درمان طبیعی عفونت قارچی واژن

مهرناز زاوه
استفاده موضعی از روغن درخت چای در ناحیه واژن به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت قارچی شناخته می‌شود.

عفونت قارچی واژن عارضه‌ای است که به واسطه رشد قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس در اطراف واژن پدید می‌آید. برآوردها حاکی از آن است که سه‌چهارم خانم‌ها در یکی از ادوار زندگی خود به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوند. عواملی که منجر به ابتلا به عفونت قارچی واژن می‌شوند عبارتند از بارداری، دیابت و استفاده از قرص‌های ضد بارداری، استروئیدها و آنتی‌بیوتیکها. احتمال ابتلا به عفونت قارچی با کاهش سطح استروژن پس از یائسگی افزایش می‌یابد.
درمان طبیعی عفونت قارچی واژن
اگر به دنبال طب جایگزین هستید، با پزشکتان مشورت کنید. توجه داشته باشید که طب جایگزین هرگز جای درمان استاندارد را نمی‌گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های درمان طبیعی عفونت قارچی واژن بیشتر آشنا کنیم:
1.پروبیوتیک‌ها
پروبیوتیک‌ها ارگانیسم‌های میکروبی زنده‌ای هستند که در دستگاه گوارش و واژن حضور دارند. پروبیوتیک‌ها که به عنوان «باکتری‌های دوست» نیز شناخته می‌شوند، از رشد ارگانیسم‌هایی مانند کاندیدا جلوگیری می‌کنند. پروبیوتیک‌هایی که اغلب برای درمان عفونت قارچی واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارتند از لاکتوباسیلوس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس GR-1، و فرمنتوم RC-14.
2.شیاف بوریک اسید
یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای عفونت قارچی واژن، بوریک اسید است. بوریک اسید یک ماده شیمیایی با خواص ضد عفونی‌کننده و ضد قارچ است. مطالعه محققان ایتالیایی در رابطه با اثربخشی درمان موضعی با اسید بوریک در مقایسه با درمان با مصرف داروی خوراکی در 22 خانم مبتلا به عفونت قارچی نشان داده است که درمان موضعی به کمک بوریک اسید بیش از داروهای خوراکی موفق خواهد بود.
در این مطالعه، اثربخشی 150 میلی‌گرم فلوکونازول خوراکی یا اثربخشی شیاف واژینال بوریک اسید (600 میلی‌گرم در روز به مدت 14 روز) در 112 بیمار مبتلا به عفونت قارچی واژن مورد بررسی قرار گرفت. در پایان مطالعه مشخص شد که شیاف بوریک اسید در مقایسه با فلوکونازول تاثیر بیشتری دارد.
3.روغن درخت چای
استفاده موضعی از روغن درخت چای در ناحیه واژن به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت قارچی شناخته می‌شود. ترکیب terpinen-4-OL موجود در این روغن نقش التیام‌دهنده دارد. متاسفانه، مطالعات بالینی چندانی در زمینه اثربخشی این روغن بر درمان واقعی عفونت قارچی واژن صورت نگرفته است. از این رو، تا زمانی که به شواهد بیشتری دست نیابیم، این متد درمانی را به شما توصیه نمی‌کنیم.
علائم عفونت قارچی واژن
• احساس خارش و سوزش در اطراف واژن
• خروج ترشحات سفید رنگ و پنیرمانند از داخل واژن
• احساس درد حین مقاربت جنسی
• احساس سوزش حین ادرار
با وجود اینکه داروهای بدون نسخه زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد، توصیه می‌شود برای درمان قطعی با پزشک مشورت کنید. اگر شرایط زیر را دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:
• اولین باری است که دچار عفونت قارچی شده‌اید.
• پیش از این دچار عفونت ‌مجرای واژن هم شده‌اید.
• از درمان طبیعی استفاده کرده اما نتیجه نگرفته‌اید.
• به دلیل سرطان یا ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
• تب، لرز، تهوع، استفراغ، شکم‌درد یا کمردرد، ترشحات خونی و سختی ادرار دارید. در این موقعیت بهتر است سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. ممکن است عفونت کلیه، آپاندیس یا بیماری التهابی لگن داشته باشید.
• با افراد متفاوتی رابطه جنسی دارید.
عفونت قارچی واژن بعضا با مشکلات مشابه اشتباه گرفته می‌شود:
واژینوز باکتریال این بیماری شایع زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر داخل واژن به هم بخورد. واژینوز باکتریال ممکن است از طریق مقاربت جنسی منتقل شود، اما می‌تواند از طریق استفاده از دوش واژینال یا تجهیزات کنترل بارداری داخل رحمی نیز منتقل شود. علائم این بیماری شامل ترشحات بد بو و خاکستری رنگ از واژن است.
واژینیت غیرعفونی دوش واژینال، صابون‌های معطر، اسپرم‌کش‌ها واسپری‌های بهداشتی زنانه ممکن است پوست اطراف واژن را تحریک کنند. علائم این بیماری شامل خارش، سوزش و درد در اطراف واژن است.
تریکوموناسیس این عارضه یک بیماری مقاربتی است که به دلیل رشد انگل تریکوموناس واژینالیس در بدن پدید می‌آید. این عارضه در مردان باعث اختلال دستگاه ادراری می‌شود، اما علامت مشخصی ندارد. ترشحات خانم‌ها معمولا به رنگ زرد مایل به سبز است و حالت کف دارد.
عوارض عفونت قارچی واژن
برای تشخیص صحیح باید به دکتر مراجعه کنید. عفونت قارچی واژن در خانم‌های باردار ممکن است به زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد منجر شود. عدم درمان عفونت قارچی می‌تواند به بیماری التهابی لگن نیز منجر شود. عارضه‌ای که با مسدود کردن لوله‌های فالوپ باعث ناباروری خانم‌ها می‌شود. تریکومونا و واژینوز باکتریال نیز باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و سایر بیماری‌های مقاربتی می‌شوند.
نکاتی برای پیشگیری
• از دوش واژینال استفاده نکنید.
• همیشه از کاندوم استفاده کنید.
• به جای لباس زیرهای دارای الیاف مصنوعی از لباس زیرپنبه‌ای استفاده کنید.
• از حمام آب داغ بپرهیزید.
• از محصولات معطر، ازجمله تامپون و اسپری‌های بهداشتی زنانه استفاده نکنید.
منبع: healthywomen

۶ بیماری شایع که باعث ترشحات غیرطبیعی واژن می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ