کتاب خواندن باعث افزایش طول عمر می‌شود

مهرناز زاوه
بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، اگر 30 دقیقه در روز کتاب خوب بخوانید، طول عمر بیشتری خواهید داشت.

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، اگر 30 دقیقه در روز کتاب خوب بخوانید، طول عمر بیشتری خواهید داشت. در این مطالعه که بر روی 3.635 مرد و زن انجام گرفت مشخص شد کسانی که کتاب می‌خوانند، 20 درصد خطر کمتری برای مردن در12 سال آتی دارند. در این مطالعه، عواملی مانند جنسیت، تحصیلات و توانایی شناختی افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این مطالعه که در شماره ماه سپتامبر مجله علوم اجتماعی و پزشکی منتشر شده بود، توسط محققان دانشگاه ییل انجام گرفته است. محققان به دنبال این بودند که ببینید کتاب خواندن چه تاثیری بر طول عمر افراد دارد. آنها دریافتند که عادات کم تحرکی مثل تماشای تلویزیون موجب افزایش خطر مرگ زودرس می‌شود. این در حالی است که خواندن کتاب یا نشریات به افزایش طول عمر کمک می‌کند.
در تحقیقات قبلی محتوای قابل خواندن مورد بررسی قرار نگرفته بود؛ از این رو، اطلاعات دقیقی در رابطه با تاثیر کتاب خواندن بر طول عمر افراد به دست نیامد. بنابراین محققان دانشگاه ییل با یک فرضیه جدید سراغ این مطالعه رفتند: از آنجایی که کتاب یک درونمایه اصلی و تعدادی کاراکتر دارد، بیش از روزنامه و مجلات، ذهن خواننده را درگیر خود می‌کند.
بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد کسانی که در هفته 3 ساعت کتاب می‌خوانند، در مقایسه با آنهایی که اصلا لای کتاب را باز نمی‌کنند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. همچنین کسانی که بیش از 3 ساعت در هفته کتاب می‌خوانند، به مراتب شانس بیشتری دارند.
افرادی هم که طرفدار ماهنامه‌ها و سالنامه‌ها هستند، نسبت به کسانی که کتاب نمی‌خوانند، یک برتری بزرگ دارند: آنها 11 درصد شانس کمتری برای مردن دارند، اما تنها در صورتی که 7 ساعت در هفته مشغول خواندن باشند.
شرکت‌کنندگان حاضر در این مطالعه همگی 50 سال داشتند. اما به لحاظ وضعیت اقتصادی، تاهل، اشتغال و تحصیلات با هم تفاوت داشتند. برای اطمینان از دقت بالای نتایج، تمام این عوامل در خلال بررسی‌ها گنجانده شدند. نویسندگان این مطالعه به دنبال این بودند که نشان دهند طول عمر بیشتر افرادی که کتاب می‌خوانند، صرفا به خاطر هوش بیشتر آنها نیست. از این رو، چند تست شناختی برای ارزیابی بهتر شرکت‌کنندگان تنظیم کردند. نتایج حاکی از آن بود که شانس بیشتر کتاب‌خوانان در این مورد نیز مشابه موارد قبلی است.
منبع: msn 

مصرف روزانه ایبوبروفن ۱۲ سال عمر را طولانی‌تر می‌کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ