رژیم 6 هفته‌ای برای ترک سیگار

پانته آ توتونپیان
شما با تمام مضرات سیگار کشیدن آشنا هستید ولی فکر می‌کنید که ترک کردن آن غیر ممکن است؛‌چرا که هر بار دچار استرس می‌شوید و با سیگار کشیدن به آرامش می‌رسید.

همه کار کرده‌اید تا عادت سیگار کشیدن را کنار بگذارید، موفق نشده‌اید. به سراغ هر تبلیغاتی که برای ترک سیگار می‌شود، می‌روید، ولی هنوز موفق نشده‌اید. همیشه یک چیز مثل خوره روح شما را می‌‌خورد، چرا نمی‌توانم سیگار را ترک کنم؟ یک‌بار نوجوان 14 ساله‌ای را در حال سیگار کشیدن دیدید و بلافاصله سیگاری را که در دست داشتید، زمین انداختید، چرا که دوست نداشتید الگوی بد برای کودکان و نوجوانان باشید. شاید همین‌طرز فکر بهترین فرصت برای ترک سیگار باشد؛ اما هنوز هم این عادت ادامه دارد به هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار مشکل می‌شوید، عصبی و مضطرب هستید و بسیاری موارد دیگر.

شما با تمام مضرات سیگار کشیدن آشنا هستید ولی فکر می‌کنید که ترک کردن آن غیر ممکن است؛‌چرا که هر بار دچار استرس می‌شوید و با سیگار کشیدن به آرامش می‌رسید. میل و هوس برای روشن کردن یک نخ دیگر آنقدر شدید است که آن را حتی با بهترین چیزهای دنیا هم عوض نمی‌کنید؛ اما بالاخره یک روز وضعیت ریه‌های‌تان شما را خسته می‌کند. احساس سالم بودن احساس فوق‌العاده‌ای است که شما خودتان را از داشتن آن محروم می‌کنید.شاید برای ترک سیگار از چسب نیکوتین استفاده کنید، اما همواره دوری جستن از عامل و محرک سیگار کشیدن بیشترین کمک را به ترک سیگار می‌کند.

باید فکر کنید و به خاطر بیاورید که چه عواملی شما را تحریک می‌کنند. مثلاً به جای نوشیدن قهوه، چای بنوشید. وقتی که نگران هستید و دچار اضطراب می‌شوید، به یاد بیاورید که مشکل شما با سیگار کشیدن حل نمی‌شود. در عوض فعالیتی پیدا کنید که سر شما را گرم کند. به اطرافیان خود بگویید در این مدت مرتباً به یاد شما بیاورند که قصد دارید سیگار را ترک کنید. ماه اول، سخت‌ترین ماه است. در این مرحله با میل به سیگار کشیدن مبارزه می‌کنید. کمی چاق می‌شوید، ولی با ورزش کردن می‌توانید این اضافه وزن را از بین ببرید طعم‌ها و بوها را بهتر می‌فهمید. طعم شکلات را همانگونه که هست احساس می‌کنید و از لذت سیگار نکشیدن  بهره‌مند می‌شوید.برای آنکه میل و هوس سیگار کشیدن را در خود سرکوب

کنید

 از اطرافیان و نزدیکان خود کمک بگیرید
 اگر نزدیکان‌‌تان از تصمیمی که گرفته‌اید مطلع باشند، می‌توانند وقتی که احساس ضعف کردید به شما کمک کرده و شما را دوباره مصمم کنند.
از مصرف نوشابه بپرهیزید.

به چیزهایی که می‌نوشید، توجه کنید. ما توصیه می‌کنیم که در این مدت از انواع نوشابه‌ها استفاده نکنید. برای آنکه به یک عادت سالم برسید، باید از عوامل تحریک کننده و مخرب حداقل برای چند هفته دوری کنید. نوشیدنی‌های مختلف که حاوی برخی محرک‌ها هستند، شما را بیشتر به سمت سیگار کشیدن سوق می‌دهند. به جای آنها از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها مثل آب، شیر، چای و. . . استفاده نمایید.
چیزی بخورید

وقتی که گرسنه هستید، برایتان سخت می‌شود که تصمیم‌های مهم و سخت بگیرید؛ مثلاً اینکه یک نخ سیگار روشن نکنید. همیشه مقداری آجیل و یا میوه به همراه داشته باشید تا در مواقع گرسنگی‌ خیلی سریع و راحت گرسنگی خود را برطرف نمایید.

زمان مربوط به غذا خوردن را به زمانی شاد مبدل کنید
اغلب افراد سیگاری بعد از آنکه غذای خود را می‌خورند (وعده غذایی شام) میل به سیگار کشیدن باعث می‌شود که زود از سر میز غذا بلند شوند، اما اگر سعی کنید بعد از شام مدت بیشتری روی صندلی‌تان بنشینید یا اینکه به هنگام غذاخوردن در مورد کاری که انجام می‌دهید، بیشتر تمرکز کنید و به جای آنکه فقط بخواهید شام‌تان را سریع تمام کنید و بلافاصله سیگار بکشید از شام بیشتر لذت ببرید تا کم‌کم این عادت بعد از غذا سیگار کشیدن را ترک نمایید.

منبع : زندگی آنلاین 

بعد از ترک سیگار چی بخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ