چه چیزی شکم‌تان را دچار مشکل کرده-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سندرم روده تحریک‌پذیر شایع ترین علت اسهال است. اما ویروس‌ها، عفونت‌ها و برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک نیز باعث اسهال می‌شوند.

در ادامه‌ی قسمت اول، شما را با چند ترفند مناسب برای مقابله با مشکلات رایج دستگاه گوارش آشنا می‌کنیم:
مشکل 4: نفخ
نفخ چیست: وقتی معده شما با گاز پر می‌شود، منبسط شده و باعث بروز نفخ می‌شود.
چرا دچار نفخ می‌شوید: یبوست، جذب اندک قند و افزایش باکتری‌های معده عامل نفخ هستند. استرس، سیگار کشیدن و خوردن غذاهای چرب، مانع از خروج گاز معده می‌شوند. بیماری سلیاک، عارضه عدم تحمل لاکتوز و رشد باکتری‌های زیاد در روده کوچک نیز در این امر دخیل هستند.
نحوه درمان: مصرف خوراکی‌های نفاخ مانند لوبیا، سیب و سبزیجاتی مثل کلم را به حداقل برسانید. به علاوه، حداقل 5 روز در هفته به مدت 10 تا 15 دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهید. این کار کمک می‌کند که گاز از طریق سیستم گوارشی سریع‌تر از بدن خارج شود.
مشکل 5: یبوست
یبوست چیست: یبوست به معنی بروز مشکل در اجابت مزاج است. این عارضه با دفعاتی که اجابت مزاج می‌کنید، ارتباطی ندارد، بلکه به عملکرد سیستم دفع مربوط است. اگر یبوست دارید، باید مشکل خود را بپذیرید. چون هیچ اصول خاصی برای توجیه این عارضه وجود ندارد.
چرا دچار یبوست می‌شوید: دنبال کردن یک رژیم غذایی ضعیف و ناسالم و ننوشیدن آب کافی موجب کاهش سرعت حرکت روده می‌شود؛ در نتیجه، اجابت مزاج برای شما دشوارتر می‌شود. کند شدن انقباضات عضلانی روده بزرگ نیز در این امر دخیل است. در موارد حاد، مدفوع به دلیل وجود یک تومور یا دیورتیکولوز از بدن خارج نمی‌شود.
نحوه درمان: وقتی احساس دفع دارید، این کار را بکنید. نگه داشتن مدفوع باعث می‌شود که بعدا دچار مشکل شوید. خوردن غذاهای دارای فیبر زیاد مانند غلات سبوس‌دار، میوه و سبزیجات سودبخش است. شما باید در روز 20 تا 25 گرم فیبر محلول در آب دریافت کنید و حداقل 4 تا 6 لیوان آب بنوشید. ورزش منظم نیز با تحریک روده به اجابت مزاج آسان‌تر کمک می‌کند.
مشکل 6: اسهال
اسهال چیست: فوریت شدید در دفع همراه با مدفوع آبکی عارضه‌ای است که اسهال نامیده می‌شود. البته حرکات غیرطبیعی روده نیز در این امر دخیل است.
چرا دچار اسهال می‌شوید: سندرم روده تحریک‌پذیر شایع ترین علت اسهال است. اما ویروس‌ها، عفونت‌ها و برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک نیز باعث اسهال می‌شوند. اگر در مدفوع خود خون، چرک یا موکوس دیدید، باید به فکر درمان باشید. چون ممکن است التهاب روده، سرطان روده بزرگ یا کرون داشته باشید.
نحوه درمان: نوشیدن مایعات زیاد برای هیدراته ماندن به کاهش علائم کمک می‌کند. اگر دهان‌تان خشک است و احساس سردرد می‌کنید، حتما دی‌هیدراته شده‌اید. مصرف موز، برنج، سیب و چای بدون کافئین نیز توصیه می‌شود. سعی کنید رژیم غذایی خود را متعادل کنید. مصرف فیبر بیشتر به حل این مشکل کمک می‌کند. اگر بیماری کرون دارید، از مصرف گندم و اگر دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستید، از مصرف فرآورده‌های لبنی بپرهیزید.
صرف اینکه با علائمی از این دست روبه‌رو هستیم، به این معنی نیست که باید به فکر درمان باشیم. اگر معده شما عجیب و غریب رفتار می‌کند، ممکن است نفخ یا سوزش سر دل داشته باشید. پس به دکتر مراجعه کنید تا از مشکل اصلی خود مطمئن شوید. به خصوص اگر مسن هستید. اگر بیش از 35 سال سن دارید، هر گونه تغییر در علایم گوارشی‌تان را به اطلاع پزشک برسانید تا بررسی شود. بررسی‌های بالینی شامل معاینه فیزیکی، آزمایش خون، آزمایش مدفوع و آندوسکوپی است.
اغلب افراد با مشکلاتی از قبیل سوء‌هاضمه، سوزش سر دل، برگشت اسید به مری و التهابات معده و روده و مسائلی از این دست آشنا هستند. خبر خوب این است که راهکارهای زیادی برای جلوگیری از عوارض جانبی این مشکلات وجود دارد. این ترفندها کمک می‌کنند که معده خود را خوشحال نگه دارید. اگر باز هم نمی‌دانید چه باید بکنید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
منبع: lifescript 

غذاها و عادت‌های بدی که باعث نفخ می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ