چرا کاهش وزن ساده‌تر از حفظ آن در حالت ایده‌آل است؟

مهرناز زاوه
کاهش وزن نه تنها نیمی از چالش بزرگ شما محسوب می‌شود، از طرفی پرهیز از خوردن غذاها هم مسئله مهم‌تری در این مسیر است

کاهش وزن نه تنها نیمی از چالش بزرگ شما محسوب می‌شود، از طرفی پرهیز از خوردن غذاها هم مسئله مهم‌تری در این مسیر است.
تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش وزن و حفظ تعادل وزنی مستلزم دو رویکرد کاملا متفاوت است. زمانی که به وزن مطلوب خود می‌رسید، نمی‌توانید بلافاصله به عادت‌های قدیمی خود بازگردید یا آنکه ببینید دوباره اضافه‌وزن پیدا کرده‌اید. تحقیقات زیادی ثابت کرده‌اند که تنها ۵ تا ۱۰ درصد از افرادی که توانستند با موفقیت وزن‌شان را کم کنند می‌توانند اندام خود را متناسب نگه دارند. تحقیقات جدید‌تر نشان می‌دهد هورمون‌هایی که به تنظیم اشتها کمک می‌کنند یک سال بعد از کاهش وزن بر اساس یک رژیم غذایی با کالری کمتر، تغییر خواهند یافت. در اینجا به دلایلی می‌پردازیم که نشان می‌دهند چرا حفظ تعادل وزنی و اندام متناسب دشوار است.
۱.سیم‌پیچی بدن ما برای مبارزه با گرسنگی بسیار پیچیده است
پیشینیان ما به این مسئله پی بردند – این‌که رسیدن به یک وزن ایده‌آل بسیار ناخوشایند و دشوار است. کاهش میزان مصرف کالری به معنای تحمل گرسنگی و دوری جستن از آن است. و با این‌که در حال حاضر در محیطی زندگی می‌کنیم که فروشگاه‌های مواد غذایی متعددی در اطرافمان هست، اما بدن ما طوری برنامه‌ریزی می‌شود تا نسبت به کمبود کالری به همان شکل واکنش نشان دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد بدن ما طوری طراحی شده تا به شکل مؤثری انرژی ذخیره کند. بنابراین حتی اگر اضافه‌وزن داشته باشید، بدن‌تان شدیدا با آنچه برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر، طبیعی تلقی می‌شود خود را هماهنگ می‌کند و به منظور پیشگیری از قرار گرفتن در وضعیت گرسنگی، مکانیسم‌های زیادی دارد که آن را تحریک می‌کند تا هر میزان وزنی را که دارد حفظ کند.
برای مبارزه با این روند، سعی کنید بر میزان غذای ظرف‌تان تمرکز داشته باشید، غذاهای متعادل بخورید و آمار میان‌وعده‌‌هایی که می‌خورید دستتان باشد. 
۲.کاهش وزن باعث تغییر نیازهای متابولیستی شما خواهد شد
هر چه وزن‌تان کمتر باشد، به کالری کمتری برای حفظ وزن نیاز خواهید داشت. وقتی دست از رژیم غذایی برمی‌دارید، دیگر نمی‌توانید غذایی را بخورید که علاقه زیادی به آن داشتید. اگر میزان مصرف کالری خود را به ۱۸۰۰ کالری در روز رسانده و حدود ۵ کیلو از وزن‌تان را کم کنید، اندام جدیدتان برای حفظ وزن جدید، تنها به ۱۸۰۰ کالری نیاز خواهد داشت. وزن‌های سبک‌تر به حجم و سلول‌های کمتری نیاز دارند که به موجب آن به انرژی کمتری برای حفظ آن بافت‌ها و سلول‌های زنده نیاز خواهند داشت.
۳.بدن‌تان خودش را با حرکات روزانه تناسب اندام وفق می‌دهد، بنابراین میزان سوزاندن کالری در این دوران با دورانی که تازه ورزش را آغاز کرده بودید کاملا تفاوت خواهد داشت
به باشگاه می‌روید اما می‌بینید هرچه وزن کم می‌کنید انگار دوباره همان میزان به شما برمی‌گردد. مقصر اصلی کارایی بدن شماست. وقتی حرکات خاصی را به طور مداوم و پیوسته انجام می‌دهید، بدن شما آن حرکت‌ها را یاد گرفته و به طور طبیعی برنامه‌ریزی می‌کند تا بتواند آنها را بهتر انجام دهد. در ورزش‌ها، این مسئله کاملا مؤثر است: مثلا بازیکنان حرفه‌ای تنیس می‌توانند در رقابت‌های سخت و طاقت‌فرسا و در گرمای زیاد، ۶ تا ۷ ساعت یک‌سره بازی کنند. به خاطر همین است که باید تمرینات خود را تغییر دهید و اگر می‌خواهید بر اساس یک روال منظم، کالری قابل توجهی بسوزانید، حرکات مفرح و مؤثر و تمرینات نشاط‌بخشی انجام دهید. 
۴.می‌توانید تا ابد در رژیم باشید، و اگر مصرف یک‌سری غذاهای خاص را برای کاهش وزن قطع کنید، خوردن دوباره آنها منجر به افزایش وزن خواهد شد
قطع مصرف غذاهایی مانند نان، پاستا، سیب‌زمینی و سایر غذاهایی از خانواده کربوهیدرات‌ها، روشی ساده برای کاهش میزان مصرف کالری و کاهش وزن است، اما اگر دوباره شروع کنید به خوردن آنها، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
شاد ایده جالبی نباشد که گروه غذایی خاصی را حذف کنید یا آنکه میزان مصرف کالری‌تان بسیار کم و محدود باشد. هیچ چیز عجیب یا فوق‌العاده‌ای درباره حذف یک گروه غذایی برای کاهش وزن وجود ندارد. اگر میزان مصرف یک گروه غذایی (مانند کربوهیدرات‌ها) را کم کنید، در واقع باید گفت میزان کلی مصرف کالری‌هایتان را کاهش داده‌اید. بهتر آن است که میزان کلی کالری‌تان را در حد متعادل و از تمام گروه‌های غذایی کاهش دهید تا بتوانید میزان اشتهایتان را به خوردن آن غذاها کم کرده و از شر اسنک‌هایی مانند چیپس یا شیرینی خلاص شوید.
منبع: shape 

دلایل عمده افزایش وزن مجدد پس از یک دوره کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ