خروپف کودکم را چگونه درمان کنم؟

پانته آ توتونپیان
خروپف کردن فقط یک سروصدای اضافی نیست بلکه می‌تواند نشان دهنده وجود برخی مشکلات و یا حتی بیماری‌ها باشد که نیاز به درمان دارند. هیچ چیز به اندازه شنیدن صدای خروپف وقتی که تلاش می‌کنید به خواب بروید، آزار دهنده نیست.

خروپف کردن فقط یک سروصدای اضافی نیست بلکه می‌تواند نشان دهنده وجود برخی مشکلات و یا حتی بیماری‌ها باشد که نیاز به درمان دارند. هیچ چیز به اندازه شنیدن صدای خروپف وقتی که تلاش می‌کنید به خواب بروید، آزار دهنده نیست. شاید خودتان همان کسی هستید که با خروپف کردن، شب‌ها افراد خانواده‌تان اذیت می‌شوند. خروپف کردن تقریبا یک مشکل همه‌گیر در میان اغلب خانواده‌ها می‌باشد. معمولا افراد مسن بیشتر درگیر این مسئله هستند ولی در بسیاری موارد حتی کودکان نیز درخواب خروپف می‌کنند.
زمانی‌که هوا به راحتی نتواند از بینی و دهان عبور کند، صدای ناخوشایندی ایجاد می‌کند. در ایجاد خروپف دهان، گلو، زبان،‌کام، زبان کوچک و لوزه سوم ممکن است درگیر شوند. خروپف کردن باعث می‌شود که کودک و یا بزرگسال خواب شبانه با کیفیتی نداشته باشد و به اندازه کافی خستگی به در نبرد.

علل خروپف در کودک

حساسیت‌های فصلی: حساسیت‌های فصلی باعث آبریزش بینی و گرفتگی آن می‌شوند و ایجاد خروپف می‌کنند.

مسدود کردن مجاری تنفسی برای عبور هوا: مسدود مجاری تنفسی در اثر عفونت سینوسی و یا سرما خوردگی ایجاد می‌شود.

انحراف بینی: وقتی که بینی کج می‌شود مخصوصا در افرادی که این کجی خیلی زیاد می‌شود چرا به صورت طبیعی وارد و خارج نمی‌شود و عمل تنفس به سختی انجام می‌شود. معمولا این مشکل را می‌توان با جراحی بینی برطرف کرد.

لوزه سوم و تورم آن: تورم لوزه سوم می‌تواند باعث ایجاد خروپف شود. لوزه‌های سوم غده‌هایی هستند که در نزدیکی مجاری تنفسی جای دارند. گاهی اوقات این لوزه می‌تواند بزرگ شود و تورم کند. بیشتر کسانی که خروپف می‌کنند به تورم لوزه دچارند.

اضافه وزن داشتن و سنگین وزن بودن: اضافه وزن نیز باعث تنگ‌تر شدن مجاری تنفس می‌شود و در پی آن مشکل خروپف کردن بروز می‌کند. گاهی اوقات خروپف کردن می‌تواند نشان دهنده یک نوع اختلال خواب بسیار جدی باشد مشکلاتی مثل آپنه خواب فردی که به آپنه خواب دچار است در زمان خواب به طور ناگهانی تنفسش قطع می‌شود. 

ممکن است این اتفاق از 30 تا 300 بار در طول شب اتفاق بیفتد. آنچه خواب باعث می‌شود بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند.

افرادی که درگیر این مشکل هستند،‌ هر بار که از خواب برمی‌خیزند، سردرد بدی دارند و در تمام طول روز احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند. کودکانی که به آپنه خواب دچارند به سختی می‌توانند تمرکز کنند و معمولا حساس و زودرنج هستند.

خروپف در کودکان، درمان دارد؟

از کجا بدانیم که کودکمان به آپنه خواب دچار است؟

 اگر کودک‌تان به طور مرتب هفته‌ای حداقل 3 شب دچار خروپف می‌شود.

 تنفس کودک‌تان چیزی حدود 10 ثانیه قطع می‌شود (وقتی که در خواب است)

بعد از قطع تنفس و آپنه کودک به ناگاه از خواب می‌پرد.

در طول خواب کودک‌تان زیاد عرق می‌کند.

در خواب دچار بی‌قراری می‌شود.

وقتی که کودکم خروپف می‌کند، چکار باید کنم؟

مهمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به عادت‌های شبانه‌روزی کودک‌تان توجه کنید و تمام آن چیزهایی که به نظرتان کمی غیر عادی می‌رسند را به پزشکش‌ اطلاع دهید.

بسته به علت به وجود آورنده خروپف، پزشک‌تان راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد:

آلرژی‌زاها را از اطراف او حذف می‌کنید. وجود حیوانات خانگی، گردوغبار، بالش پر و…. می‌توانند تحریک کننده آلرژی باشند. از داروهای ضد آلرژی و باز کننده‌ گرفتگی‌های سینوس‌ها استفاده کنید (طبق نظر پزشک).

 به موقعیت خواب کودکتان توجه کنید. اینکه سر کودک در حالت درستی قرار دارد یا اینکه بالش زیرسرش بافت مناسبی دارد. از مواردی هستند که روی خواب آرام کودک‌تان تاثیر می‌گذارند و باعث کاهش خروپف او می‌شوند. کودک‌تان را پیش یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ببرید تا با معاینه و بررسی وضعیت لوزه و گلو، در صورت وجود مشکل برای درمان اقدام نمایید.

به هر حال تشخیص این موارد نیاز به توجه ویژه والدین دارد. مشکلات تنفسی و خروپف کردن در خواب در دوران کودکی از مواردی نیستند که اصلا به آنها توجه نکنید چرا که باعث می‌شوند اکسیژن کافی به مغز نرسد و در این دوران اکسیژن برای رشد مغزی لازم است. مشکلات و اختلالات خواب باعث به هم خوردن تعادل سلو‌ل‌ها و سیستم پشیمانی بدن می‌شوند.

برخی از محققان معتقدند که مشکلات تنفسی مربوط به خواب کودکان، سبب به وجود آمدن مشکلات دیگری از قبیل بیش‌فعالی در آنها می‌شود. علاوه بر این مشکلاتی مثل نگرانی و افسردگی نیز در این کودکان بیشتر دیده می‌شود. کودکی که شبها نتوانسته به خوبی و در آرامش بخوابد، در طول روز بی‌حوصله و کسل است و به همین دلیل احتمال بروز مشکلات عاطفی و رفتاری در او بیشتر خواهد شد.

در طول دوران تحصیل در مدرسه افت تحصیلی نیز از سایر عوارض نداشتن خواب راحت و آسوده کودکان است. کودک خود را تشویق کنید شب‌ها به پهلو بخوابد. به پشت خوابیدن یکی دیگر از عواملی است که خروپف کردن شبانه را تحریک می‌کند.  

منبع : برترین ها 

راهکارهایی ساده برای کاهش خر و پف

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ