افراد دچار کمبود این ویتامین ۷۷% ضعیف‌ترند

مهرناز زاوه
ورزشکارانی که از کمبود این ویتامین رنج می‌بردند نسبت به افرادی که مقادیر بالاتری از این ویتامین را داشتند، در حرکت اسکات به میزان 77 درصد ضعیف‌تر عمل می‌کردند.

پژوهشگران سطح ویتامین D را در خون بیش از 100 ورزشکار بررسی کردند. آنها سرعت دوندگی، ارتفاع، اندازه پرش و وزن این ورزشکاران را نیز آزمایش کردند. حدودا 1 نفر از هر 3 نفر از این ورزشکاران با کمبود سطح ویتامین D  (کمتر از 72 نانومول در هر لیتر خون) مواجه بودند.
پژوهش جدید محققان دانشگاه تولسا نشان می‌دهد که عدم دریافت کافی ویتامین D به شکلی جدی بر عملکرد قدرتی و ورزشی این افراد اثر می‌گذارد.
ورزشکارانی که از کمبود ویتامین D رنج می‌بردند نسبت به افرادی که مقادیر بالاتری از این ویتامین را داشتند، در حرکت اسکات به میزان 77 درصد ضعیف‌تر عمل می‌کردند. علاوه بر این مسئله، دوی درجا به میزان 18 درصد آرام‌تر، پرش عمودی به میزان 15 درصد کوتاه‌تر و همچنین پرش افقی این افراد به میزان 80 درصدکوتاه‌تر از سایر افراد بود.
اما این مسئله چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ دکتر ریچل هیلدبراند می‌گوید یکی از تئوری‌های مطرح شده این است که ویتامینD می‌تواند به شکلی موثر به آزاد شدن کلسیم از سلول‌های ماهیچه هنگام فرآیند انقباض عضلانی کمک کند. این امر با ایجاد انقباض‌های سریع‌تر و قوی‌تر کمک می‌کند که بیشتر بپرید، سریع‌تر بدوید و یا وزنه سنگین‌تری بلندکنید.
دکتر براد شوئنفلد، استادیار رشته علوم تمرینی کالج لمن، نسبت به تاثیر بسزای ویتامین D روی قدرت افراد تردید دارد. او معتقد است که پژوهش فعلی در ابعاد کوچکی انجام شده و فقط بر ارتباط بین ویتامین D و قدرت ورزشکاران متمرکز بوده است؛ به همین دلیل نمی‌تواند تعمیم داده شود. با این حال، او می‌گوید که شواهدی وجود دارد که براساس آن می‌توان به نقش ویتامین Dدر قدرت ماهیچه و رشد آنها پی ببریم.
صرف نظر از این مسائل، پژوهش انجام شده درسال 2010 نشان می‌دهد که 42% افراد بزرگسال آمریکایی با مشکل کمبود ویتامین D مواجه هستند. بنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان برای دریافت این ویتامین تلاش کنید.
پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم آمریکا توصیه می‌کند که روزانه بین 1500 تا 2000IU ویتامینD مصرف کنیم. برای این کار، شما می‌توانید از مواد غذایی حاوی این ویتامین مانندماهی‌های پرچرب یا شیر غنی‌شده استفاده کنید که در هر فنجان حدود 100 IU ویتامین D دارند. مصرف مکمل‌ها نیز در صورت نیاز توصیه می‌شود.
منبع: msn 

ارتباط کمبود ویتامین D با سندروم روده تحریک‌پذیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ