داروی تاریخ گذشته را چگونه دور بریزیم؟!

faateme1366
در خانه خیلی از ما داروهایی پیدا می شود که مدت هاست کسی از آنها استفاده نکرده است.

هنگام بیماری، معمولا دوره درمان را کامل نمی‌کنیم و به همین علت، همیشه داروهای اضافه‌ای در خانه‌هایمان باقی می‌ماند و تاریخ مصرفش می‌گذرد. البته این تنها جای بد قضیه نیست؛ ماجرا وقتی خطرناک می‌شود که ما دوباره به سراغ همین داروهای در یخچال‌مانده می‌رویم و بدون آنکه بدانیم مصرف داروی تاریخ گذشته چه عوارضی در بدن به جای می‌گذارد، به راحتی از آنها استفاده می‌کنیم.

متخصصان حوزه دارو می‌گویند که برخی از داروها ممکن است پس از آنکه تاریخ مصرفشان تمام شود، سمی شوندبه‌گونه‌ای که امحای آن برای جانوران و محیط‌زیست نیز خطرناک باشد. پس طرف دیگر ماجرا داروهای تاریخ‌گذشته، چگونگی امحای داروست.

رئیس اداره امور داروخانه‌ها و توزیع سازمان غذا و دارو درباره روند امحای داروهای تاریخ مصرف گذشته، می‌گوید: برای دور ریختن داروهای تاریخ گذشته می‌توان داروها را بدون خرد کردن قرص‌ها و کپسول‌ها، از بسته بندی اصلی خارج کرد و این داروها را با موادی همچون تفاله چای مخلوط کرد. همچنین می‌توان این مخلوط را در کیسه پلاستیکی دربسته قرار داد و داخل سطل زباله انداخت، سپس مخلوط حاصل را در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظروف مشابه ریخت تا از نشت دارو به بیرون از سطل زباله جلوگیری شود.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، پرویزی درباره شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها نیز با بیان اینکه وضع به همین صورت است می‌گوید: «بهتر است محتوی را در فاضلاب ریخته و بطری آن را در زباله‌دان انداخت. همچنین ریختن داروها در فاضلاب بلامانع است.»

پرویزی افزود: تعداد کمی از داروها هستند که ممکن است ذاتاً خطرناک باشند یا با مصرف تنها یک دوز در فردی که دارو به او تعلق ندارد، کشنده باشند که برای جلوگیری از مصرف این مواد توسط کودکان، حیوانات خانگی یا دیگر افراد، به‌محض اینکه دیگر مورد نیاز نباشند باید سریعاً از طریق فاضلاب دور ریخته شوند.

رئیس اداره امور داروخانه‌ها و توزیع سازمان غذا و دارو همچنین در مورد آمپول نیز عنوان کرد: بهترین راه شکستن و دورریز کردن آن است و چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم‌سازی‌ دارو روی بسته‌بندی آن ذکر کرده است باید براساس آن عمل شود. همچنین امحای داروهای تاریخ گذشته شرکت‌ها، توسط شرکت‌های امحا‌کننده و در شرایطی خاص صورت می‌پذیرد.

منبع: آکا

این داروها نمی گذارند وزن کم کنید!

داروهایی که ریزش مو می آورند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ