنند.
سعی کنید به معلم فرزند‌تان اعتماد کنید تا بتواند این دوره را با موفقیت و به خوبی پشت سر بگذراند. این موقعیتی است که آنها هر ساله باید مدیریت کنند و مهارت کافی در آن دارند. اگر قبل یا بعد از شروع سال تحصیلی در این مورد نگرانی‌هایی دارید، سعی کنید آن را با معلم یا مدیر مربوطه در میان بگذارید.
مهارت‌های اجتماعی اولیه 
سوای خود دوره پیش‌دبستانی، احتمالا فرزند‌تان درباره این‌که در آنجا با چه کس یا کسانی خواهد بود سؤالات زیادی خواهد داشت. و اگرچه گفتن این جمله که «دوستان زیادی پیدا خواهی کرد!» به او قوت قلب خواهد داد، اما شاید کودک نونهال شما دقیقا نداند که این جمله به چه معناست یا چطور باید این کار را انجام دهد.
با او در این مورد صحبت کنید و به او بگویید که هرکسی ممکن است در روز اول کمی دچار شک و دودلی باشد. مثلا می‌توانید از تجربه شخصی خودتان در محیط کار و آشنایی با افراد جدید در آن برایش صحبت کنید یا حتی می‌توانید برایش نقش بازی کنید تا بتوانید با این کار، شرایط نزدیک شدن به یک فرد جدید را برایش فراهم کنید.
منبع: parenting 

دلیل رفتارهای نابهنجار کودکان در مهد، چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ