پاسخ متخصصان به سوالات رایج درباره سرطان استخوان-قسمت اول

مهرناز زاوه
فکر می‌کنید سرطان استخوان چگونه آغاز می‌شود؟ مؤثرترین روش‌های درمانی برای آن چیست؟ پزشکان متخصص در این زمینه به شایع‌ترین سؤالات شما درباره این بیماری پاسخ می‌دهند.

فکر می‌کنید سرطان استخوان چگونه آغاز می‌شود؟ مؤثرترین روش‌های درمانی برای آن چیست؟ پزشکان متخصص در این زمینه به شایع‌ترین سؤالات شما درباره این بیماری پاسخ می‌دهند.
سالانه حدود ۲۰۰۰ مورد از این نوع سرطان در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود. متأسفانه اکثر تورموهای سرطانی استخوان در بچه‌ها و نوجوانان بروز پیدا می‌کند. گاهی اوقات اگر بچه‌ها از درد استخوان ناله کنند، والدین آنها سعی می‌کنند منتظر بمانند و ببینند بعد از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد. اما اگر این درد برای چند هفته ادامه پیدا کند و شب‌ها بدتر شود، بهتر است فرزندتان را نزد پزشک ببرید و درخواست انجام عکسبرداری با اشعه ایکس را داشته باشید.
تومورهای استخوانی اغلب در سه دسته قرار می‌گیرند:
-استئوکارسوما، که از بافت‌های استخوان‌مانند در استخوان به وجود آمده و اغلب در زانو خود را نشان می‌دهد.
-کندروسارکوم، که از غضروف آغاز شده و اغلب در استخوان لگن، بالای ساق و شانه‌ها خود را نشان می‌دهد.
-سارکوم یوئینگ، که از بافت‌های عصبی موجود در استخوان آغاز شده و می‌تواند بر ستون فقرات، استخوان لگن، ساق پا و یا بازوها اثر بگذارد.
هنوز علت اصلی سرطان استخوان یا عوامل خطرزای آن مشخص نشده است، اما می‌توان گفت که این سرطان بیشتر در بین افرادی شایع است که در معرض پرتوها مانند پرتودرمانی با دوز بالا قرار می‌گیرند. بچه‌هایی که دچار رتینوبلاستوم یا سرطان شبکیه موروثی قرار می‌گیرند، خطر بروز استئوکارسوما در آنها بیشتر خواهد بود. 
در یک دوره زمانی، ‌نخستین روش درمانی برای تومورهای استخوانی، قطع عضو بود، اما در حال حاضر از این روش جدی و شدید تنها در موارد ضروری و نادر استفاده می‌شود. 
شایع‌ترین علائم تومورهای استخوانی چیست؟
دردهای موضعی که خوب نمی‌شوند. اگر به طور طبیعی به خاطر ورزش زیاد و یا یک بیماری هم‌چون آرتروز دچار درد شده باشید، این نوع درد خودش خوب می‌شود، اما اگر درد ناشی از تومورهای استخوانی باشد، باید گفت که این درد، دردی پیوسته و مداوم خواهد بود. بیشتر انواع دردهای نوع اول شب‌ها خوب می‌شود، اما درد ناشی از سرطان استخوان اغلب هنگام شب بدتر خواهد شد. این درد، درد هر روزه نیست که بتوان با کمک داروهای بدون نسخه آن را درمان کرد. این نوع درد شما را از خواب عمیق شبانه بیدار می‌کند.
تفاوت میان سرطان استخوان اولیه و ثانویه چیست؟
سرطان استخوان اولیه از داخل استخوان آغاز می‌شود. سرطان استخوان ثانویه زمانی رخ می‌دهد که در واقع سرطان در قسمت دیگری از بدن آغاز شده و به استخوان رسیده و در آن پخش می‌‌شود. سرطان استخوان ثانویه اغلب جزو سرطان استخوان خوانده نمی‌شود – در واقع افراد معتقدند که این نوع سرطان، «سرطان سینه است که به استخوان رسیده و در آن پخش شده است.»
از آنجایی که اغلب بچه‌ها دچار تومورهای استخوانی می‌شوند، والدین چطور می‌توانند میزان این درد را بسنجند؟ از کجا می‌توان فهمید که این درد، درد فزاینده‌ای نبوده و یا به خاطر فوتبال زیاد نیست؟
در این نوع درد،‌ بچه به طور مداوم ناله می‌کند، او نمی‌تواند هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا ویدئو گیم حواسش را جمع کند و شب‌ها به خاطر درد از خواب بیدار خواهد شد. ‌همچنین اگر درد پیوسته و مزمن باشد – یعنی بیش از ۳ هفته ادامه پیدا کند – بهتر است فرزندتان را پیش متخصص ببرید و حتما اصرار داشته باشید که آزمایش پرتو ایکس روی او انجام گیرد، حتی اگر دکتر در قدم اول به این نتیجه برسد که انجام این کار ضروری نیست. اگر پزشک با انجام آزمایش پرتو ایکس موافقت نکرد، بهتر است فرزند‌تان را پیش یک متخصص استخوان‌درمانی دیگر ببرید.
آیا شواهدی هست که نشان بدهد پرتودرمانی به خاطر بیماری دیگری باعث افزایش خطر سرطان استخوان می‌شود؟
برخی از افراد حدود ۱۶ تا ۲۰ سال بعد از پرتودرمانی‌ که برای یک بیماری انجام داده‌اند، دچار سرطان می‌شوند. در واقع پزشک این افراد درباره نوع روش درمانی مورد نظر با فرد بحث خواهد کرد تا به وسیله روش مربوطه، خطر افزایش سرطان استخوان بسیار کم شود. از طرفی بروز تومورهای استخوانی را در افرادی بیشتر خواهید دید که تماس شدیدتر و بیشتری با پرتوها داشته باشند، مانند افرادی که در معادن کار می‌کنند.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

نشانه‌های سرطان استخوان در پا و قوزک پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ