ویتامین‌هایی که روند سالخوردگی را به تعویق می‌اندازند

مهرناز زاوه
ممکن است تمام گزینه‌ها را امتحان کرده باشید و هم‌چنان تمایل چندانی به استفاده از داروهای پزشکی نداشته باشید، در این‌جا به چیزی اشاره می‌کنیم که کمک‌تان خواهد کرد تا بتوانید پوستتان را جوان و شاداب نگاه دارید. بله. منظورمان ویتامین‌ها هستند.

در این دنیای سرشار از استرس، به سختی می‌توان کاری کرد که پوست همواره براق و درخشان بماند. در شرایطی که اکثر ما احساس می‌کنیم که می‌توانیم با استفاده از محصولات زیبایی، پوستمان را دوباره احیا کنیم، اما حقیقت هرگز آنطور که فکر می‌کنیم نیست.
مسلما همیشه می‌توانید از آرایش استفاده کنید؛ اما آیا ترجیح نمی‌دهید که از چیزی استفاده کنید که ماندگارتر باشد، تا وقتی که صبح‌ها هنگام مسواک زدن جلوی آینه خودتان را نگاه می‌کنید، وحشت نکنید؟ ممکن است تمام گزینه‌ها را امتحان کرده باشید و هم‌چنان تمایل چندانی به استفاده از داروهای پزشکی نداشته باشید، در این‌جا به چیزی اشاره می‌کنیم که کمک‌تان خواهد کرد تا بتوانید پوستتان را جوان و شاداب نگاه دارید. بله. منظورمان ویتامین‌ها هستند.
ویتامین A برای مبارزه با سالخوردگی
محققان معتقدند که بیش از ۷۰۰ مورد تحقیقاتی درباره اثرات مثبت رتینوئید – منبع غنی ویتامین A – بر پوست انجام شده است. البته در صورتی که آن را به طور مرتب روی پوست استفاده کنید و هر کس که می‌خواهد جوان‌تر به نظر رسد، باید لاقل یک‌بار از آن استفاده کند. این ویتامین زیبایی نقش مهمی در شکل ظاهر پوستتان در ده سال آینده خواهد داشت. اگر ویتامین A را به مقدار درست و کافی استفاده کنید، ‌روند سالخوردگی‌تان به تعویق می‌افتد، لایه بیرونی پوست در وضعیت بسیار مطلوبی نگه داشته خواهد شد و مانع از نفوذ مولکول‌های رادیکال آزاد به درون پوست می‌شود. از طرفی در روند التیام بدن هم تأثیر به‌سزایی دارد. در بازار، ماسک‌های صورت زیادی وجود دارد که ترکیب اصلی آنها، ویتامین A است. گفته می‌شود که ویتامین A دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث خنثی شدن آسیب و اکسیداسیون ناشی از مولکول‌های رادیکال آزاد بر روی پوست شده که خودش جزو عامل اصلی بیماری‌های مرتبط به سالخوردگی است.
در کنار این‌ها، ویتامین A در نرم و صاف کردن پوست هم تأثیر به‌سزایی داشته و ظاهر براق و درخشانی به آن خواهد داد. از چه منابعی می‌توان این ویتامین را تأمین کرد؟ خوردن ماهی، زرده تخم‌مرغ، گیاهان، میوه‌هایی مانند پرتقال،‌ انواع انبه،‌ سیب و سبزیجاتی مانند کدو تنبل و غیره حاوی ویتامین A هستند. این میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتا-کاروتن و سایر کارتنوئیدها به میزان زیاد است. بدن ما مسئول تبدیل این ترکیبات ارگانیک به ویتامین A است. با همه این‌ها، میزان زیادی از آن ممکن است شما را به دردسر بیاندازد. احتمال دارد مویتان دچار ریزش شده، پوستتان خشک شده، احساس افسردگی کنید و دچار سردردهای خفیف تا شدید شوید.
برای متوقف کردن شکل‌گیری چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی، از ویتامین C استفاده کنید
متخصصان بر این باورند که ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که باعث تشدید روند التیام زخم‌ها شده، چین و چروک صورت را کاهش داده و ظاهر صورت را جوان و بشاش کرده و غده‌های فوق‌کلیوی را برای فعالیت تحریک می‌کند؛ غده‌هایی که نقش عمده‌ای در جوان‌سازی شما دارند. محققان در تحقیقات متعددی ثابت کرده‌اند سالخوردگی که همراه با روند ایجاد چین و چروک‌هاست، به خاطر از بین رفتن ساختار کلاژن رخ می‌دهد که مسئول به هم چسباندن سلول‌های بدن به یکدیگر است. در واقع باید گفت این کمبود ویتامین C و پرتوهای خورشیدی است که منجر به پیشرفت نشانه‌های سالخوردگی می‌شود. برخی از منابع طبیعی ویتامین C شامل آمالا، پرتقال و پاپایا است. حتی ماهی هم منبع غنی ویتامین C محسوب می‌شود. حبوباتی که شب‌ها در آب می‌ماند هم حاوی ویتامین C هستند. اما بهترین شکلی که می‌توان با استفاده از آن،‌ ویتامین C بدن را تأمین کرد، اسید اسکوربیک است. قرص‌های ویتامین C به مراتب از مکمل‌های پودری آن بهترند، چرا که مواد مغذی به این شکل،‌ پیوستگی بیشتری به هم دارند و بنابراین، مانع از اکسیداسیون و فاسد شدن می‌شوند.
ویتامین E برای محافظت از پوست در برابر مواد آلاینده
شکل‌گیری چین و چروک‌ها، کم شدن میزان انعطاف‌پذیری پوست، کمبود سفتی پوست و افتادگی و شل شدن پستان‌ها نشانه‌های مختلف سالخوردگی هستند. در حوالی ۴۰ سالگی و بعد از آن، روند بازتولید سلول‌های پوستی به خاطر بروز تغییرات در هورمون‌ها به تعویق افتاده و همین باعث کم شدن میزان ویتامین E می‌شود. این ویتامین نسبت به آن دو ویتامین دیگر، در جدول رده‌بندی ویتامین‌های زیبایی در رتبه اول قرار داشته که البته آن هم دلیل خاصی دارد. این ویتامین با محافظت از پوست در مقابل مواد آلاینده و داشتن خواص التیام‌دهنده، باعث کند شدن روند سالخوردگی می‌شود. با استفاده از این ویتامین، پوست حالت مرطوب پیدا می‌کند. هرگز فراموش نکنید که این ویتامین تنها برای پوست‌های خشک و نسبتا سفت گزینه مناسبی است و به درد پوست‌های چرب نمی‌خورد. برای تأمین آن می‌توانید سبزیجات برگ‌دار، آجیل، میوه‌های دانه‌دار، حبوبات و روغن سبزیجات بخورید.
منبع: health 

آیا خوردن گوشت قرمز سرعت پیری را افزایش می‌دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ